پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۴۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۳
محققان دریافته‌اند که شناسایی چهره با وجود ماسک یا عینک آفتابی نوعی توانایی در انسان است که فرد با به کار گرفتن آن می‌تواند هم چهره‌های آشنا و هم چهره‌های ناآشنا را تشخیص دهد.
شعار سال: یک فرد به طور متوسط حدود پنج هزار چهره را می‌شناسد. این افراد از خانواده و دوستان گرفته تا صندوقدار فروشگاه محل همگی چهره‌های آشنایی دارند. بیشتر افراد می‌توانند چهره‌های آشنا را حتی در عکس‌هایی که کیفیت پایینی دارند به راحتی تشخیص دهند. ما معمولاً قادریم چهره‌های آشنا را تشخیص دهیم حتی اگر نام یا نحوه آشنایی با آن فرد را به یاد نیاوریم.

به نقل از «The Conversation»، اکثر ما توانایی شناخت صورت‌های آشنا را داریم، اما وقتی پای نکات بهداشتی و گذاشتن ماسک به میان می‌آید باید چانه، لب‌ها، بینی و گونه‌ها را بپوشانیم. حال آیا در این شرایط مهارت‌های ما در شناسایی چهره مختل می‌شود؟

در مطالعه‌ای که به تازگی انجام شد تاثیر ماسک (که قسمت تحتانی صورت را می‌پوشاند) و عینک آفتابی (که بخش فوقانی را پوشش می‌دهد) بر شناسایی چهره مورد بررسی قرار گرفت. محققان دریافتند که افراد شناسایی چهره پشت ماسک را بسیار آسان می‌دانند. این مهارت انسان در تشخیص چهره بسیار شگفت‌انگیز است.


چهره‌های آشنا

شناسایی چهره‌های آشنا مهارتی مفید است که ما هر روز از آن استفاده می‌کنیم؛ اما شناسایی چهره‌های ناآشنا نیز در زمینه تحقیقات قضایی و سناریو‌های امنیتی مهم است. در این تحقیق شناخت چهره‌های آشنا و ناشناخته بررسی شده است.

محققان به شرکت‌کنندگان یک جفت عکس از چهره افراد دادند و از آنان خواستند که تشخیص دهند آیا این چهره‌ها به یک شخص تعلق دارد یا مربوط به اشخاص متفاوت است. یکی از چهره‌ها بدون پوشش و بقیه با پوشش‌هایی مثل عینک آفتابی یا ماسک بود. شرکت‌کنندگان چهره‌های آشنا (مثل چهره افراد مشهور) و ناآشنا را شناسایی می‌کردند.



ماسک


محققان دریافتند به رغم آنکه بیشتر قسمت صورت با ماسک پوشیده شده، شرکت‌کنندگان توانستند ۹۰ درصد چهره‌ها را درست تشخیص دهند. شناسایی چهره‌ها با ماسک سخت‌تر از شناسایی آن‌ها با عینک آفتابی نبود و تنها کمی بدتر از شناسایی چهره‌های پوشانده‌شده گزارش شد.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد که توانایی شناخت چهره در انسان‌ها چقدر قوی است. در دنیای حقیقی این امکان وجود دارد تا از طریق اطلاعاتی که از بدن یا طرز راه رفتن یا لباس‌های فرد به انسان می‌رسد توانایی شناسایی افراد راحت‌تر و صحت تشخیص بیشتر شود.

در این تحقیق هم ماسک و هم عینک آفتابی برای چهره‌های ناآشنا قدرت تشخیص را کم می‌کند. ماسک‌های صورت بیشترین تاثیر را در کاهش شناسایی چهره دارند. به طور کلی تشخیص چهره‌های ناآشنا معمولاً دشوار و همراه با خطاست.

با در نظر گرفتن این نکته که وقتی انسان‌ها ماسک بر چهره دارند توانایی شناسایی صورت مختل می‌شود، این سوال پیش می‌آید که چرا انسان‌ها می‌توانند چهره‌های آشنا را به خوبی تشخیص دهند؟ دانشمندان می‌گویند ممکن است انسان‌ها با یک ویژگی ذاتی برای تشخیص محرک‌های شبیه به چهره متولد شده باشند. ما در محیط زندگی خود به دنبال صورت‌های انسانی هستیم و گاهی اجسام یا ابر‌ها را شبیه صورت انسان تصور می‌کنیم که این پدیده «پاریدولیای چهره» (face pareidolia) نام دارد.
 
 
ابر


توانایی شناسایی چهره‌های آشنا به یادگیری تفاوت بین چهره‌ها و تغییرات موجود در یک چهره وابسته است. این امر باعث می‌شود شناسایی چهره‌های ناآشنا کمی مشکل‌تر شود، زیرا ما درباره این چهره‌های ناآشنا اطلاعاتی نداریم و نمی‌دانیم که در حالت‌های مختلف صورت آن‌ها چگونه تغییر می‌کند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۸۲۶۴۷، www.etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
0
ادمیزاد انقدر حسهاش قویه که با ماسک و روبنده و هرچیزی که باشه رو صورت بازم میشه تشخیص داد طرف مقابلو
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین