پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۴۹۶۷۷
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
جعفری گفت: وزارتخانه‌های علوم و بهداشت بعد از تصویب آئین نامه «مقابله با تقلب و پیشگیری از تخلف» یک ابزار قانونی را برای مقابله با تخلف پیدا کرد و قانون این اختیار را به آن‌ها به عنوان ضابط خاص داد تا بتوانند از تمام تلاش و ظرفیت خود برای مقابله با پدیده تقلب علمی و فساد علمی استفاده کنند.
شعار سال: فریدون جعفری دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، درباره تخلف موسسات پایان نامه نویسی کشور اظهار کرد: یکی از معضلات اساسی وزارت علوم طی چند سال اخیر تقلب‌های علمی مانند: تخلف در پایان نامه‌های ارشد و دکتری، مقاله‌های علمی و پژوهشی، ترجمه ها، ISI و تالیف کتب بوده که فعالیت‌های ارزشمند کشور را تحت شعاع قرار داده است.

وی افزود: همواره تلاش برای کنترل این آسیب و فساد علمی در وزارت خانه مورد توجه وزرا و مدیران مرتبط بوده، تا اینکه در سال ۱۳۹۶ قانون «مقابله با تقلب و پیشگیری از تخلف» به تصویب رسیده و آئین نامه‌ای هم در این خصوص ابلاغ شده است.

جعفری بیان داشت : وزارت خانه‌های علوم و بهداشت بعد از تصویب آئین نامه «مقابله با تقلب و پیشگیری از تخلف» یک ابزار قانونی را برای مقابله با تخلف پیدا کرد و قانون این اختیار را به آن‌ها به عنوان ضابط خاص داد تا بتوانند از تمام تلاش و ظرفیت خود برای مقابله با پدیده تقلب علمی و فساد علمی استفاده کنند.

دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در همین راستا وزارت علوم و وزارت بهداشت فعالیت‌های متعدد و ارزشمندی انجام داده اند که اصولا در وعده اول باید متخلفان، موسسات، اشخاص حقیقی و حقوقی را در زمینه آثار علمی به صورت محسوس و نامحسوس شناسایی می‌کردند که این کار انجام شده و در طول ۴ سال اخیر یعنی در زمان دولت فعلی اقدامات ارزنده‌ای انجام شده است.

جعفری تصریح کرد: وزارت خانه علیه ۳۷ شخص حقوقی یا موسسه حقوقی، ۴۳ شخص حقیقی، ۵۴ سایت و کانال تلگرامی فعال غیرمجاز، ۱۳۵ رشته خط تلفن ثابت یا سیار که تخلفات علمی انجام داده اند طرح دعوی کرده و بعد از شناسایی آن‌ها را به دستگاه قضایی اعلام کرده است.

دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اسامی و آدرس موسساتی که فعالیت غیرعلمی انجام می‌دهند هم به موسسات قضایی اعلام شده و تعداد آن‌ها بیش از ۱۰ عدد است و از آن جایی که وزارت خانه به صورت اجرایی فعالیت می‌کند؛ بنابراین نمی‌تواند در زمینه‌های پلمپ کاری انجام دهد و این روند بر عهده دستگاه‌های قضایی است که منتظر پلمپ آن‌ها هستیم.
از تمام تلاش و ظرفیت خود برای مقابله با پدیده تقلب علمی و فساد علمی استفاده کنند
لزوم برخورد قاطعانه دستگاه قضایی با متقلبان علمی

جعفری در ادامه بیان داشت : هم اکنون منتظر هستیم تا برخورد قاطع در دستگاه قضایی با این ۱۰ موسسه متقلب انجام شود و به اینصورت با فساد علمی مبارزه‌ای صورت بگیرد. ۱۵۰۰ مقاله تقلبی، ۵۰۰۰ پایان نامه تقلبی و تعداد زیادی جعل مدارک دانشگاهی تاکنون شناسایی شده و به دستگاه قضایی معرفی شده اند، اما هنوز در مرحله بازپرسی و تحقیق شعبات گوناگو ن قضایی قرار دارند و به مرحله مطلوب نرسیده است.

وی گفت: امیدواریم که دستگاه قضایی با جدیت و قاطعیت بتواند این فعالیت‌های ارزشمند وزارت علوم را که در مسیر شناسایی آسیب‌های علمی صورت گرفته به سرانجام برساند.

جعفری در پایان اذعان داشت : کمتر از ۱۰ درصد دانشگاه‌های دولتی در زمینه تقلب‌های علمی فعالیت می‌کنند و بیش از ۹۰ درصد آن‌ها مربوط به دانشگاه‌های غیر دولتی و دانشجویان و اعضای هیئت علمی آن هاست که این موضوع به عنوان معضل اساسی گریبانگیر وزارت علوم شده است.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:۱۶ تیر ۱۴۰۰، کدخبر:۷۸۱۲۰۵۴، www.yjc.news/fa/news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین