پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۸۲۰
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
شهردار تهران در خصوص کاهش آلودگی هوا تقصیر را بر گردن دستگا‌ه‌های دیگر که مامور به همکاری با شهرداری هستند می‌اندازد و تاکید ویژه بر عدم هماهنگی این ارگان‌ها دارد. همچنین معتقد است در ارتباط با حمل‌نقل عمومی (مترو، تاکسی، اتوبوس) اقدامات وسیعی انجام داده است و این در حالی‌است که حتی یک دستگاه اتوبوس چینی هم وارد کشور نشده است و سیستم حمل‌ و نقل عمومی در بحران سالخوردگی و کهنه‌گی به سر می‌برد.
شعار سال: در واپسین روز‌های آبان ۹۷ بود که پیروز حناچی به عنوان سومین شهردار رسمی دوره پنجم شورای شهر تهران با دادن وعده‌های فراوان وارد ساختمان بهشت پایتخت شد.

اگرچه در طول مدت ۳۰ ماهه مدیریت حناچی بر مسند شهرداری اتفاقات زیادی رقم خورد که ناشی از بی تدبیری و عدم برنامه مناسب برای اداره تهران بود، اما در نشست خبری که هفته گذشته با رسانه‌ها داشت، به اقداماتی نظیر، حقوق پیاده‌رو‌ها در سطح شهر، احیای باغ‌ها و جلوگیری از نابودی باغات، ممنوعیت ساخت بی‌رویه برج باغ، احیای محور تاریخی خیابان ولیعصر، توسعه پارک‌های داخل شهر اشاره و خاطرنشان کرد که تمرکزش در این مدت بر آرام‌سازی شهر به واسطه توسعه حمل‌ونقل عمومی بوده است، زیرا معتقد است گسترش مسیر‌های درون شهری واحداث خیابان وبزرگراه تنها به تراکم خودرو‌ها وافرایش تقاضای سفر و تبع آن آلودگی بیشتر در شهر می‌شود وبرای همین از ابتدا به دنبال توسعه مسیر‌های جدید درون شهر نبود.

وی با بیان این اعتقاد در واقع خط بطلانی بر اصلی‌ترین خواسته‌ی مردم شهر می‌زند و مطالبه‌ی فوری شهروندان را بی‌الویت بیان می‌کند.

وی همیشه در صحبت‌های خود در خصوص کاهش آلودگی هوا تقصیر را بر گردن دستگا‌ه‌های دیگر که مامور به همکاری با شهرداری هستند می‌اندازد و تاکید ویژه بر عدم هماهنگی این ارگان‌ها دارد. همچنین معتقد است در ارتباط با حمل‌ و نقل عمومی (مترو، تاکسی، اتوبوس) اقدامات وسیعی انجام داده است و این در حالی‌است که حتی یک دستگاه اتوبوس چینی هم وارد کشور نشده است و سیستم حمل‌نقل عمومی در بحران سالخوردگی و کهنه‌گی به سر می‌برد.

بر اساس صحبت‌های کارشناسان این حوزه در حال حاضر از ۵۶۰۰ دستگاه اتوبوس شهر تهران حدود ۳۴۰۰ دستگاه آن عمری بالای ۱۲سال دارند و این امر موجب کاهش بهره‌وری در سیستم حمل‌ونقل عمومی شده است.

چندی پیش هم معاون حمل‌نقل ترافیک شهرداری با بیان اینکه تهران به ۲۵۰ کیلومتر مترو و ۱۵۰۰ واگن برای خطوط مترو نیاز دارد گفت: چنانچه به سیستم حمل و نقل مترو توجه نشود در آینده‌ای نه‌چندان دور مترو را نیز مانند اتوبوس‌رانی باید تعطیل کنیم.

وی علت کوتاهی شهردار در مورد تامین نیاز اساسی مردم در سیستم حمل‌ونقل که روزانه جمعیت کثیری برای تردد از آن استفاده می‌کنند را عدم پرداخت بدهی دولت به شهرداری بیان کرد و باز هم برای برای توجیه ناکارآمدی خود نفر سوم را به عنوان مقصر وارد میدان کردند.

شوخی شهرنفروشی

یکی دیگر از موضوعاتی که از سوی مدیران شهری با عنوان بهترین دستاورد این دوره یاد می‌شود شهر نفروشی است که البته برخی از اعضای شورا این موضوع را رد می‌کنند.

حناچی با تاکید بر اینکه یکی از مگا پروژه‌های این دوره شهر فروشی است می‌گوید، بزرگراهی را ایجاد نکردیم، زیرا حجم زیادی از عارضه‌ها در مناطق دیگر شهر ایجاد می‌شود.

در حالی این مطلب از زبان شهردار شنیده می‌شود که از ابتدای تاسیس بلدیه تا امروز درآمد شهرداری‌ها بیشتر از صدور پروانه، فروش املاک و سهم شهرداری در پروژه‌های مشارکتی بوده است و این امری اجتناب ناپذیر است.

البته بیان اینکه در زمان مدیریت حناچی شهرفروشی نشده است یا به دلیل عدم اطلاع شهردار است و یا اینکه اطلاعات اشتباه به ایشان می‌دهند، زیرا در در سال ۹۸و ۹۹ و حتی در بودجه ۱۴۰۰ بخش عمده‌ای از درآمد به شهرفروشی اختصاص یافته است.

آن‌چه خاطرمان است از ابتدای فعالیت مدیریت فعلی شهری جمله‌ی شهر را بدهکار تحویل رفتیم است که در واقع ماله‌ای است بر روی صورت مساله، ناکارآمدی!

حناچی می‌گوید، زمانی‌که شهر را تحویل گرفتم ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشت.

وی این موضوع را به گونه‌ای بیان می‌کند که گویی فراموش کرده است با علم به اینکه شهر بدهی دارد مسئولیت آن را قبول کرده است و حال برای توجیه ناکرده‌هایش متذکر بدهی شهر می‌شود.

یکی از مهمترین شعار‌های مدیریت شهری دوره پنجم «تبدیل شهرداری به یک اتاق شیشه‌ای» بود، فرآیندی که به آن شفافیت اطلاق می‌شود، اما تنها چیزی که شهروندان از مدیریت این دوره دریافت نکردند شفافیت بود، از فساد در پروژه ایران مال گرفته تا دلیل پشت پرده حادثه سینا اطهر و در شرایط بحران امروز جامعه، پدیده واکسن خواری در میان مدیران شهرداری که با وجود افشاگری‌ها هنوز هم ادامه دارد.

دوران مدیریت شهرداری حناچی با احداث پیاده‌رو‌ها و خدمات به معلولین را می‌توان تنها اثر ملموس و مفید این دوره از شهرداری دانست.

این دوران چهارساله در شرایطی گذشت که مهمترین دستاورد فرهنگی اش از زبان خود شهردار برگزاری کنسرت آنلاین و ضدعفونی کردن گرم‌خانه‌ها و سیستم حمل و نقل مارو بود.

با مشاهده این رزومه تنها موضوعی که در ذهن مطرح می‌شود این است که شهردار را از خواب بیدار کنید به ایستگاه پایانی نزدیک می‌شویم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آنا، تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۸۱۴۰۷، www.ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین