پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۴۱۴
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، آماده است تا کریستیانو رونالدو رکورد تعداد گل‌های ملی او را بشکند. شاید در همین مسابقات یورو ۲۰۲۰، حتی امشب!

  شعار سال:نام علی دایی در طول یک سال گذشته حتی بیش از زمانی که در زمین بازی حضور داشت و رکورد تاریخی خود را برای تیم ملی ایران ثبت می کرد، در سراسر جهان مطرح بوده است، چرا که تمام رسانه های ورزشی جهان مشغول گمانه زنی درباره این موضوع هستند که کریستیانو رونالدو چه زمانی رکورد علی دایی در بیشترین تعداد گل ملی را خواهد شکست.
 
 علی دایی، شهریار فوتبال ایران، در طول 149 بازی خود برای تیم ملی ایران از سال 1993 تا 2006، موفق شد 109 گل به ثمر برساند. دستاورد ارزشمندی که بسیاری فکر می کردند هرگز مهاجم دیگری در جهان به آن نخواهد رسید.


اما کریستیانو رونالدو به سرعت دارد به رکورد دایی نزدیک می شود؛ CR7 در حال حاضر در 176 بازی ملی 106 گل به ثمر رسانده و آخرین گل های او با پیراهن پرتغال در بازی روز سه شنبه این تیم در یورو 2020 با دبل کردن برابر مجارستان به ثمر رسید. به این ترتیب فوق ستاره پرتغالی تنها سه گل دیگر تا رسیدن به رکورد 109 گل ملی شهریار فاصله دارد.
 
رونالدو امشب برابر آلمان نیز فرصت دارد تا بر تعداد گل های خود بیفزاید و باز هم به دایی نزدیک تر شود، هر چند برابر مانوئل نویر کار سختی در پیش خواهد داشت.


از دیگر رکوردهای رونالدو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
-نخستین بازیکنی که در پنج تورنمنت قهرمانی اروپا بازی کرده است.
 
-اولین بازیکنی که از سال 2004 تا 2021 در پنج تورنمنت قهرمانی اروپا گلزنی کرده است
 
-رونالدو با 12 برد بیشترین تعداد برد یک بازیکن در مسابقات یورو را دارد
 
-با 11 گل زده بهترین گلزن تاریخ یورو است
 
-با دو گلی که برابر مجارستان به ثمر رساند تبدیل به مسن ترین بازیکنی شد که در مسابقات یورو دبل کرده است
 
-با 36 سال و 130 روز، پس از گلزنی برابر مجارستان مسن ترین بازیکنی شد که برای پرتغال در یک تورنمنت بزرگ گلزنی کرده است
 
دایی بارها گفته است که اگر رونالدو موفق شود رکورد او را بشکند خوشحال خواهد شد چرا که باور دارد فوق ستاره پرتغال و یوونتوس، در کنار لیونل مسی و دیه‌گو مارادونا یکی از سه بازیکن برتر تاریخ فوتبال است.
 

علی دایی در سال 2018 در مصاحبه ای گفت: "رکوردها برای شکستن هستند. رونالدو واقعا توانایی و کیفیت انجام این کار را دارد. من احترام زیادی برای او قائل هستم. او چنان بازیکن بزرگی است که واقعا نیازی به تعریف و تمجید ندارد."
 
دایی همچنین گفته بود: "معتقدم هرچه خدا بخواهد همان می‌شود. ولی رکورد برای شکستن است. کدام رکورد بوده که تابه‌حال دست نخورده باقی مانده باشد؟ بالاخره یک روز هر کسی رکورد شخص دیگری را می‌زند. من هم از این قاعده مستثنی نیستم چه بهتر که این رکورد به دست بازیکن بزرگی مثل رونالدو شکسته شود. به‌نظرم کریس می‌تواند در بازی‌های ملی باقی مانده به این مهم دست پیدا کند."


نزدیک شدن رونالدو به رکورد علی دایی از مسائل مورد توجه رسانه های ایرانی نیز هست و هر زمان که رونالدو در عرصه ملی گلزنی می کند، گزارش های زیادی درباره نزدیک شدن این مهاجم 36 ساله پرتغالی به رکورد علی دایی منتشر می شود.
 
دایی در زمان بازی، برابر حریفان آسیایی ایران بسیار تاثیرگذار و درخشان ظاهر می شد و در پیروزی 7-0 ایران برابر سری‌لانکا در سال 1996 پنج بار موفق به گلزنی شد. او همچنین در چهار مسابقه مجزای دیگر نیز هر بار چهار گل به ثمر رسانده است، از جمله در پیروزی تاریخی 19-0 ایران برابر گوام.
 
دایی از آن مهاجمان همه‌کاره در زمین بود که پاس گل هایی بسیار حساسی را در اختیار دیگر هم تیمی هایش می گذاشت، از جمله پاس گلی که در جام جهانی 1998 در پیروزی تاریخی 2-1 ایران برابر آمریکا به مهدی مهدوی کیا داد.
 
دایی همچنین در جام جهانی 2006 و پیش از آنکه در 37 سالگی بازنشسته شود، کاپیتان تیم ملی ایران بود.
 

او اولین بازیکن ایرانی بود که با پیوستن به بوندسلیگا در یکی از لیگ های بزرگ اروپایی بازی کرد؛ دایی ابتدا به آرمینیا بیله فلد پیوست، سپس به بایرن مونیخ رفت و در پایان در هرتا برلین بازی کرد.
 
دایی که در سال های اخیر به مربی‌گری پرداخته است، با صراحت منحصر به فردی که دارد، همچنین بحث با داوران و سرمربیان حریف و جدال با مدیران باشگاه شناخته می شود.
 
دایی در ایران همچنان یک اسطوره محبوب است و در اینستاگرام بیش از شش میلیون و هفتصد هزار نفر فالوئر دارد.
 
او که از دانشگاه شریف تهران مدرک مهندسی دارد در شاخه های دیگری غیر از فوتبال نیز به فعالیت پرداخته و یکی از فعالان اقتصادی موفق است. از نظر سیاسی نیز دایی هیچگاه نظرات خود را، حتی اگر مخالف با صدای مسلط بر جامعه باشد، پنهان نکرده است.
 
دایی همواره در عرصه اجتماعی و در فعالیت های انسان دوستانه پیشگام بوده و تلاش کرده تا به سهم خود به رفع مشکلات جامعه کمک کند. در سال 2017 و پس از زلزله کرمانشاه دایی شخصا کمپینی برای جمع آوری کمک به مردم زلزله زده غرب ایران راه اندازی کرد.
 
اما او همیشه گفته است که وارد دنیای سیاست نخواهد شد: "پدر مرحومم به من گفته بود که هرگز به سیاست فکر نکن و شخصا خودت را درگیر مسائل سیاسی نکن. من هرگز از هیچ کاندیدایی در انتخابات ایران حمایت نکرده ام و در آینده هم حمایت نخواهم کرد."
 

دایی اکنون بیزنس‌من موفقی است که هم شرکت تولید لباس های ورزشی خود را دارد.
 
اگر رونالدو بتواند در زمین چمن رکورد دایی را پشت سر بگذارد، شاید این میدان جدیدی باشد که دایی همچنان بتواند در آن با رونالدو به رقابت بپردازد، چرا که رونالدو نیز در کار ساخت یک سری هتل های زنجیره ای است که خودش نیز آنها را تبلیغ می کند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ورزش سه  ، تاریخ انتشار:  29خرداد 1400، کدخبر: 1762367 ،www.varzesh3.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین