پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۰۵۰
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
عضو تیم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت گفت: تمامی افراد معمولی می‌توانند این واکسن را تزریق کنند و ممنوعیتی برای تزریق وجود ندارد. به احتمال زیاد این تزریق تا اواخر خرداد به اتمام می‌رسد البته این زمان بندی برای دوز یک است و یک ماه بعد باید دوز دوم واکسن تزریق شود. اگر وزارت بهداشت مجوز داده و این واکسیناسیون‌ها را قبول کند در مرحله بعدی واکسیناسیون عمومی انجام می‌شود.
شعار سال : این روز‌ها گروه‌های در معرض خطر و افراد مسن جامعه تحت تزریق واکسن کرونا با برند‌های مختلف قرار می‌گیرند. در این شرایط لازم است تا تمهیدات بهداشتی را افراد در اولویت کار خود قرار داده و همگان بدانند که تزریق واکسن کرونا ایمنی صددر صدی به دنبال ندارد بلکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراحل بعدی با اهمیت است. برخی افراد به تزریق واکسن صد در صد اعتماد کرده و بعد از تزریق دیگر پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، اما در آن سوی میدان برخی واکسن ستیز هستند که اقدام به انتشار اخباری در فضای مجازی می‌کنند بدین ترتیب مدعی می‌شوند افراد به دلیل تزریق واکسن کرونا به عوارض جانبی خاص همچون از دست دادن حافظه، مرگ ناگهانی و ... مبتلا می‌شوند. هرچند بر اساس یافته‌های علمی لخته شدن خون در مغز در موارد نادر برای تزریق کنندگان می‌تواند بروز کند، اما میزان این عارضه کمتر از یک درصد است.

افراد از حضور در اماکن سربسته ممانعت کنند

پیام طبرسی، عضو تیم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت درباره عارضه تزریق واکسن کرونا به خبرنگار برنا گفت: مشکل اصلی در واکسیناسیون مردم این است که گروه‌های خاص به ویژه سالمندان طی یکسال اخیر در منزل حضور داشته و در صورت حضور در اماکن عمومی نکات بهداشتی را آن طور که باید رعایت نمی‌کنند.

او افزود: افراد از حضور در اماکن سر بسته و شلوغ ممانعت کنند. در واقع بیشتر افراد به دلیل عدم رعایت تمهیدات بهداشتی در اماکن شلوغ به بیماری مبتلا می‌شوند.

واکسن‌های کرونای تزریق شده عارضه‌ای ندارند/ مردم با خیال راحت واکسن کرونا را تزریق کنند

طبرسی درباره بروز عارضه عمده در تزریق واکسن بین متقاضیان تاکید کرد: تاکنون در بین واکسن‌های تزریق شده در ایران و واکسن‌هایی که مجوز تزریق گرفته‌اند، هیچ یک عارضه چندانی نداشته است. مردم با خیال راحت به تزریق واکسن بپردازند.

نمی‌توان به روند کاهشی کرونا دلخوش کرد

عضو تیم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت ادامه داد: مردم باید بدانند که کرونا در کمین ما است. اگر در کشور موج چهارم کرونا کاهش یافته نباید به این وضعیت و آمار دلخوش کرد، چون بی‌شک موج‌های دیگر کرونا در راه است.

طبرسی گفت: افراد برای ایمنی خود و خانواده باید واکسن کرونا را تزریق کنند.

هر گونه تجمع در شرایط کنونی خطرناک است/ مردم از حضور در فضا‌های سر بسته خودداری کنند

او با اشاره به تجمعات در انتخابات و سفر‌های تابستانی که در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، کرونا را در کشور تشدید می‌کند، گفت: هرگونه تجمع خطرناک است. در شرایط کنونی مردم از سفر و حضور در فضای بسته خودداری کنند. مردم باید بدانند که رعایت نکات بهداشتی همچنان به قوت خود باقی است.

طبرسی ادامه داد: افراد باید پروتکل‌های بهداشتی در قالب زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شست و شوی دست را در اولویت اقدامات خود قرار دهند، هنوز هیچ تغییری لحاظ نشده بلکه به‌دلیل جهش ویروس شاید وضعیت خطرناک‌تر هم شده است.

عضو تیم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت افزود: باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون بتوان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت.

طبرسی در پاسخ به این سوال که در صورت جهش‌های بعدی ویروس باز هم می‌توان به اثربخشی واکسن امیدوارم بود؟ ادامه داد: بر اساس بررسی‌های انجام شده در کشور‌هایی همچون انگلستان، آمریکا و دیگر نقاط که واکسیناسیون عمده انجام شده ویروس جهش یافته معضلی ایجاد نکرده است.

به گفته او امیدواریم همین تجربه را در ایران داشته باشیم و بتوان با واکسیناسیون جلوی شدت گرفتن ویروس را گرفت.

واکسن کرونا تا چه مدت ماندگاری دارد؟

عضو تیم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت درباره ماندگاری واکسن در بدن با توجه به اظهارات متعدد در تحقیقات و مقالات روز دنیا نیز افزود: هنوز میزان ماندگاری واکسن تایید نشده است. شاید هر ۶ ماه یک واکسن تزریق شود. این اقدام چندان دشوار نیست. این امکان وجود دارد که فرد ۶ ماه تا یکسال یک تزریق داشته باشد. البته بنده امیدوارم در صورت تزریق واکسن ویروس مهار شده و دیگر جای نگرانی نباشد.

به گفته طبرسی هنوز در دنیا مدت تاثیرگذاری این ویروس مشخص نیست. امیدواریم این ویروس دیگر تکرار نشود.

افراد معمولی می‌توانند داوطلب تزریق واکسن کرونا شوند

عضو تیم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت درباره افراد داوطلب در تزریق واکسن درفاز سه گفت: تمامی افراد معمولی می‌توانند این واکسن را تزریق کنند و ممنوعیتی برای تزریق وجود ندارد.

طبرسی درباره اتمام زمان واکسیناسیون فاز سه نیز گفت: به احتمال زیاد این تزریق تا اواخر خرداد به اتمام می‌رسد. البته این زمان بندی برای دوز یک است و یک ماه بعد باید دوز دوم واکسن تزریق شود.

این پزشک عفونی درباره واکسیناسیون عمومی گفت: اگر وزارت بهداشت مجوز داده و این واکسیناسیون‌ها را قبول کند در مرحله بعدی واکسیناسیون عمومی انجام می‌شود.

به گفته او هنوز زنان باردار و کودکان جزو جامعه آماری در تزریق واکسن محسوب نمی‌شوند.

افراد بعد از تزریق واکسن کرونا به صورت خفیف مبتلا شدند

او درباره نحوه ابتلای افراد تزریق کننده واکسن به کرونا افزود: برخی از افراد به این بیماری مبتلا شده، اما بستری نشدند. این ابتلا بسیاری بعد از دوز اول بوده و بعد از دوز دوم شاهد ابتلا به کرونا نبودیم.

گفتنی است روز گذشته وزیر بهداشت از تائید واکسن پاستور و برکت برای تزریق به داوطلبان به عنوان فاز سوم بالینی خبر داد. بیشتر واکسیناسیون‌های عمومی کرونا در سراسر جهان در فاز سوم بالینی انجام شده و مجوز تزریق اضطراری را دریافت کرده اند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۸۶۵۱۲، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین