پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۴۸۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پیگیری بیش از ۱۰ فقره پرونده موسسات غیرمجاز تهیه پایان نامه و مقاله در دادسرا‌های قضایی برای پلمب خبر داد.
شعار سال: فریدون جعفری درباره آخرین وضعیت پیگیری پرونده‌های موسسه‌های متخلف تهیه و فروش پایان‌نامه و مقاله اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰ فقره پرونده در شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه وجود دارد که برای پلمب موسسات به دنبال دریافت درخواست قضایی هستیم.

وی افزود: ۲ فقره پرونده نیز در شعبه ۹ بازرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، یک فقره پرونده در شعبه هفت بازپرسی دادسرای امنیت و یک فقره دیگر در شعبه هشت بازپرسی ناحیه ۶ درخصوص فعالیت موسسات غیرمجاز در صدور و جعل مدارک دانشگاهی در حال پیگیری است.

دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد وزارت علوم همچنین درباره مقالاتی که سال ۹۸ از ۲۵ موسسه تهیه و فروش پایان نامه در خیابان انقلاب کشف و ضبط شد، گفت: بر اساس مستندات دریافت شده، بیشتر مدارک خامی که از این موسسات به دست آمد در حوزه مقالات ISI برای چاپ در مجلات خارجی یا مقالات به زبان انگلیسی بود و هزینه‌ها و تراکنش‌های مالی زیادی بین موسسه‌ها و افراد خاطی رد و بدل شده بود.

جعفری با بیان این که این وزارتخانه از سال ۹۸ به بعد پرونده‌های مختلفی در مراجع قضایی مختلف پیگیری کرده است، خاطرنشان کرد: وزارت علوم در هر حوزه‌ای که قصد بیان عملکرد خود را داشت، مقداری پراکنده گویی شد، اما اگر جایی این مطالب متمرکز و یکپارچه شود، نشان دهنده فعالیت‌هایی است که در این چهار سال و در دولت دوازدهم صورت گرفته است.
 
متخلفان از برخی خلاء‌های قوانین استفاده کردند 

وی درمورد اقدامات کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد در وزارت علوم در حوزه برخورد با تخلفات پژوهشی هم خاطرنشان کرد: آنچه مربوط به حوزه فعالیت‌های پژوهشی می‌شود با برگزاری سه جلسه، شناسایی آسیب‌ها و خلاء‌های پژوهشی انجام شد؛ متخلفان از برخی خلاء‌ها در چارچوب قوانین یا خلاء‌های قانون گذاری استفاده کردند که این موارد شناسایی شد.
 
پلمب۱۰ موسسه غیرمجاز تهیه پایان‌نامه و مقاله

مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم افزود: اقدام بعدی، استخراج تعداد آمار تقلب‌ها بود که در این زمینه برخی دستورالعمل‌ها مانند دستورالعمل انتشار مقالات علمی پژوهشی در مجلات تهیه و ابلاغ شد.

جعفری همچنین از ابلاغ دستورالعمل دیگری در خصوص نظارت بر چگونگی تهیه پایان نامه از سوی وزیر علوم خبر داد و اظهار داشت: در این دستورالعمل که سال گذشته ابلاغ شد، وظایف استاد راهنما در نظارت بر رعایت ضوابط قانونی در تهیه پایان نامه‌ها به دانشگاه‌ها متذکر شده است.

وی ادامه داد: دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم یک رابط در هر دانشگاه به منظور رصد بسیاری از این آسیب‌ها و نارسایی‌های پژوهشی معرفی کرده است.

این مسوول وزارت علوم افزود: اگر همین ایده و سیاست در دولت بعدی هم تداوم یابد این اقدامات ارزنده در راستای شناسایی و مقابله با تقلب می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات را برطرف کند.

وزارت علوم با همکاری مراجع قضایی و پلیس امنیت در خردادماه ۹۸ اقدام به پلمب ۲۵ موسسه متخلف و غیرمجاز تهیه و فروش پایان نامه کرد، پرونده این متخلفان در مراجع قضایی در حال رسیدگی است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۳۸۵۶۹۸، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین