پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۴۸۸۷۸
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
یکی از مهم‌ترین مزایای ژئوپلتیک تولید و صادرات نفت ایالات متحده مقابله با ایران است. در سه سال گذشته، تحریم‌های ایالات متحده، صادرات نفت ایران را به شدت محدود کرده است. بسیاری از کشور‌های خریدار نفت سبک ایران به خرید نفت سبک ایالات متحده روی آورده‌اند.
شعار سال: اوایل ماه جاری میلادی، قاضی تری دوتی در منطقه لویزیانای غربی مقررات دولت بایدن در مورد ممنوعیت اجاره زمین‌ها و دریا‌های فدرال جهت تولید نفت و گاز را ملغی کرد. این اقدام قاضی دوتی پس از شکایت ۱۳ایالت از این اقدام دولت انجام شد. اجاره زمین‌های فدرال برای تولید نفت‌و‌گاز، میلیارد‌ها دلار درآمد برای ایالت‌ها و دولت‌های محلی و اقتصاد‌های آن‌ها به همراه دارد. صرف‌نظر از اختلافات حقوقی کنونی از سرگرفتن اجاره زمین‌های فدرال می‌تواند اهداف ژئوپلتیک امریکا را به واقعیت تبدیل کند.
ایالات متحده دارای منابع عظیم طبیعی به ویژه ذخایر گسترده نفت و گاز طبیعی است. این منابع علاوه بر تأمین نیاز داخلی می‌تواند صادر شود، اما با کاهش تولید از ذخایر انرژی امریکا این ظرفیت گسترده بدون استفاده باقی می‌ماند.
صادرات سوخت نه تنها یک منبع ثروت برای امریکایی‌ها خواهد بود، بلکه ابزاری قدرتمند برای تأثیر ژئوپلتیک است. کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی یک آرزوی جهانی است، اما سیاست دولت بایدن برای توقف اجاره زمین‌های فدرال برای تحقق این دورنما، ناتوان خواهد بود.
به عبارت دیگر، ما شاهد کاهش عرضه همزمان با افزایش تدریجی تقاضا هستیم. این اقدام دولت بایدن به افزایش قیمت‌ها و رشد واردات به ویژه از دولت‌هایی که منافع متفاوتی با دولت ما دارند، منجر می‌شود. براساس برنامه بایدن، شهروندان امریکایی باید پول بیشتری برای نفت و گاز مصرفی خود بپردازند. اوباما در سال ۲۰۱۵میلادی، ممنوعیت صادرات نفت تولیدی ایالات متحده را لغو کرد. از آن زمان تا سال ۲۰۲۰ میلادی، صادرات ایالات متحده با رشد قابل توجهی روبه‌رو بود و در مقابل، میزان واردات کاهش چشمگیری داشته است.
تغییرات نفتی
در دو سال اخیر، میزان صادرات نفت ایالات متحده بیش از واردات این کشور بوده است. بدین ترتیب امریکایی‌ها به یک صادرکننده خالص نفت تبدیل شده‌اند. افزایش برداشت گاز طبیعی در این کشور نه تنها به جایگزینی گاز با زغال‌سنگ به عنوانی سوختی پاک‌تر منجر شده، بلکه ایالات متحده را به یک تولیدکننده و صادرکننده بزرگ ال ان‌جی تبدیل کرده است. با گذار دنیای ما از بحران ویروس کرونا و افزایش تدریجی قیمت نفت و گاز، سالانه ده‌ها میلیارد دلار درآمد به اقتصاد ایالات متحده وارد می‌شود.
به هر ترتیب بسیاری از تولیدکنندگان نفت نمی‌توانند در شرایط کنونی پروژه‌های جدید خود را اجرایی کنند. آن‌ها نسبت به راهبرد‌های دولت بایدن در مورد حفاری‌های صنعت نفت و گاز نگران هستند. تولید کنونی نفت ایالات متحده ۱۱میلیون بشکه در روز است. در سال ۲۰۱۹ میلادی تولید روزانه نفت این کشور ۱۳میلیون بشکه بوده که هم اکنون امریکا به یک واردکننده خالص نفت خام تبدیل شده است. دو سال پیش، امریکایی‌ها توانستند پس از ۵۰سال به یک صادرکننده خالص نفت خام تبدیل شوند، اما این موفقیت پس از دو سال پایان یافته است.
 
نفت امریکا سلاحی برای اداره جهان

نفت فقط اقتصادی نیست
تقاضای کنونی نفت و گاز ایالات متحده همانند ماه می‌سال ۲۰۱۹ میلادی است. اگر دولت بایدن سیاست محدودکردن تولید از زمین‌های ایالتی را ادامه دهد، شرایطی پدید خواهد آمد که با وجود دارابودن منابع عظیم و در دسترس، بار دیگر امریکایی‌ها به نفت و گاز کشور‌های دیگر وابسته شوند. صادرات انرژی را تنها نمی‌توان یک فعالیت تجاری و عاملی برای رشد اقتصاد ایالات متحده دانست. با صادرات نفت و گاز، امریکا می‌تواند به یک ابزار کلیدی ژئوپلتیک راهبردی دست یابد. به عنوان مثال، دولت ترامپ در فاز نخست قرارداد تجاری خود با چین، به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیا از چینی‌ها درخواست کرده تا مقدار قابل توجهی نفت و فرآورده‌های نفتی از آن‌ها خریداری کنند. در بخش دیگری از دنیا، گازطبیعی برداشت شده از میادین عظیم ایالات متحده می‌تواند با انحصار گازی روسیه در بازار گاز اروپا مقابله کند.
اخیراً دولت‌های ایالات متحده و لهستان قراردادی برای فروش ال‌ان‌جی امضا کرده‌اند. بدین ترتیب نفوذ ژئوپلتیک روس‌ها با ابزار گاز طبیعی در یکی از دولت‌های اروپایی فاقد منابع انرژی کافی محدودتر می‌شود. امریکایی‌ها فروش نفت به هند را نیز آغاز کرده‌اند، این کشور در چند دهه اخیر از نفت ایران و کشور‌های عربی خلیج فارس برای تأمین خوراک پالایشگاه‌های خود استفاده می‌کرده است، اما با خرید نفت از ایالات متحده، رهبران دهلی نو می‌توانند از نفوذ ایرانی‌ها مستقل بمانند. از سوی دیگر، با این تغییر امریکایی‌ها می‌توانند در برابر اوپک و عربستان سعودی بایستند. اگر نفت ایالات متحده دیگر در بازار‌های جهانی رقابتی نباشد، کشور‌های غیردموکراتیک صادرکننده نفت گوی رقابت را از صادرکنندگان دموکراتیک خواهند ربود.
مقابله با ایران
یکی از مهم‌ترین مزایای ژئوپلتیک تولید و صادرات نفت ایالات متحده مقابله با ایران است. در سه سال گذشته، تحریم‌های ایالات متحده، صادرات نفت ایران را به شدت محدود کرده است. بسیاری از کشور‌های خریدار نفت سبک ایران به خرید نفت سبک ایالات متحده روی آورده‌اند.
اینک ایالات متحده در حال مذاکره با ایران است تا این تحریم‌ها پایان یابد. بدین ترتیب شاهد بازگشت ایران به باشگاه صادرکنندگان طلای سیاه خواهیم بود. اگر نفت امریکا از بازار خارج شود، با ورود مجدد ایرانی‌ها به بازار، شاهد تقدیم سهم بازار تولیدکنندگان تگزاسی به ایرانی‌ها به عنوان حامیان تروریسم خواهیم بود.
آینده تولید نفت و گاز از دریا‌ها و زمین‌های فدرال با چالش‌های حقوقی روبه‌رو شده است. به هر حال، از دیدگاه راهبردی، پاسخ کاملاً روشن است. دولت امریکا باید اجاره زمین‌های فدرال برای تولید نفت و گاز را ادامه دهد. این اقدام به نفع اقتصاد ایالات متحده بوده و باعث حفظ قدرت و نفوذ امریکایی‌ها در سراسر دنیا خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جوان آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۵۳۹۲۵، www.javanonline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین