پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۸۷۶
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱
بعد از بگو مگو‌های مطرح شده در فضای سیاسی و رسانه‌ای در خصوص حق الناس در مقوله انتخابات، رهبر عزیز و فرزانه انقلاب در دیدار هفته گذشته با ائمه جمعه کشور، به مصادیق بیشتر و مبسوط‌تری از حق الناس در عرصه انتخابات اشاره فرمودند که از جمله تاکید بر این نکته بود که دادن سیاهه (لیست) انتخاباتی توسط گروه‌ها و جریان‌های سیاسی نیز حق الناس است و جریان‌های سیاسی را از دخالت دادن حب و بغض‌ها و منافع شخصی، قومی و جناحی در تهیه لیست‌های انتخاباتی بر حذر داشتند.

شعار سال:این متن را در دی ماه ۱۳۹۴ منتشر کرده بودم و به دلیل اینکه عزیزان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در حال تصمیم گیری برای انتشار لیست کاندیداهای نمایندگی مجلس هستند، تصمیم به نشر مجدد آن گرفتم.
در ادبیات دینی ما انتخابات، یک تکلیف و وظیفه دینی است و لذا کل فرایند انتخابات باید کاملا صحیح برگزار شود تا به اهداف اصلی خود از جمله انتخاب اصلح، نایل گردد.

با نگاهی گذرا به تاریخ، می‌بینیم هر وقت شخص شایسته‌ای بر جای خود نشسته، خیر و برکات بی‌شماری نصیب ملت و کشور شده است. برکنار کردن شایستگان در فرهنگ قرآنی، "فتنه" نامیده می‌شود که بسیار خطرناک‌تر از قتل و ترور است "الفتنه اشد من القتل" و هر کس در این عزلت و دور کردن شایستگان از مناصب خدمت و تجلی استعدادهایش، دستی و تاثیری داشته باشد در فتنه شریک است و خائن به ملت و امت.

در کتاب شریف «الغدیر» به نقل از ابن عباس آمده است که آقا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «من استعمل عاملا من المسلمین و هو یعلم ان فیهم اولی بذلک منه و اعلم بکتاب الله وسنه نبیه فقدخان الله و رسوله و جمیع المسلمین» یعنی: «هرکس از مسلمانان عاملی(کارگزاری) را بر سرکار بیاورد و به او مسوولیت بدهد، در حالی که می‌داند در بین مسلمانان فردی وجود دارد که او برای این کار سزاوارتر است و به کتاب وسنت پیامبر آشناتر است، آن کس به خدا و رسول خدا و جمیع مسلمین خیانت کرده است.»

بعد از بگو مگوهای مطرح شده در فضای سیاسی و رسانه‌ای در خصوص حق الناس در مقوله انتخابات، رهبر عزیز و فرزانه انقلاب در دیدار هفته گذشته با ائمه جمعه کشور، به مصادیق بیشتر و مبسوط‌تری از حق الناس در عرصه انتخابات اشاره فرمودند که از جمله تاکید بر این نکته بود که دادن سیاهه (لیست) انتخاباتی توسط گروه‌ها و جریان های سیاسی نیز حق الناس است و جریان های سیاسی را از دخالت دادن حب و بغض ها و منافع شخصی، قومی و جناحی در تهیه لیست‌های انتخاباتی بر حذر داشتند. 

اینکه چرا حضرت آقا در این برهه حساس و برای اولین بار به این مهم اشاره و تاکید می‌فرمایند، به نظر می‌رسد دلایل احتمالی زیر باشد:

الف. بی‌انگیزگی یا مایوس شدن چهره‌های خدوم، شایسته و به معنای واقعی کلمه "اصلح" که به دلایل واهیِ نداشتن رای و یا عدم عضویت در گروهها و جناح بندی‌های نام و نشان‌دار، در لیست جریان‌های سیاسی، منظور نمی‌شوند و با حضور غیرتشکیلاتی و انفرادی هم، شانسی برای موفقیت در خود نمی‌بینند و بدینوسیله مردم از وجود چنین انسان‌های وارسته‌ای محروم می‌شوند.

ب. برخی جریان‌ها بر اساس ضرب المثل معروف حب الشی یعمی و یصم، غیر از فرد یا افراد مورد نظر خود و جناحشان اصلا کسی را نمی‌بینند تا چه برسد به بررسی و وارد کردنشان در لیست‌های انتخاباتی!

ج. دلیل احتمالی سوم، این برداشت و تحلیل در میان سیاسیون و عمدتا اصولگرایان است که: "صالح مقبول بهتر است از اصلح"!؛ و لذا با این توجیه، کسی انتخاب و معرفی می‌شود غافل از اینکه شخص اصلح، کسی است که دارای مجموعه‌ای از توانمندی‌ها، صفات و ویژگی‌های شخصیتی از جمله بیان موثر و اقناعی، تحصیلات و تجارب ارزنده، وجهه دینی و سیاسی، شجاعت، صاحب نظر و تحلیل در حوزه‌های مختلف، دلسوز مردم، خصوصا محرومین بودن، تقوا، جهاد و سوابق انقلابی و...است؛ حالا کسی با مجموعه‌ای از امتیازات برجسته که در نهایت از او شخصی "اصلح" می‌سازد و قطعا با معرفی و حمایت از او، اقبال عمومی نیز همراهش خواهد بود، چگونه جای خود را به شخص صالح یا به تعبیر یکی از سیاسیون، اصلح ۵۰ درصدی می‌دهد، خدا می‌داند؟! و آیا این نگاه، باعث تردید مردم در اعتماد به گروه‌های مرجع و صاحبان لیست ها نمی‌شود و با گذشت زمان از وزن و اعتبار چنین دیدگاهی نمی‌کاهد؟

و لذا انتظار می‌رود گروه های سیاسی مرجع و افراد حقیقی و حقوقی متنفذ دلسوز و متعهد، اولا با فاصله گرفتن از دسته بندی‌های محدود کننده مانند چپ و راست یا اصولگرا و اصلاح طلب و توجه به ادبیات قرآنی خودی و غیرخودی در مقوله دسته بندی‌ها که میدان بسیار وسیع‌تری از افراد را شامل می‌شود  و از دامن زدن به اختلافات بی‌مبنا و کاذب جلوگیری می‌کند و ثانیا با نحوه تصمیم خود، وظیفه خطیر و سنگینی در جهت و شتاب حرکت عمومی نظام مقدس و مترقی جمهوری اسلامی ایران در گذر از پیچ تاریخی و تعیین کننده‌اش بسوی اهداف و آرمان‌های متعالی اسلامی ایفا نمایند که به فرمایش مقام معظم رهبری همانطور که شرکت در انتخابات یک تکلیف الهی است، انتخاب اصلح نیز یک تکلیف الهی است.                                                            
 

ابوالحسن شیرمحمدی ۲۰ دی ۱۳۹۴  

 

پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از کانال تلگرامی ابوالحسن شیرمحمدی

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین