پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۹۹۳
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۲
استان کرمان با آب و هوای خشک و نیمه‌خشک، همواره با کمبود بارش‌ها مواجه بوده است. تغییر اقلیم، بروز خشک‌سالی و کاهش نزولات آسمانی در کنار حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، سفره‌ها و منابع آبی استان را تا حد بسیار زیادی تخلیه کرده است.
شعار سال: بحران آب شرب در استان کرمان مشکل امروز و دیروز و امسال و پارسال نیست؛ مشکل سالیان طولانی است که به دلیل خشک‌سالی‌های مکرر دو دهه اخیر، ذخایر آبی استان در تراز منفی قرار گرفته و مردم با بحران کمبود آب دست‌وپنجه نرم می‌کنند و هر سال وضعیت آب کرمان بدتر از سال گذشته می‌شود. در این سال‌ها مسئولان تنها به وعده و حل اورژانسی مشکل اکتفا کرده‌اند و خبری از کار اساسی نیست و مردم کویرنشین هنوز مجبور هستند با گالن به انتظار آب بنشینند.

در روز‌هایی که صنایع بزرگ معدنی استان کرمان با هزینه خود و البته برای استفاده خود آب خلیج‌فارس را به کویر تشنه کرمان رساندند و خبر این اقدام بزرگ، نقل محافل و تیتر اول اخبار شد، کم‌تر کسی به این نکته توجه کرد که پس سهم مردم تشنه کرمان از این آب چه می‌شود و وزارت نیرو برای فرو نشاندن عطش مردم کویر چه کرده است؟

استان کرمان در خشک‌ترین سال آبی ۵۰ سال گذشته خود، تابستانی سخت را در پیش دارد و با وجود این‌که هنوز تابستان نرسیده، متأسفانه کم‌آبی در کرمان به حدی زیاد است که فشار افت آب در برخی مناطق شهری و روستا‌ها کاملاً محسوس است و ۷۰۰ روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شوند. گفتنی‌است کرمان، بزرگ‌ترین مرکز استانی کشور است که آب شرب خود را از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌کند و بنابر اظهارات کارشناسان، تا زمانی که برای تأمین آب به منابع زیرزمینی وابسته هستیم، این مشکل روزبه‌روز و سال‌به‌سال بدتر هم خواهد شد.


۷۰۰ روستای استان کرمان با تانکر آب‌رسانی می‌شوند

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان با بیان این‌که چند سال است که فریاد می‌زنیم ۷۰۰ روستای استان کرمان با تانکر آب‌رسانی می‌شوند، به تسنیم گفت: متأسفانه گوش شنوایی در وزارت نیرو برای شنیدن مشکلات مردم استان کرمان وجود ندارد.

شهباز حسن‌پور با بیان این‌که انتقال آب از خلیج‌فارس به سیرجان و بعد از آن رفسنجان انجام شده و در دستور کار مجمع نمایندگان استان است تا این آب از مسیر رفسنجان به کرمان منتقل شود، اظهار کرد: سهمیه آب شرب از این مسیر را نمایندگان استان پیگیری کردند و تخصیص پیدا کرد، اما تاکنون اقدامی از سوی وزارت نیرو انجام نشده و کوتاهی کاملاً شفافی از سمت آن‌ها انجام شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان با بیان این‌که وزارت نیرو نه انتقال آب شرب سیرجان را تاکنون پیگیری کرده و نه بحث انتقال آب شرب کرمان را، تأکید کرد: این موضوع باید هر چه سریع‌تر از سوی وزارت نیرو پیگیری و انتخاب پیمانکار و لوله‌گذاری انجام شود.

وی با اشاره به این‌که تابستان امسال قطعاً در کرمان، ماهان و... دچار کمبود شدید آب خواهیم بود و وزارت نیرو باید پیگیر این موضوع باشد، تصریح کرد: این خواسته به‌حق مردم کرمان و استان است و وزارت نیرو باید به خود بیاید که بحث کمبود آب در استان کرمان، یک موضوع جدی است.


کاهش ۷۱ درصدی بارندگی‌ها در کرمان طی سال گذشته

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز از برگزاری نشستی با حضور استاندار کرمان، نمایندگان مردم سیرجان، بردسیر و رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، مدیر آب منطقه‌ای استان و مدیران عامل شرکت‌های صنعتی و معدنی استان در ارتباط با حل مشکل آب شرب کرمان و شهر‌های شمالی استان خبر داد و اظهار کرد: این نشست در پی کاهش ۷۱ درصدی بارندگی در سال گذشته و پیش‌بینی تنش آبی جدی در تابستان سال‌جاری برگزار شد.

محمدمهدی زاهدی بیان کرد: در این نشست مقرر شد با همکاری شرکت‌های صنعتی و معدنی، جهت انتقال خط لوله جداگانه آب شرب به کرمان و شهر‌های شمالی استان در کنار خط لوله انتقال آب خلیج‌فارس به گل‌گهر و سپس به سرچشمه جهت رفع مشکل آب شرب اقدام شود.

نماینده مردم شهرستان‌های کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مذاکرات انجام شده با شرکت انتقال آب خلیج فارس به جز تخصیص آب به بخش شرب و صنعت برای شهر کرمان، امکان انجام عملیات اجرایی مسیر تکمیل خط انتقال آب به شهرستان کرمان را در توافق نهایی کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز از برگزاری نشست مشترک با شرکت انتقال آب خلیج‌فارس و جمعی از مسئولان استان کرمان خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه استاندار کرمان در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام داده و به‌زودی موضوع عقد قرارداد با شرکت‌ها با حضور استاندار کرمان نهایی می‌شود.

محمدرضا پورابراهیمی ادامه داد: امیدوار هستیم با توجه به برگزاری این نشست و هماهنگی‌های انجام شده، بتوانیم هر چه سریع‌تر درخصوص تأمین آب آشامیدنی و صنعت از تخصیص سهمیه آب خلیج‌فارس به کرمان، خبر‌های خوبی به مردم بدهیم.


متوسط بارندگی در استان کرمان ۳۵ میلی‌متر است

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان کرمان نیز با بیان این‌که استان کرمان امسال بدترین سال آبی را در ۵۰ سال گذشته داشته است، گفت: نسبت به سال آبی گذشته بیش از ۱۰۰ درصد و در مقایسه با بلندمدت حدود ۷۰ درصد کاهش نزولات آسمانی داشته‌ایم.

عباس سلطانی‌نژاد با اشاره به این‌که با این کاهش نزولات آسمانی، بسیاری از منابع آبی ما دچار مشکل شده‌اند و با این کم‌آبی در همه بخش‌ها، چه کشاورزی و چه شرب با مشکل مواجه هستیم، اظهار کرد: متوسط بارندگی که امسال در سطح استان کرمان داشتیم، حدود ۳۵ میلی‌متر است؛ درحالی‌که سال گذشته در همین زمان متوسط بارندگی استان ۱۴۵ میلی‌متر بود که خود این مسأله نشان می‌دهد که قطعاً امسال مشکلاتی در تأمین آب شرب شهر‌ها و روستا‌های کرمان داریم.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با عنوان این‌که پنج‌هزار و ۶۳۷ روستا در استان کرمان داریم که ۹ درصد روستا‌های کشور را شامل می‌شود، بیان کرد: از این تعداد دوهزار و ۷۸۴ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که ۷۰۰ روستا فاقد آب شرب هستند.

وی با بیان این‌که تعدادی از روستا‌هایی که شبکه آب دارند، به دلیل شرایط آبی امسال با مشکل مواجه هستند و با تانکر آب‌رسانی می‌شوند که پیش‌بینی می‌شود در زمان پیک مصرف این تعداد بیش‌تر هم شود، گفت: البته شرکت آب و فاضلاب این آمادگی را ایجاد کرده که مردم امسال را با کم‌ترین مشکل بگذرانند.

سلطانی‌نژاد ادامه داد: با توجه به شرایطی که امسال به وجود آمده است، مناطق کوهستانی استان که عمدتاً در شهرستان‌های جیرفت، رابر، بافت و حتی روستا‌های اطراف کرمان هستند و تأمین آب آن‌ها از طریق چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌های کم‌عمق انجام می‌شود، مشکلات بیش‌تری دارند.

وی با بیان این‌که همکاران ما از دو دهه گذشته وظیفه آب‌رسانی به روستا‌ها را به عهده داشتند که در این مدت خدمات بسیار خوبی در حوزه روستایی انجام شده است، افزود: سال گذشته مطالعات آب روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان کرمان انجام شده و چیزی در حدود یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که طی یک برنامه دوساله روستا‌های فاقد آب شرب استان از این نعمت بهره‌مند شوند.


منابع تأمین آب شرب در کرمان محدود است

معاون بهره‌برداری و توسعه آبفای کرمان با اشاره به این‌که استاندار و مجمع نمایندگان استان پیگیر تأمین اعتبار آن هستند، تصریح کرد: مشکلی که در این حوزه در استان کرمان وجود دارد، این است که منابع تأمین آب شرب در استان کرمان محدود بوده و در فاصله زیادی قرار دارد که انتقال آن هزینه‌بر است و مشکل تأمین مالی داریم.

وی با بیان این‌که مشکل دوم این است که مردم در خیلی از شهر‌ها و روستاها، الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند و این مسأله باعث می‌شود تعدادی از مردم به دلیل افزایش مصرف شبکه در برخی ساعات، مشکلاتی را در توزیع آب داشته باشند، ادامه داد: در حال مدیریت مصرف هستیم و تلاش می‌کنیم در ساعاتی که مصرف کم است، آب را ذخیره کرده تا مردم در ساعات پیک مصرف از این آب استفاده کنند.

سلطانی‌نژاد با اشاره به این‌که سعی می‌کنیم آبی را که از منابع زیرزمینی استان استحصال می‌کنیم، با وجود کاهش دبی این منابع، با جابه‌جایی چاه‌ها و با جابه‌جایی سفره آب زیرزمینی در حد مقدور افزایش بدهیم و مشکلات مردم را به حداقل برسانیم، گفت: برنامه‌ریزی لازم انجام شده تا با مدیریت مصرف، برخورد با انشعابات غیرمجاز، جداسازی آب فضای سبز شهرداری‌ها و در جا‌هایی که با کسری آب مواجه هستیم، با آب‌رسانی سیار تابستان را پشت سر بگذاریم.

این روز‌ها کم‌تر کسی است که با واژه‌های خشک‌سالی‌های ۲۰ ساله، فرونشست دشت‌ها و سفره‌های آب زیر زمینی، کاهش ذخیره آب پشت سدها، مهاجرت و بی‌آبی بیگانه باشد. سریال پرتکرار و قدیمی کمبود آب حکایت امروز و دیروز نیست؛ واقعیتی چندین ساله حاکم بر استان‌های کویری ایران است؛ البته در این روز‌ها اخبار زیادی از پیگیری‌ها و جلسات مسئولان استان کرمان برای تأمین آب شرب استان به گوش می‌رسد. با وجود این، برگزاری این جلسات، تدبیر مشکل آب شرب تابستان امسال کرمان نبوده و معلوم نیست چند تابستان دیگر باید بگذرد تا برای بحران آب کرمان چاره‌ای اساسی اندیشیده و عملیاتی شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سبزینه، تاریخ انتشار:۲۶ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر:۱۴۰۰۰۱۲۶، www.sabzineh.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین