پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۲۸۸
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
بر اساس یک دیدگاه اشتباه، برخی از مردم هنگام تصادف خودرو با عابر پیاده، راننده‌ی اتومبیل را مقصر می‌دانند در حالی که مقررات راهنمایی و رانندگی چارچوب‌های دقیقی را برای تعیین مقصر مشخص کرده است.
شعار سال : در قوانین راهنمایی و رانندگی برای رانندگان و عابرین پیاده، مقرراتی تعیین شده که هر یک موظف به اجرای آن هستند. مبنای اصلی برای تشخیص مقصر در هنگام تصادف میان وسیله نقلیه و عابر پیاده، چگونگی رعایت قوانین از سوی هر یک از طرفین تصادف است.
چه زمانی راننده مقصر است؟
بر اساس ماده ۵۰۴ قانون مجازات‌های اسلامی در صورتی که عابر پیاده هنگام عبور از معابری که طبق آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی عبور از آن ممنوع شده با وسیله نقلیه‌ای تصادف کند و منجر به مصدومیت یا فوت او شود، راننده وسیله نقلیه مسئول پرداخت دیه و سایر خسارات وارد شده نیست.

در چنین شرایطی با نظر کارشناس فنی پلیس، راننده باید با سرعت مجاز در حال حرکت بوده باشد و با در نظر داشتن عدم وجود هیچ‌گونه نقص فنی در وسیله‌ی نقلیه نتوانسته باشد وسیله نقلیه را کنترل کند.

به طور کلی در تصادف با عابر پیاده دو حالت متصور است:

در حالت اول عابر پیاده می‌تواند مقصر تصادف باشد. این شرایط در صورتی رخ خواهد داد که عابر پیاده از معابر غیر مجاز عبور کرده باشد. در برخی از تصادفات، عابر پیاده مقصر صددرصد حادثه شناخته شده و هیچ جرمی متوجه راننده نیست، مانند زمانی که عابر پیاده از چراغ قرمز عبور می‌کند.

در چنین وضعیتی، کارشناسان تصادفات راهور ناجا صحنه تصادف را بررسی نموده و سهم تقصیر هر یک از طرفین، یعنی هم عابر پیاده و هم راننده را مشخص می‌کنند.

در حالت دوم یعنی زمانی که علت وقوع تصادف، عدم توجه رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی باشد، عابر پیاده مقصر نیست.
رانندگان وسائل نقلیه موظف هستند در صورتی که عابر پیاده از محل‌های تعیین شده و مجاز عبور نماید در فواصل مناسب که به وسیله خط‌کشی یا میخ‌کوبی یا سایر علایم جهت عبور پیاده‌ها مشخص شده ایست کامل کنند.

در صورت عدم رعایت قوانین از سوی رانندگان و وقوع تصادف منجر به مصدومیت یا فوت عابر پیاده، راننده مقصر بوده و دیه و هزینه‌های درمان توسط بیمه پرداخت می‌شود.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از نورنیوز، تاریخ انتشار ۲۱ تیر ۱۴۰۰، کدخبر: ۷۳۵۶۸، nournews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین