پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۲۵۶
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
با گذشت یک ماه از تخریب یکی از شیر‌های میدان «حر» اثر جایگزین که قرار بود تا اواسط خرداد ماه نصب شود با گذشت بیش از دو هفته هنوز خبری نیست.
شعار سال: ماه گذشته چهارم خردادماه خبر‌هایی مبنی بر تخریب یکی از مجسمه‌های شیر میدان حر در فضای مجازی منتشر شد. مجسمه اصلی نصب شده در وسط میدان با نام «نبرد گرشاسپ با اژدها» اثر غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ، جزو مجسمه‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی است. این اثر سالم است، اما در خبر‌های منتشر شده درباره تخریب شیر‌های این اثر، این ادعا مطرح شد که مرمت بهانه‌ای برای تخریب بوده است.

در همان زمان شاپور دیوسالار، معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران درباره این مجسمه‌ها  توضیح داد که دو مجسمه شیر، مانند مجسمه اصلی به ثبت آثار میراث ملی نرسیده است و اینکه دو مجسمه فرعی، توسط مرحوم غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ ساخته نشده است.
 
شیر بی سر و یال و دوم میدان حر ترمیم نشده؟

او یادآور شد که «شیر‌های مجسمه اصلی که توسط استاد ارژنگ ساخته شده‌اند، از جنس مس بوده و سال‌ها پیش در بحبوحه انقلاب آسیب دیده‌اند. اما جنس دو مجسمه شیری که بعد‌ها در پایین اثر اصلی «نبرد گرشاسپ با اژدها» نصب شده، از فایبرگلاس است که از متریال ناپایدار به شمار می‌رود و در گذر زمان به علت برودت آب و هوایی دچار فرسودگی و شکستگی شده‌اند و به همین جهت لازم بود که مرمت یا جایگزین شود.»

چند روز بعد در ۱۱ خرداد ماه، دیوسالار درباره نصب مجدد اثر بازسازی شده گفته بود که هفته بعد یکی از بهترین و اصولی‌ترین کار‌های آن‌ها در آنجا نصب خواهد شد، ولی اکنون با گذشت بیش از دو هفته هنوز خبری از نصب این اثر در میدان حد نیست.

درواقع اگر این روز‌ها از میدان حر رد شده باشید، هنوز مجسمه شیر تخریب شده را به وضع قبلی مشاهده خواهید کرد که البته با داربست و پارچه‌ای سفید پوشانده شده است.

معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران در راستای عملی نشدن وعده زمان نصب این مجسمه گفت: «نسبت به تأخیر در نصب مجسمه متأسفم و عذرخواه هستم. علت این امر ابتلای قالب گیر کار به کرونا بود و به همین جهت چند روزی در کار او وقفه ایجاد شد. ساخت پایه اثر و قالب گیری آن را جهت تسریع در تحویل پروژه، به دو کارگاه متفاوت سپرده بودیم. ضمن اینکه تعداد افراد متخصص در قالب گیری چنین آثاری محدود است؛ به همین جهت قالب گیری شیر را به کارگاهی در کرج سپرده بودیم که به انجام رسید، ولی قالب گیر پایه به علت ابتلا به کرونا موفق به تحویل کار در زمان تعیین شده، نشده بود. احتمالا کلیت کار تا انتهای این هفته به نتیجه برسد.»

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۴۰۰۰۴۰۵۰۲۷۳۶، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین