پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۹۷۲
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
کرمان، بزرگ‌ترین استان کشور در خشک‌ترین سال آبی ۵۰ سال گذشته خود، در آستانه تابستانی سخت و طاقت‌فرسا قرار دارد و مردم این استان در این روزها، نگرانی‌ها و دغدغه‌های زیادی دارند؛ از وضعیت نامناسب منابع آبی گرفته تا میزان آب در دسترس، جیره‌بندی آب و تمهیدات و وعده‌هایی که امید چندانی نیست که تا طی چند روز باقی‌مانده تا آغاز فصل تابستان محقق شوند و به نتیجه برسند. این در حالی است که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان، در حال حاضر بیش از ۱۳ شهر استان کرمان با بحران آب مواجه هستند.

شعار سال:اگرچه فصل تابستان با گرمای طاقت‌فرسای خود در پهنه کویری کرمان هنوز آغاز نشده، با این حال مشکلات تأمین آب و افت فشار در برخی از مناطق شهر باعث نارضایتی برخی از مردم شده است. سریال پرتکرار و قدیمی کمبود آب، حکایت امروز و دیروز و امسال و پارسال نیست، مشکل سالیان طولانی است؛ واقعیت چندین ساله حاکم بر بزرگ‌ترین استان کویری ایران است و مردم تشنه کویرنشین در برخی از نقاط استان، ساعت‌ها و شاید روزها باید به انتظار رسیدن تانکر آب‌رسانی بنشینند و به‌نظر می‌رسد در تمامی این سال‌ها مسئولان صرفاً به فکر حل اورژانسی و کوتاه‌مدت این معضل بوده‌اند و راهکارهای اندیشیده شده برای حل این بحران در استان کرمان هنوز نتیجه‌ای به‌دنبال نداشته است.
 
عدم توجه مسئولان به این مسأله و کوتاهی‌ها و بی‌توجهی‌ها باعث شده که امروز کرمان در یک تنش آبی و بحران شدید قرار داشته باشد و آب‌رسانی سیار به بیش از 700روستا در این استان، تنها گوشه‌ای از این بحران است؛ بحرانی که شدت آن در مرکز این استان پهناور بیش‌تر است و بنا به اظهارات کارشناسان، کرمان، بزرگ‌ترین مرکز استان کشور است که آب شرب خود را از آب‌های زیرسطحی تأمین می‌کند و تا زمانی که برای تأمین آب به منابع زیرزمینی وابسته است، این مشکل روزبه‌روز و سال‌به‌سال بدتر هم خواهد شد.
 
در ماه‌های اخیر خبرهای زیادی از پیگیری تأمین آب کرمان از سوی مسئولان این استان و نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در سطح ملی مطرح شد، اما به‌نظر می‌رسد تمامی این پیگیری‌ها، راه چاره گذر از بحران تابستان امسال کرمان نیست.
 
کرمان، بحرانی‌ترین شهر کشور از نظر وضعیت منابع آبی
 
در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به این‌که استان کرمان چندین سال گریبانگیر خشک‌سالی‌هاست و خشک‌سالی‌های پیاپی، نفس منابع آبی کرمان را گرفته است، به تسنیم گفت: در حال حاضر بیش از 13شهر استان کرمان با بحران آب مواجه هستند.
 
محمد طاهری با بیان این‌که این شهرها، بیش از 60درصد جمعیت استان را در خود جای داده‌اند، اظهار کرد: این شهرها در وضعیت قرمز آبی قرار دارند و در این میان شهر کرمان با بارندگی ناچیز در سال آبی جاری، بدترین شهر کشور از نظر وضعیت آبی است.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به این‌که کرمان، تنها کلان‌شهری در کشور است که منابع آبی آن صرفاً به منابع زیرزمینی و چاه‌های عمیق وابسته است، بیان کرد: هرساله با جابه‌جا کردن چاه‌ها به میزان جزئی به ظرفیت آب کرمان افزوده می‌شود، اما هر سال جمعیت استان کرمان نیز افزایش و ظرفیت آبدهی چاه‌ها کاهش می‌یابد.
 
وی با بیان این‌که پروژه‌های آب‌رسانی به برخی از شهرهای استان سال‌ها به‌دلیل کمبود اعتبارات با کندی اجرا می‌شود، تصریح کرد: شهرهای بم و بروات با مشکل تأمین آب مواجه هستند و با وجود این‌که 120میلیون مترمکعب آب پست سد نساء وجود دارد، نبود نقدینگی باعث شده که پروژه انتقال آب به این شهرها بعد از 10سال هنوز به اتمام نرسد.
 
بارش در کرمان یک‌سوم سال گذشته است
 
طاهری با اشاره به این‌که بارندگی استان کرمان در سال زراعی جاری 62میلی‌متر بوده که یک‌سوم سال گذشته است، گفت: در استان کرمان 940حلقه چاه، 122چشمه و دو سد وجود دارد که آب شرب استان کرمان از آن‌ها تأمین می‌شود.
 
وی با اشاره به این‌که نیاز آبی استان 13هزار و 580لیتر بر ثانیه و توان ما 11هزار و 42 لیتر بر ثانیه است، بیان کرد: به‌جز مشکل کمی آب در استان، با مشکل کیفی آب هم مواجه هستیم و در حال حاضر با حدود 60تانکر آب‌رسانی سیار به روستاها و برخی مناطق شهری در حال انجام است.
 
بی‌آبی در کرمان بیداد می‌کند
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این‌که بی‌آبی در کرمان بیداد می‌کند، اظهار کرد: قرار بود بخشی از انتقال آب خلیج فارس به کرمان برای آب شرب اختصاص پیدا کند، اما متأسفانه وزیر نیرو در این ارتباط کارشکنی می‌کند.
 
محمدرضا پورابراهیمی با بیان این‌که درخواست داریم براساس تصمیمات گرفته‌شده و با توجه به مسیری که لوله‌گذاری شده است، این کار انجام شود، عنوان کرد: تخلفات وزارت نیرو برای ما محرز است و طبق ماده234 حقوق مردم را پیگیری خواهیم کرد.
 
مقصر بی‌آبی کرمان، وزیر نیرو است
 
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که چندین نوبت به وزارت نیرو تذکراتی در ارتباط با مشکل آب شرب کرمان داده شده، اما این تذکرات از سوی این وزارتخانه خیلی جدی گرفته نشده است، اظهار کرد: مقصر بی‌آبی کرمان وزیر نیرو است و در صحن علنی مجلس نیز این موضوع را پیگیری کرده‌ایم.
 
محمدمهدی زاهدی با بیان این‌که یک‌هزار میلیارد تومان برآورد اعتبار انتقال آب شرب از خط لوله انتقال آب خلیج فارس به شهر کرمان است، گفت: تاکنون 500میلیارد تومان اعتبار دولتی برای آن اختصاص پیدا کرده و 500میلیارد تومان آن نیز توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود.
 
شهباز حسن‌پور، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز با انتقاد از این‌که گوش شنوایی در وزارت نیرو برای شنیدن بحران آب کرمان نیست، اظهار کرد: کوتاهی کاملاً شفافی از سمت وزارت نیرو برای انتقال آب شرب به کرمان انجام شده است.
 
مدیریت مصرف منابع موجود، مهم‌تر از تأمین آب است
 
رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز با بیان این‌که امروز مدیریت مصرف منابع موجود، مهم‌تر از تأمین آب است، بیان کرد: در این‌که با بحران جدی تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی در استان کرمان روبه‌رو هستیم، تردیدی وجود ندارد و باید بررسی کرد که چرا به این نقطه رسیده‌ایم.
 
یدالله موحد با بیان این‌که سیاست‌های کلی و مدیریت‌هایی که در حوزه بهره‌برداری و مصرف آب از گذشته تاکنون داشتیم، با اشکالات جدی مواجه و در نهایت منجر به بحران‌های کنونی شده است، گفت: در گذشته طرح‌هایی به منظور ارتقای مدیریت آب در استان اجرایی شده، اما معطل مانده‌اند و نتیجه مورد انتظار را در پی نداشته است.
 
وی با اشاره به این‌که در حوزه آب با دو موضوع تأمین آب و مدیریت مصرف منابع آبی موجود روبه‌رو هستیم، بیان کرد: جهت مدیریت منابع آبی موجود در استان کرمان باید یک برنامه جامع و اساسی تدوین و به شکل قاطع و جدی اجرایی شود.
 
در حالی‌که تا اردیبهشت‌ماه در کرمان تنها ۴۰میلی‌متر باران باریده است، باید سال گذشته را به یاد آوریم که میزان بارندگی در این ماه به‌حدی بود که استان به‌صورت پیاپی با سیلاب مواجه می‌شد. از سوی دیگر، میزان بارندگی در برخی از مناطق استان حتی به چهارمیلی‌متر هم نرسیده و کشت دیم در این مناطق به صفر نزدیک شده است.
 
*******مدیرعامل شرکت آبفای کرمان: شهر کرمان با بارندگی ناچیز در سال آبی جاری، بحرانی‌ترین شهر کشور از نظر وضعیت منابع آبی است
 
***** نماینده مردم کرمان و راور در مجلس: قرار بود بخشی از انتقال آب خلیج فارس به کرمان، برای آب شرب اختصاص پیدا کند، اما متأسفانه وزیر نیرو در این ارتباط کارشکنی می‌کند


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  روزنامه سبزینه  ، تاریخ انتشار: 25 خرداد1400، کدخبر:96839 ، www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین