پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۴۷۲۹۲
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶
هزینه فایده مفهومی اقتصادی است. شامل محاسبه هزینه اولیه مستقیم، و غیر مستقیم، هزینه فرصت و هزینه آثار جانبی حاصل از یک پروژه و یا فعالیت و همچنین سنجش فوائد مستقیم و غیر مستقیم که البته همه این‌ها باید با قیمت‌های سایه‌ای محاسبه شوند که ارزش واقعی منابع و فواید را نشان دهند. این تکنیک برای ارزیابی پروژه‌ها و فعالیت‌هایی بکار می‌رود که مستقیماً در چارچوب مکانیزم عرضه و تقاضا و مکانیزم بازار قرار نمی‌گیرند مانند ارزیابی ساختن یک سد، یا ارزیابی یک برنامه واکسناسیون.

شعار سال:اخیراً مقامی در مورد رد صلاحیت یک مرد سیاسی کهن نکاتی گفتند که این رد صلاحیت بر اساس محاسبه هزینه و فایده انجام شده است. اضافه کرده اند که آن گروه تصمیم گیر هم تا تحلیل هزینه فایده را دیده اند تصمیم گرفته اند و رد صلاحیت کرده اند.

اقتصاد دانان همیشه از این که ابزار حرفه آنان در سایر حیطه ها، مثل جامعه شناسی و علوم سیاسی، بکار رود استقبال کرده اند. خوب است، اما اگر روشنگری بفرمایند که بباد رفتن حیثیت یک عمر فعالیت سیاسی و مبارزاتی یک فرد را چگونه قیمت گذاری کرده اند، بی توجهی به حقوق فردی انتخاب کننده و انتخاب شوند چگونه ارزشگذاری شده، فایده حذف یک فرد مجرب را با چه معیاری سنجیده اند. نقش قانون ، به عنوان مدافع حقوق انسانی چگونه در ترازوی هزینه فایده دیده شده است. اگر این مطالب روشنگری و تبیین شود ما حصل آن گزارش هزینه فایده رد صلاحیت، قابل تدریس در دانشگاه خواهد بود.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی ستاره صبح  ، تاریخ انتشار: 25خرداد 1400، کدخبر: ، www.setaresobhonline.ir،154418

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین