پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۵۴۴
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
هدف از نامگذاری این روز، روشنگری در زمینه نابرابری جنسیتی است که از سوی سازمان ملل متحد جهت پشتیبانی و حمایت از دختران در زمینه‌های مختلفِ نابرابری مثل؛ حقوق قانونی، خشونت علیه زنان، ازدواج اجباری، کودک همسری، حق دسترسی به آموزش و... نامگذاری شده است.
شعار سال: ملیحه محمودی - هدف از نامگذاری این روز، روشنگری در زمینه نابرابری جنسیتی است که از سوی سازمان ملل متحد جهت پشتیبانی و حمایت از دختران در زمینه‌های مختلفِ نابرابری مثل؛ حقوق قانونی، خشونت علیه زنان، ازدواج اجباری، کودک همسری، حق دسترسی به آموزش و… نامگذاری شده است.

بر اساس آمار رسمی سازمان یونیسف، دختران در سراسر جهان با تبعیض‌های مختلف مواجه هستند و این تبعیض یک مشکل جهانی است و محدود به قاره یا کشور‌های خاصی نمی‌شود.

مضلات مطرح شده در خصوص دختران ناآشنا نیست و هر ذهن بیداری می‌تواند آن را درک کند.
ولی مهم آن است که جدا از شعار‌هایی که بعضا در این روز بیش از پیش بر سر زبان‌ها و در فضای مجازی می‌پیچد، (و البته در مناظرات انتخاباتی) باید دید در مقام عمل هم حرفی برای گفتن دارد یا خیر؟

موضوع را از دید جامع و کلی نگر جهانی به کشور خودمان ایران معطوف می‌کنیم:

روز دختر در کشور ما که کشوری اسلامی است و از انجا که اسلام بهای زیادی به مقام دختر می‌دهد هر ساله با سالروز تولد حضرت معصومه (س) همزمان می‌باشد. همچنین از دید باستانی روز سپندارمذگان به عنوان یادبود روز دختر نامگذاری شده است، لذا شایسته است که چنین روزی فارغ از تاریخ آن، در کشور ما به مراتب بیش از پیش مورد توجه و عمل قرار گیرد.

اما خارج از مباحث کلیشه‌ای:

دختران امروز به عنوانِ زنان و مادران فردا و همچنین یک عضوی که در عرصه امروز اجتماعی پا به پای دیگر عضو این جامعه در حرکت است، باید از سلامت، امنیت، حقوق قانونی و… برابری برخوردار و از تبعیض‌های جنسیتی، خشونت و… نیز در امان باشد.

با این حال بر طبق واقعیت‌های موجود همگی شاهد هستیم که تعداد زیادی از دختران سرزمینمان از کمترین حقوق خود بهره‌ای نبرده و گاهاً از آن هم مطلع نیستند:

➖ دخترانی که به راحتی آب خوردن از تحصیل باز مانده و از حق آموزش محروم می‌شوند.

➖ دخترانی که یک روز ناخواسته عروسک از دستشان گرفته می‌شود و اسیر کودک همسری می‌شود و دردناک‌تر از آن که به ازدواج اجباری تن می‌دهند.

➖ دخترانی که به بهانه تبعیض جنسیتی در خانه حبس می‌شوند.

➖ دخترانی که حتی قدم زدن در جامعه هم گاهی برایشان گران تمام می‌شود و از عدم امنیت جنسیتی رنج می‌برد.

➖ دخترانی که با جمله “نمی شود، چون تو دختر هستی” بزرگ شده اند؛ و صد‌ها نمونه از چنین مشکلاتی که دخترانمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و در زندگی روزمره شان نقش بسته است؛ و‌ای کاش روزی همگی مان که در آفرینش برابرهستیم، هم آواز شویم؛ دختران می‌توانند پا به پای پسران از حقوق اولیه خود برخوردار باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از عصر شهرکرد، تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۰۹۴۹، asreshahrekord.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین