پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۰۷۹
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
اسماعیل کهرم گفت: مدیرت شهری باید بجای تمرکز بر مصوبه برج- باغ بر روی کمربند سبز توجه کرده تا در شهر یک فرد به شکل پیاده بتواند در زیرسایه جنگل‌ها و باغات در طول تا عرض شهر حرکت کند.
شعار سال: مصوبه برج‌-باغ‌ها یکی از مصوبات دوره دوم شورای شهر تهران که در سال ۸۲ به تصویب رسید و در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور نیز تایید شد. بسیاری از کارشناسان شهری این مصوبه را قاتل بسیاری از برج و باغ‌های کشور می‌دانند. در دوره پنجم شورای شهر تهران این مصوبه لغو شد تا بتوان جانی تازه به درختان و باغات پایتخت دمید.

قانون باغات را مورد تجدیدنظر قرار می‌دهیم، چون جلوی تمام ساختمان سازی‌ها را گرفتند

هرچند در روز‌های اخیر هم مهدی چمران، عضو منتخب شورای اسلامی شهر تهران گفت: حتما قانون باغات را مورد تجدیدنظر قرار می‌دهیم، چون جلوی تمام ساختمان سازی‌ها را گرفتند. سال ۹۹ یک عدد پروانه باغات صادر نشد قاعدتا اینجوری نمی‌شود. قانون باغات این است که هیچ درختی نباید قطع شود نه اینکه فقط ۲ طبقه بسازند، طبیعتا هیچکس نمی‌آید در ملک بزرگ فقط دو طبقه بسازد بنابراین حتما تجدیدنظر خواهیم کرد.

حال با توجه به وضعیت محیط زیستی شهر تهران بیم این وجود دارد که اجرای دوباره مصوبه برج – باغ دوباره باعث تخریب باغات تهران شود. هرچند هدف از تصویب این مصوبه صیانت از باغات شهر تهران بود، اما در عمل این مصوبه بهانه‌ای برای دور زدن قانون و قلع و قمع باغات شهر تهران شده است. در واکنش به این تصمیم‌گیری هم محمد درویش، کارشناس محیط زیست در پیام توئیتری خود نوشت: برای شما آقای چمران متاسفم و در برابر اجرای تفکر خطرناک‌تان خواهم ایستاد تا زنده‌ام.

مصوبه برج- باغ برای تهران موثر نیست

اسماعیل کهرم کارشناس سرشناس محیط زیست درباره تاثیرات مصوبه برج-باغ در محیط زیست تهران گفت: تا وقتی که صاحب باغ به ملکش نظارت داشته باشد، طبیعتا مصوبات را اجرا می‌کند و می‌توانست مقداری از اراضی را به امارت و مابقی اراضی به رویشگاه اختصاص دهد.

او افزود: این در حالی است که وقتی صاحب اصلی ملک از بین می‌رود و این باغ در بین مالکان یا وارثان تقسیم می‌شود در این شرایط اشکالات متعدد بروز می‌کند. در این شرایط هر یک از مالکان درصدی از اراضی را به امارت و ساخت و ساز اختصاص می‌دهند و مابقی را به رویشگاه‌ها اختصاص می‌دهند.

کهرم تاکید کرد: رویشگاه‌های اطراف تهران همچون کشور‌های اروپایی در هر شهری باید یک کریدور سبز تشکیل داده شود به نحوی که مردم پیاده در طول و عرض و از شمال به جنوب در زیر سایه درختان حرکت کنند.
 
باید به جای تمرکز بر مصوبه برج -باغ بر روی کمربند سبز توجه کرد

این فعال محیط زیست گفت: باید به جای تمرکز بر مصوبه برج -باغ بر روی کمربند سبز توجه کرده تا در شهر یک فرد به شکل پیاده بتواند در زیرسایه جنگل‌ها و باغات در طول تا عرض شهر حرکت کند. مصوبه برج باغ به درد تهران نمی‌خورد.

کهرم ادامه داد: مصوبه برج -باغ به نفع شهر و فضای سبز شهر تهران نیست. در یک دوره زمانی در تهران تراکم فروشی مد بود و بعد از آن مصوبه برج -باغ افزایش یافت. این در حالی است که با زنده نگه داشتن کمربند سبز تهران تا مدت‌های طولانی بتوان شهر را سبز نگه داشت.

این فعال محیط زیست درباره میزان باغات شهر تهران تصریح کرد: تعداد باغات تهران محدود است. هم اکنون فضای سبز شهر تهران به حاشیه اتوبان‌ها به چند پارک محدود شده است. در حالی که وسعت برخی از پارک‌ها و بوستان‌ها ۲۵۰ متر است.

او افزود: این پارک‌ها تاثیری در افزایش سرانه فضای سبز و کاهش آلودگی هوا ندارند بلکه فضای سبز باید طول و عرض گسترده داشته باشد تا بتواند بر روی آب و خاک تهران تاثیرگذار باشد. برای مثال یک پارک با وسعت ۲۵۰ متر تاثیری برای روی ارتقای وضعیت محیط زیستی تهران ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۹۷۳۴۰، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین