پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۵۵۵
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از تحریم‌های مربوط به مؤسسات، نهادها، دستگاه‌ها و ارگان‌های تأثیرگذار در فعالیت‌های اقتصادی کشورمان هنوز پابرجاست.
شعار سال: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز ۵۱۷ مورد از تحریم‌های ایران باقی مانده است و ادعای رئیس جمهور مبنی بر اینکه کار رفع تحریم‌ها را به اتمام رسانده، بی‌اساس است.
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه بروکراسی پارلمانی باعث شده است که تحریم‌ها رفع نشود، اظهار داشت: مردم خودشان می‌توانند اعتبار صحبت‌های رئیس‌جمهور را مورد ارزیابی قرار دهند و نیازی نیست که ما در این باره استدلال کنیم و بگوییم کدام یک از حرف‌های وی درست و کدام یک نادرست است. از سوی دیگر، روحانی خودش حقوقدان است و کسی که ادعا می‌کند مجلس مانع رفع تحریم‌هاست، باید دلایل خود را هم در این باره مطرح کند.
وی بیان کرد: رئیس‌جمهور می‌گوید همه مشکلات ما برای رفع تحریم‌ها حل شده که این حرف کاملاً نادرست است. بسیاری از تحریم‌های ایران باقی مانده و اگر بخواهم به صورت دقیق بگویم هنوز ۵۱۷ مورد تحریم باقی مانده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخشی از این تحریم‌ها، تحریم مربوط به اشخاص است که بسیاری از این افراد در فعال شدن اقتصاد کشور مؤثر بودند یا آنکه طرف ارتباط ما در معاملات بودند، اما به دلایلی، چون دور زدن تحریم‌ها، مورد مجازات و تحریم قرار گرفتند.
۵۱۷ مورد از تحریم‌های ایران باقی است.
وی ادامه داد: علاوه بر این، بسیاری از تحریم‌های مربوط به مؤسسات، نهادها، دستگاه‌ها و ارگان‌های تأثیرگذار در فعالیت‌های اقتصادی کشورمان هنوز پابرجاست و در حال حاضر ۵۱۷ مورد تحریم در لیست قرمز داریم.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه کار رفع تحریم‌ها به اتمام رسیده و آنان مأموریت خود را در این باره انجام داده‌اند، گفت: رئیس‌جمهور می‌گوید که اگر اختیار لازم به عراقچی داده شود، وی می‌تواند در یک روز مشکل تحریم‌ها را حل کند که این حرف کاملاً نادرست و برای فریب افکار عمومی است.
ذوالنور اظهار داشت: منظور رئیس‌جمهور از اینکه اختیار لازم باید به عراقچی داده شود، این است که این ۵۱۷ مورد تحریم را آمریکایی‌ها کاملا نهادینه و تثبیت کنند، اختیار مکانیسم ماشه هم به آنان داده شود و در مقابل این اختیارات، آنان به برجام بازگردند.
وی تأکید کرد: در واقع، حرف رئیس‌جمهور آن است که آمریکایی‌ها علی‌رغم آنکه نقض برجام کرده‌اند، تحریم‌ها سر جای خودش باقی بماند، خسارتی هم در این باره به ما ندهند و علاوه بر این اختیار استفاده از مکانیسم ماشه و فشار بر ایران را هم داشته باشند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رئیس‌جمهور در روز‌های پایانی از عمر دولت می‌خواهد به افکار عمومی این‌گونه القاء کند که هر کاری برای احیای برجام انجام داده، اما واقعیت ماجرا آن است که ۵۱۷ مورد تحریم باقی است و از سوی دیگر، نباید اختیار استفاده از مکانیسم ماشه به دشمن داده شود.
مجلس مانع رفع تحریم‌ها نشده است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مجلس تحت هیچ شرایطی مانع رفع تحریم‌ها نشده است. آمریکایی‌ها در حال حاضر در توضیح علت عدم رفع برخی از تحریم‌های ایران می‌گویند که این تحریم‌ها مربوط به کنگره است و در اختیار دولت نیست و سوال ما از رئیس‌جمهور خودمان و دولتمردان آن است که چطور آمریکایی‌ها تا این حد برای کنگره احترام قائل هستند، اما در کشور ما مسئولان اجرایی، مجلس را مانع کار خود می‌دانند و می‌خواهند قانون مجلس را نادیده بگیرند؟ رئیس‌جمهور باید مشخص کند که آیا می‌خواهد مطابق با قانون یا آنکه با فردمحوری و دیکتاتوری در این زمینه عمل کند؟
ذوالنور بیان کرد: از سوی دیگر، هیچ چیزی در برجام درباره تضمین‌ها نیامده است و علی‌رغم آنکه طرف مقابل ما هر زمانی می‌توانند «اسنپ‌بک» کنند و اختیار استفاده از مکانیسم ماشه را داشته باشند، اما برای کشور ما اختیار و حق خاصی در برجام دیده نشده است.
وی ادامه داد: بر اساس تعهداتی که ایران در برجام داده است، ما باید غنی‌سازی را متوقف، ماشین‌ها را جمع‌آوری و اورانیوم غنی‌شده را تحویل دهیم. در چنین شرایطی، اگر ما فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعطیل و به تعهداتمان در برجام به صورت کامل بازگردیم و در مقابل آمریکایی‌ها قدرت استفاده از مکانیسم ماشه را پیدا کنند، چگونه می‌خواهیم رفع تحریم‌ها را راستی‌آزمایی کنیم؟
رفع تحریم‌ها روی کاغذ کافی نیست
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: آمریکایی‌ها در چند سال گذشته مدام چماق خود را بالای سر بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی قرار دادند و نگذاشتند آنان با کشورمان ارتباط برقرار کنند و در حال حاضر هم حرف ما این است که رفع تحریم روی کاغذ کافی نیست و باید رفع تحریم‌های ما به گونه‌ای باشد که اگر بخش‌های دولتی و خصوصی کشورمان بخواهند واردات و صادرات انجام دهند، هیچ کشوری به آنان نگوید که ایران در تحریم است.
ذوالنور ادامه داد: علاوه بر این، اگر ما بخواهیم نفت خود را به فروش برسانیم، نباید مانعی در این زمینه داشته باشیم. از سوی دیگر هم باید پول حاصل از فروش نفت را خودمان بتوانیم مدیریت و جابجا کنیم. در حال حاضر ما نفت ملت را فروختیم، اما برای مثال، حدود ۷.۵ میلیارد دلار از پول حاصل از فروش نفت ما در کره جنوبی شده است و این چه خاصیتی برای مردم ما و حل مشکلاتشان دارد؟ ما باید بتوانیم پول خود را جابجا کنیم.
راستی‌آزمایی فرآیندی زمانبر است
وی با تأکید بر اینکه راستی‌آزمایی فرآیندی زمانبر است و این‌گونه نیست که دو روزه انجام شود، گفت: آمریکایی‌ها حداکثر زمانی را که برای راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها در نظر گرفته‌اند، ۴۸ ساعت است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر از هر تاجر و فردی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد، بپرسید آنان می‌گویند که در ۴۸ ساعت راستی آزمایی رفع تحریم‌ها شدنی نیست. بر این اساس صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه بروکراسی‌های پارلمانی باعث عدم رفع تحریم‌ها شده، کاملاً بی‌پایه و اساس و برای فریب افکار عمومی است. از سوی دیگر، وی می‌خواهد مشکلات را به گردن مجلس شورای اسلامی بیندازد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از انتخاب، تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۲۵۰۷۲، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین