پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۸۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۲
اگرچه در روز انتخابات شاهد دستگیری برخی از متخلفان در حوزه‌های مختلف هستیم، و همیشه اخباری از برخورد نهاد‌های نظارتی با این افراد منتشر می‌شود، اما حقیقت این است که تعداد این قانون‌شکنان به‌مراتب بیشتر از دستگیر شدگان است و بسیاری از آن‌ها از زیر ذره‌بین نظارت‌ها قسر در می‌روند.
شعار سال: هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم هیجان در میان نامزد‌ها و طرفداران‌شان بیشتر می‌شود، هرچند این شور و شوق در میان عامه‌ی مردم دیده نمی‌شود و به همین خاطر است که کمپین‌های انتخابات شورا به سراغ ایده‌های تازه رفته‌اند. از فعال شدن در فضای مجازی گرفته تا ردیف کردن شعار‌های دهان پرکن، مجموعه‌ای از حیله‌های به‌قول خودشان تازه است تا مردم را بیش از گذشته به حضور پای صندوق‌های رای ترغیب کنند.

برخی، اما خیلی اعتقادی به فعالیت رسانه‌ای یا طرح ایده‌های جدید و رای‌آور ندارند، بلکه می‌خواهند از میان‌بُرهای سنتی استفاده کنند، که بازی را کثیف و میدان را از انصاف و عدالت تهی خواهد کرد.
خریدن رأی، تخریب رقیب، سواستفاده ازامکانات عمومی، هزینه‌های هنگفت، اما پنهان و... برخی از این روش‌های سنتی نادرست در رقابت‌های انتخاباتی است.

متاسفانه رأی خریدن در روز انتخابات، همیشه یکی از حربه‌های اصلی کسانی است که اخلاق سیاسی را شوخی کتاب‌ها می‌دانند و معتقدند زمین سیاست جای اخلاق و انصاف نیست. این خریداران رای که بهتر است از آن‌ها بعنوان فروشندگان وجدان نام ببریم در تمامی انتخابات‌های مجلس و شورا به سراغ نامزد‌ها می‌روند و از توان خود برای جمع‌آوری شناسنامه می‌گویند. برخی از نامزدها، فریب چرب‌زبانی این دلالان رأی را می‌خورند و طمعکارانه پای در راهی می‌گذارند که نتیجه‌ای جز تباهی رأی‌دهندگان و تحقیر مردم‌سالاری ندارد.
اگرچه در روز انتخابات شاهد دستگیری برخی از متخلفان در حوزه‌های مختلف هستیم، و همیشه اخباری از برخورد نهاد‌های نظارتی با این افراد منتشر می‌شود، اما حقیقت این است که تعداد این قانون‌شکنان به‌مراتب بیشتر از دستگیر شدگان است و بسیاری از آن‌ها از زیر ذره‌بین نظارت‌ها قسر در می‌روند.

این مسئله آنچنان در انتخابات‌ها ریشه دوانده که به قول مصطفی افصلی‌فرد، نماینده سابق و عضو وقت کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی: «خرید و فروش رای امری عادی شده است»

این حرف اگرچه قدیمی است، اما در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد و تهدید خرید و فروش رای مثل سایه بالای سر صندوق‌ها قد علم می‌کند

در این دوره از انتخابات، به‌دلیل احتمال کاهش مشارکت و نارضایتی شدید مردم از شورا‌های شهر و شهرداری‌ها، به‌ویژه در ساری مرکز استان مازندران، بازار دلالان رأی به‌مراتب داغ‌تر از ادوار گذشته است.

این دلالان رأی، محلات آسیب‌پذیر و کمتربرخوردار شهر را از ماه‌ها قبل رصد کرده و شرایط خود را برای نفوذ در این محلات تثبیت می‌کنند. آن‌ها از فقر اقتصادی و فرهنگی این افراد استفاده کرده و شناسنامه آن‌ها را اجاره می‌کنند تا نام کاندیدای موردنظر آن‌ها در صندوق ریخته شود.
بسیاری از ساکنان این محلات و مناطق، تن به چنین کاری نمی‌دهند، اما کم نیستند کسانی که محتاج اندک مبلغ پیشنهادی‌اند و اساساً تحت تربیت و فرهنگسازی اجتماعی کافی قرار نداشته‌اند که بدانند، نباید هویت و آینده‌ی خود و شهر را، اینگونه به‌بازی گرفت.

بسیاری از افراد جامعه‌ی هدف دلالان انتخاباتی، مهاجران و غیربومی‌هایی هستند که حساسیت جغرافیایی ندارند و سرنوشت شهری که فعلا در آن زندگی می‌کنند برایشان اهمیت چندانی ندارد.

اگرچه نهاد‌های نظارتی همه‌ی تلاش خود را برای برهم زدن این بازی کثیف به‌کار می‌گیرند، اما مردم و نامزد‌ها اضلاع اصلی این روند معیوب هستند و آن‌ها باید مانع اصلی این فریب شوند و به‌دام نیافتند. اگر هیچیک از کاندید‌های انتخابات پیشنهاد دلالان رأی را نپذیرند و مردم با کسانی که رأی خود را می‌فروشند با خشمی اخلاقی روبرو شوند و کاری کنند که آن‌ها به‌واسطه این خیانت به مردم‌سالاری گوشه‌گیر شوند، راه بر تخلفات بسته خواهد شد.

تحقیقات عبارت نشان می‌دهد که دلالان رأی برای دخالت در انتخابات مصمم هستند و می‌خواهند نهایت استفاده را از وضعیت بد اقتصادی ببرند. به‌همین جهت ضروری است که نهاد‌های نظارتی و مردمی توجه خود را بیش از گذشته به محلات کمتربرخوردار معطوف کنند و اجازه ورود دلالان رأی به این عرصه را ندهند.

رسانه‌ها نیز نقشی پررنگ و اثرگذار در این روند دارند و باید با اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی، بیش‌از پیش به آگاهی جمعی و ضرورت نقش‌آفرینی در تعیین سرنوشت جمعی بپردازند.
رسانه‌ها می‌توانند به‌عنوان مانع اصلی فساد و تخلف عمل کنند و بل تولید محتوای با ارزش، حق‌الناس بودن آرای انتخاباتی را مؤکد کنند.

عبارت به همه دلالان رأی هشدار می‌دهد که به‌شدت مشغول رصد کردن محلات فقیر در شهر‌های بزرگ مازندران است و به سهم خود تلاش برای آگاهی‌بخشی عمومی را متوقف نخواهد کرد. همچنین به نامزد‌های انتخابات شورا نیز هشدار می‌دهد که وارد این عرصه‌ی آلوده نشوند، زیرا اگر مدارکی محکم، دال بر تخلف آن‌ها به‌دست عبارت برسد، بلافاصله آن را با نهاد‌های نظارتی درمیان خواهد گذاشت و مردم را نیز از تخلف آن نامزد کذایی مطلع خواهد کرد.

این وظیفه‌ی همه‌ی ماست که به سهم خود برای برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور تلاش کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی عبارت، تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۰۹۰۴، www.ebaarat.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
0
0
محلات فقير نشين در ايران واقعا بايد بهشون يه فكري بشه چون اين ها كم كم رو به بزه كاري ميرن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین