پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۴
هیات مصری در تماس‌های مستمر با گروه‌های مبارز فلسطینی از آن‌ها خواست تا از هر نوع اظهارنظر تحریک‌آمیز امتناع کنند، این در حالی است که گابی اشکنازی وزیر خارجه اسرائیل هم رایزنی‌های خود را با مسئولان مصری ادامه می‌دهد.
شعار سال: هیات مصری در تماس‌های مستمر با گروه‌های مبارز فلسطینی از آن‌ها خواست تا از هر نوع اظهارنظر تحریک‌آمیز امتناع کنند، این در حالی است که گابی اشکنازی وزیر خارجه اسرائیل هم رایزنی‌های خود را با مسئولان مصری ادامه می‌دهد.

حال نظر به تاکید گروه‌های فلسطینی مبنی بر اینکه هیچ ارتباطی بین آتش‌بس فعلی در غزه و مبادله اسرا با اسرائیل وجود ندارد، این تکاپو و رفت‌وآمد‌ها برای چیست؟

چه ارتباطی بین توقف درگیری میان اسرائیل و غزه و حضور وزیر امور خارجه ایالات متحده در منطقه می‌توان پیدا کرد؟

و به طور خلاصه آیا قرار است تغییر دراماتیکی در صحنه کشمکش فلسطینی-صهیونیستی رخ دهد؟

با نگاهی به تکاپوی اسرائیل و مصر از یک سو و آمریکا و امارات متحده عربی و حتی عربستان از سوی دیگر، می‌توان دست‌کم به این نتیجه رسید که تلاش‌هایی برای خارج کردن پیروزی مقاومت از محتوای آن و سمت‌وسو دادن این پیروزی در راستای اهدافی با زاویه‌هایی مغایر با اهدف مقاومت در حال انجام است.

در این میان در حالی که گفته می‌شود کشور‌های سازش‌کننده با اسرائیل با صد‌ها میلیون دلار کمک، خود را برای ورود به نوار غزه آماده می‌کنند، برخی از شنیده‌ها حاکی از آن است که این بار این کمک‌ها مشروط بوده و نه تنها قرار است مستقیماً صرف پروژه‌های عمرانی شوند بلکه شروط دیگری هم پیش روی گروه‌های فلسطینی گذاشته شده است.

از سویی پایگاه اطلاع‌رسانی اسرائیلی آی‌۲۴ نیز در گزارشی خبر داد، واشینگتن می‌کوشد تا به منظور جلوگیری از تقویت گروه‌های مبارز فلسطینی، سازوکاری برای کنترل تزریق پول به نوار غزه پیدا کند.

در قالب این طرح قرار است سازوکار مذکور با همکاری تشکیلات خودگردان به اجرا درآید و دلیل سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به مناطق خودگردان در کنار سفر به مصر و اردن نیز همین بوده است.

به نقل از رسانه‌های عربی، رئیس سرویس اطلاعات مصر نیز در دیدار اخیر خود با محمود عباس به او گفته که تشکیلات خودگردان باید نظارت بر بازسازی نوار غزه را بر عهده گیرد.

کسی نمی‌داند که این جملات امری بیان شده یا صرفاً توصیه بوده، اما آنچه مشخص است اینکه اقداماتی در این زمینه در دست انجام است.

به نوشته یک رسانه عبری‌زبان، ایالات متحده طی تماس با حماس به این گروه خبر داده است که خود مستقیماً در این سازوکار حضور نخواهد داشت.

در این میان هاآرتص نیز در تحلیلی ادعا کرد، احتمالاً در آینده شاهد نوعی همکاری بین حماس و واشینگتن خواهیم بود.

به نوشته این روزنامه پرتیراژ اسرائیلی، نوعی تغییر در تفکرات دولت آمریکا نسبت به جنبش حماس به وجود آمده است.

هاآرتص ادعای خود را مستند به تحقیقی کرد که مرکز امنیت نوین آمریکا با همکاری مرکز تحقیقات بروکینز در سال ۲۰۱۸ انجام داده و در آن خواهان همپوشانی کرانه باختری و نوار غزه شده است تا راه‌حلی پیدا شود و این ۲ منطقه به ارتباط جغرافیایی با یکدیگر نیز دست یابند.

طبق اطلاعاتی که به دست این روزنامه عبری‌زبان رسیده، هادی عمرو دستیار معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اسرائیل و فلسطین یکی از تهیه‌کنندگان این پژوهش بوده است. البته مواضع قبلی عمرو نیز نشان می‌دهد که دیدگاه‌های او چندان رضایت جریان‌های راست‌گرای یهودی در واشینگتن را جلب نمی‌کند.

از سویی پایگاه عبری‌زبان «زامان» نیز در تحلیلی خواستار استفاده حداکثری از موقعیت پس از جنگ در غزه برای تکمیل پروژه توافقنامه ابراهیم با کشور‌های عربی و تحقق سازش شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار:۱۰ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر:۴۹۱۴۸۵، www.etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین