پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۱۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲
رییس اداره بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب که بیماری‌های آبله و سوش دوم فلج اطفال در مرحله ریشه‌کنی قرار گرفته‌اند، گفت: کم‌توجهی ناشی از درگیری همگانی با بحران کرونا، نسبت به لزوم واکسیناسیون در برابر دیگر بیماری‌ها از جمله ایمن‌سازی نوزادان سبب‌ساز طغیان مواردی همچون "سرخک" شده است.
شعار سال: دانشگاه علوم پزشکی مشهد بدون ذکر آماری در این خصوص، به نقل از دکتر زهرا نهبندانی گزارش داد: تاکنون با اجرای "برنامه جهانی واکسیناسیون" که همه کشور‌های جهان موظف به اقدام در این چارچوب هستند بیماری‌های آبله و سوش دوم فلج اطفال" در مرحله ریشه‌کنی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: همچنین با اجرای "برنامه جهانی واکسیناسیون" در جهان عامل سرخک و این بیماری عفونی واگیردار در مرحله حذف قرار دارد لذا با واکسیناسیون بسیاری از بیماری‌ها تاکنون در سطح اکثر کشور‌ها مهار شده‌اند.

رییس اداره بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ایمن‌سازی بدن شهروندان در برابر انواع بیماری‌ها به ویژه برای طیف سنی نوزادان، با اقدام بهنگام در تزریق واکسن یک وظیفه عقلانی، شرعی و عرفی برای همه افراد و نهاد‌هایی است که مسوولیت آن را بر عهده دارند.
 
بهترین و موثرترین اقدام در چارچوب نظام مراقبت سلامت

وی واکسیناسیون را بهترین و موثرترین اقدام در چارچوب نظام مراقبت سلامت برای همه جوامع بشری توصیف و بیان کرد: این اقدام و توجه شایسته و بهنگام نسبت به آن موجب ریشه‌کنی بسیاری از بیماری‌ها در میان انسان‌ها می‌شود.
دکتر نهبندانی گفت: به عنوان مثال، اگر ۶۵ درصد جمعیت واکسن کرونا را دریافت کنند می‌توان امیدوار بود که محدودیت‌ها و قرنطینه ناشی از شیوع این ویروس همه‌گیر برداشته شوند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این گزارش اطلاعاتی از چگونگی طغیان بیماری سرخک ارائه نکرده است.

۸۰ درصد جمعیت شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام خدمات‌رسانی می‌شوند.

"سرخک" در جزوه راهنمای اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن و قرنطینه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از مسری‌ترین بیماری‌های غفونی معرفی شده، زیرا افزون بر ۹۰ درصد افراد دارای تماس نزدیک با فرد بیمار را آلوده می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت نیز ۱۰ درصد موارد مرگ قابل پیشگیری در کودکان با سن زیر پنج سال را "سرخک" اعلام کرده که سالانه جان ۲۰۰ هزار کودک را در سطح جهان می‌گیرد.

برنامه واکسیناسیون در برابر سرخک با تزریق واکسن مشترک سه‌گانه سرخک، سرخجه و اوریون در دو نوبت ۱۲ و ۱۸ ماهگی، از سال ۱۳۸۳ در ایران آغاز شده و همچنان ادامه دارد که اجرای صحیح و بهنگام آن به شدت وابسته به توجه لازم و اقدام به موقع والدین است.

با این وجود از ابتدای سال ۱۳۹۷ طغیان‌هایی از بیماری سرخک در بین کودکان از شهر‌های بندرعباس و قم گزارش شده است.

سرخک یک بیماری حاد ویروسی با علائم بثورات یا راش جلدی ابتدا در پشت گوش‌ها و صورت و سپس در همه اندام‌های بدن، تب شدید، خستگی، سرفه، آب ریزش بینی، سرفه و التهاب در مخاط داخل دهان است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از دیدار نیوز، تاریخ انتشار: ۱۶اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: didarnews.ir، ۸۹۹۰۳
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
دلم برای نوزاد هایی که دارن این روزها در میون این پاندمی ها به دنیا میان میسوزه
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
طفلک نوزادان... در این اوضاع خانواده ها بیشتر باید حواسشان به این امور باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین