پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۶۴۶
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
پس از اعلام یک‌طرفه آتش‌بس و پذیرش نیرو‌های مقاومت، برگ دیگری از پیروزی‌های جمهوری اسلامی و نیرو‌های مقاومت بر رژیم صهیونیستی ورق خورد تا اثبات کند همچنان این رژیم نمی‌تواند ادعایی در برتری نظامی نسبت به ایران داشته باشد. پس از جنگ ۳۳ روزه که نیروی زمینی اسرائیل توسط نیرو‌های حزب‌الله به چالش کشیده شد، جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی با مقاومت اسلامی رویای آسمان امن را نیز برای این رژیم دچار چالش کرد تا نشان دهد در مقایسه توان ایران و رژیم صهیونیستی، هیچ امیدی برای برتری اسرائیل وجود نخواهد داشت.
شعار سال: روز گذشته در مراسمی ۳ دستاورد مهم و راهبردی سپاه در حوزه‌های پهپادی و پدافندی با حضور سرلشکر سلامی رونمایی شد. مهم‌ترین بخش این مراسم، رونمایی از پهپاد پهن‌پیکر «غزه» بود که در محافل رسانه‌ای مختلف از این اقدام به عنوان واکنش به ناکامی رژیم صهیونیستی در درگیری با نیرو‌های مقاومت اسلامی در غزه و تحقیر این رژیم تعبیر شد.

 پس از ترور شهید فخری‌زاده، دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشورمان توسط موساد و حمله خرابکارانه به سایت هسته‌ای نطنز و خرابکاری‌هایی از این دست، برآیند نظرات افکار عمومی، ادعا‌های مقامات رژیم صهیونیستی و اغراق‌های رسانه‌ای بر تغییر توازن قدرت ۲ طرف به نفع این رژیم حکایت داشت، اما اتفاقات ۲ ماه گذشته نظیر مورد هدف قرار گرفتن ۲ نیروگاه حساس و مهم رژیم صهیونیستی بویژه نیروگاه هسته‌ای دیمونا و از آن مهم‌تر وقوع جنگ ۱۲‌روزه ارتش رژیم صهیونیستی با نیرو‌های مقاومت اسلامی فلسطین و به تبع آن ناآرامی‌های داخلی این رژیم که در نهایت به عقب‌نشینی و اعلام آتش‌بس یکجانبه از سمت رژیم صهیونیستی منجر شد، عمق آسیب‌پذیری اسرائیل و چرخش توازن به نفع جمهوری اسلامی ایران و متحدان منطقه‌ای‌اش نظیر جنبش جهاد اسلامی و حماس را مشخص کرد.

در این درگیری‌های ۱۲‌روزه، اتفاقات جدیدی رخ داد که در تمام این اتفاقات و رویداد‌ها ردپای جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم فلسطین نمایان بود. به طور مثال نیرو‌های مقاومت اسلامی توانستند با حجم بسیار بالا نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی را مورد هدف قرار دهند به طوری که «آفر گندلمان» سخنگوی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل گفت ۲ جنبش فلسطینی حماس و جهاد اسلامی حدود ۴۰۰۰ موشک از غزه به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند.
 
این رویداد، افزایش توانایی این گروه مقاومت را که با پشتیبانی ایران شکل گرفته، نمایان می‌کند. در این درگیری‌های گسترده با رونمایی از موشک «عیاش ۲۵۰» که حداکثر برد آن به ۲۵۰ کیلومتر می‌رسد و هدف قرار گرفتن فرودگاه رامون در جنوب سرزمین‌های اشغالی، مشخص شد هیچ نقطه‌های از این سرزمین‌ها از تیررس موشک‌ها و راکت‌های مقاومت در امان نخواهد بود. رونمایی از موشک‌های «قاسم» و «بدر ۳» نیز این تلقی را تکمیل کرد.
 
از طرف دیگر در همان روز اول موشکباران سرزمین‌های اشغالی و فرود آمدن موشک‌ها در تل‌آویو، پایتخت رژیم صهیونیستی، ناتوانی سامانه گنبد آهنین برای دفع خطرات از این شهر بیش از پیش نمایان شد و این شائبه را در رسانه‌ها ایجاد کرد که این سامانه که در برابر راکت‌های ابتدایی حماس توانایی مقابله کامل ندارد، پس به طریق اولی از دفع حملات موشک‌های پیشرفته ایرانی ناتوان خواهد بود. پس از اعلام یک‌طرفه آتش‌بس و پذیرش نیرو‌های مقاومت، برگ دیگری از پیروزی‌های جمهوری اسلامی و نیرو‌های مقاومت بر رژیم صهیونیستی ورق خورد تا اثبات کند همچنان این رژیم نمی‌تواند ادعایی در برتری نظامی نسبت به ایران داشته باشد. پس از جنگ ۳۳ روزه که نیروی زمینی اسرائیل توسط نیرو‌های حزب‌الله به چالش کشیده شد، جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی با مقاومت اسلامی رویای آسمان امن را نیز برای این رژیم دچار چالش کرد تا نشان دهد در مقایسه توان ایران و رژیم صهیونیستی، هیچ امیدی برای برتری اسرائیل وجود نخواهد داشت.

 پیام سردار قاآنی به رهبران مقاومت اسلامی

سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی به «اکرم العجوری» فرمانده گردان‌های القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین و «محمد ضیف» فرمانده گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس، مبارزات ملت فلسطین علیه دشمن صهیونیستی را ستود. سردار قاآنی در پیام خود به محمد ضیف آورده است: عملیات شمشیر قدس نشان داد آنانی که در فرآیند فروش فلسطین شرکت داشتند، فقط از جانب خود این کار را انجام داده‌اند و از خیانت خود پشیمان خواهند شد.
 
وی افزود: شما گروه‌های مقاومت فلسطین با پایمردی خود حماسه عظیمی را رقم زدید و ضعف دشمن را به اثبات رساندید.
 
سردار قاآنی ادامه داد: من به شما تأکید می‌کنم بر سر عهدی که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با شما بسته بود هستیم. ما هر چه فشار‌ها افزوده شود و تحریم‌ها تشدید شود، فلسطین را تنها نخواهیم گذاشت. فرمانده نیروی قدس در پیام خود به محمد ضیف تأکید کرد: قدس همچنان قطب‌نمای محور مقاومت و قبله جهادش باقی خواهد ماند.
 
وی اضافه کرد: ما تا زمان از بین رفتن رژیم غاصب صهیونیستی و آزادی وجب به وجب سرزمین فلسطین از پای نخواهیم نشست.
 
فرمانده نیروی قدس همچنین در پیام خود به «اکرم العجوری» فرمانده گردان‌های القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم تأکید کرد: توانمندی شما بسیار بالاتر از آن چیزی است که دشمن تا به امروز به چشم دیده است و حتی تصور می‌کند. ما همراه شما هستیم و بر همان عهد سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی استوار هستیم. سردار قاآنی تصریح کرد: ما شک نداریم وارد مسجد‌الاقصی می‌شویم و با عزت و اقتدار در آن نماز خواهیم خواند. وی در پایان این پیام گفت: من دست مجاهدانی را که این فتح مبین را رقم زدند می‌بوسم.

رونمایی از پهپاد پهن پیکر «غزه»

روز گذشته در مراسمی با حضور سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، از ۳ دستاورد مهم راهبردی، دفاعی و نظامی سپاه در حوزه‌های پهپادی و پدافندی رونمایی شد.
 
هواپیمای بدون سرنشین فوق‌سنگین و پهن‌پیکر «غزه» با تنوع مأموریت در حوزه‌های مراقبتی، نخستین دستاورد دفاعی سپاه بود که سرلشکر سلامی از مراحل ساخت آن بازدید کرد. این پهپاد سنگین در مأموریت رزمی قادر به حمل ۱۳ بمب تا شعاع عملیاتی ۲ هزارکیلومتری و نیز حمل ۵۰۰ کیلوگرم انواع تجهیزات جمع‌آوری اطلاعات و سیگنالی است؛ با اضافه شدن این پهپاد به ناوگان پهپادی نیروی هوافضای سپاه، قابلیت اشراف اطلاعاتی و عملیات مقابله با تهدیدات دشمنان توسعه و ارتقا می‌یابد.
 
همچنین سامانه موشکی زمین به هوای «۹ دی» که توانایی درگیری با انواع تهدیدات در فاصله نزدیک مانند کروز، بمب هواپیما و انواع پهپاد‌ها و انهدام آن‌ها را دارد و نیز سامانه راداری «قدس» با قابلیت استقرار در موضع و جابه‌جایی سریع، از دیگر دستاورد‌های رونمایی شده توسط فرمانده کل سپاه در روز گذشته بود.
 
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه این رونمایی با اشاره به قابلیت‌ها و ویژگی‌های این دستاورد‌های دفاعی، از ساخت پهپاد سنگین غزه به عنوان دستاوردی پیشرفته و راهبردی نام برد و اظهار کرد: پهپاد سنگین و پهن‌پیکر «غزه» که ما را در قلمرو نبرد‌های هوایی به تراز جدیدی از قدرت و قابلیت می‌رساند، جایگزین پرنده‌های با سرنشین در نبرد‌های هوایی می‌شود و قادر است در ارتفاع بیش از ۳۵ هزار پا (۱۰ کیلومتر) از سطح زمین پرواز کرده و با سرعتی حدود ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت و مداومت پروازی ۲۰ ساعت، اهداف هوایی را در اعماق طولانی مورد هدف قرار دهد.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه استراتژی و سیاست عملیاتی ما توسعه قلمرو دفاعی در اعماق وسیع و در ارتفاع بالا است، اظهار کرد: سامانه‌هایی که امروز از آن‌ها بازدید کردیم بخشی از این نیاز‌های ما را پاسخ می‌دهند؛ ما نیازمند به دست آوردن قابلیت جنگ از راه دور هستیم که به فضل الهی به این قابلیت دست یافته‌ایم و سامانه‌هایی که توسعه پیدا می‌کنند در تکمیل این هدف راهبردی یاری‌گر ما هستند و به امید خدا در آینده نزدیک از دستاورد‌های بزرگ‌تری برای مردم عزیزمان صحبت خواهیم کرد.

سرلشکر سلامی با تاکید بر «بلندتر شدن دست برتر ایران در اشراف اطلاعاتی و ظرفیت‌های مقابله با تهدیدات» گفت: توانمندی‌های امروز ما در عرصه‌های مختلف از جمله آنچه دیده شد، شعاع بازدارندگی، اقتدار و آمادگی‌های ما برای صیانت از امنیت کشور و آرامش مردم عزیز و مقابله با تهدیدات محتمل و متصور را توسعه داده و به مرحله اطمینان‌بخش‌تری رسانده است.

در ادامه این مراسم، سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه با رونمایی از پهپاد استراتژیک غزه سطح و تراز حوزه پهپادی ایران اسلامی ارتقا یافت و همچنین با تاکید دوباره بر مشخصات این پهپاد، گفت: این پهپاد قادر است در مأموریت‌های شناسایی و پایش اطلاعاتی تا شعاع ۵۰۰ کیلومتر را پوشش دهد و تا پایان سال جاری آزمایش‌های عملیاتی و فنی آن به پایان رسیده و سال ۱۴۰۱ رسما وارد چرخه عملیاتی خواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه دستاورد‌های امروز در لبه تکنولوژی روز دنیا قرار دارد، گفت: ما امروز در حوزه سامانه‌های پدافندی در زمره ۱۰ کشور اول دنیا قرار داریم. در تولید رادار‌های هشدار اولیه نیز جزو ۲۰ کشور اول جهان هستیم و تمام این اتفاقات فرخنده در شرایط تحریم با همت متخصصان توانمند داخلی حاصل شده است. فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پایان با اشاره به اذعان فرمانده سنتکام مبنی بر اینکه ایران با پهپاد‌ها برتری هوایی را از آمریکا گرفت، گفت: این اعتراف دشمنان به توانمندی ما است و همان‌گونه که نشان دادیم در حوزه‌های دفاعی که پیچیدگی‌های صد‌ها برابری نسبت به بخش‌های غیرنظامی دارد، می‌توانیم؛ در حوزه‌هایی مانند خودرو، پتروشیمی و... بسیار بهتر خواهیم توانست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وطن امروز، تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۳۳۷۳۰، vatanemrooz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین