پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۱۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها گفت: امسال ۱۷ آبخیز جدید پس از سه دهه فعالیت با اولویت شهر‌های سیل خیز ایجاد شده است که آمادگی کنترل سیلاب در ۸ استان را دارند و خروجی سازه‌ها باز است.
شعار سال: هنوز افکار عمومی سیل نوروز ۹۸ و خسارت‌های ناشی از آن را از یاد نبرده است. بر اساس گزارشات هواشناسی طی روز‌های آینده با توجه به گذر امواج تراز میانی از نوار شمالی کشور در برخی مناطق آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندان، گلستان، زنجان، کردستان، همدان، قزوین، البرز، تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال استان‌های کرمانشاه، مرکزی و ارتفاعات سمنان رشد ابر، بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می‌شود. با این تفاسیر اقدامات در زمینه مهار سیل و میزان خسارت‌‎های ناشی از سیل جای بررسی دارد.

لوله‌های تخلیه در مناطق اجرای طرح باز شود

ابوالقاسم حسین‌پور، مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها گفت: زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوانداری اقدامات پیشگیرانه و بلند مدت برای کاهش خطر سیل هستند و از جنس اقداماتی که در مواقع بحرانی اجرا می‌شود، نیست.

او افزود: برای اینکه تاسیسات کامل برای این موضوع آمادگی داشته باشند دستورالعملی مبنی تخلیه لوله‌ها در مناطق اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری ابلاغ می‌شود.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها ادامه داد: برای ۱۷ شهر و حوزه آبخیز برنامه تاسیس پارک آبخیز در بالادست داریم تا بتوان به توسعه تفرجگاه پرداخت.

آمادگی مهار سیلاب در ۸ استان

او تاکید کرد: امسال ۱۷ آبخیز جدید پس از سه دهه فعالیت با اولویت شهر‌های سیل خیز ایجاد شده است که آمادگی کنترل سیلاب در ۸ استان را دارند و خروجی سازه‌ها باز است.

اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در ۲۰ درصد کشور
 
 
۱۷ آبخیز جدید با اولویت شهر‌های سیل‌خیز ایجاد شده است

حسین‌پور با بیان اینکه این اقدامات شامل شهر‌هایی تحت فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری هستند می‌شود، گفت: فقط ۲۰ درصد کشور تحت فعالیت طرح‌های آبخوانداری و آبخیزداری قرار دارند و به دلیل کمبود منابع و عدم اختصاص اعتبارات در طول سال‌های گذشته سطح وسیعی حوزه‌های آبخیز در انتظار اجرای این طرح‌ها هستند. با توجه به تاثیرات طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری باید این طرح در کل کشور توسعه پیدا کند و به ۸۰ درصد اراضی باقی مانده با سرمایه‌گذاری دولت، برنامه هفتم توسعه و مجلس توجه شود.

احتمال وقوع سیل‌های عظیم درکشور/ نتایج مثبت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری

او با بیان اینکه به دلیل تغییر اقلیم وقوع سیل‌های عظیم محتمل است، تصریح کرد: باید با رعایت حریم سیلاب از خطر دوری کرد.

حسین پور گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری از جنس اقدامات پیشگیرانه برای کاهش ریسک و خطر سیل است. بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در صد درصد مناطق اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری نتایج مناسب به دنبال داشته است.

اغلب نقاط کشور سیل‌خیز است

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها درباره وضعیت بروز سیل در کشور گفت: نقشه خطرپذیری در کشور وجود دارد و پایش انجام شده و مناطق تحت سیل مشخص است. بر اساس بررسی‌های انجام شده از دهه ۴۰ تا کنون بیش از هفت هزار و ۲۰۰ مورد سیل در کشور بروز کرده و مناطق سیل خیز در کشور فراوان است. با این تفاسیر در تمامی نقاط کشور احتمال وقوع سیل وجود دارد و فقط در ۴ درصد پهنه کویری کشور غیر سیل خیز هستند.

کدام مناطق سیل‌خیز هستند؟

حسین پور ادامه داد: بر اساس نقشه شدت سیل‌خیزی در مناطق مختلف متعدد است. برای مثال در برخی از مناطق شمالی کشور از جمله گلستان، مناطق زاگرسی، لرستان و بخش خوزستان حوزه‌های آبخیز و ۷ استان در این حوزه قرار داشته و این مناطق بیش از دیگر نقاط در معرض سیل هستند.

او افزود: برای مخاطرات سیل برنامه‌ریزی شده و از سوی دیگر استفاده از فرصت سیلاب برای رفع کم آبی در برنامه‌ها است برای مثال بخشی از قنوات در خراسان جنوبی، خراسان رضوی و ۹ استان دیگر کویری در شرق و جنوب شرقی در معرض خطر خشکسالی هستند و برنامه‌‎ای تدارک دیده شده تا بتوان قنوات این استان‌ها را با سرعت بیشتر تحت طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری قرار دهیم.

حسین پور گفت: برای مهار سیل به صورت تک بعدی برنامه‌ریزی نمی‌شود، با این اقدام از خسارت‌ها پیشگیری و از فرصت سیلاب برای خشکسالی و کم آبی فرونشست زمین و ... بهره‌برداری می‌شود. با این تفاسیر طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری باید در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

توسعه آبخیزداری در کشور

او تاکید کرد: طی سه سال اخیر با اختصاص صندوق توسعه ملی شاهد افزایش تقاضا برای توسعه آبخیزداری هستیم. کار‌هایی اقتصادی کم هزینه، زود بازده و دیرپا است.

حسین پور درباره تاثیرات اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در مناطق مرزی افزود: آبخیزداری در مناطق مرزی برای امنیت زیستی از اهمیت برخوردار است و طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری حقابه ایران و با ملاحظات زیستی در حوزه آبخیز کنترل می‌شود. آبخیزداری در کشور مورد اقبال خیرین قرار گرفته و نهاد‌ها و بنیان‌های وارد عمل شده‌اند.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها درباره اقدامات برای مهار خسارت‌های احتمالی ناشی از سیل تصریح کرد: انسجام سازمانی در مدیریت سیل در کشور افزایش یافته و مناطق تحت پوشش طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری قرار نگرفته از دید ما در معرض خطر سیل قرار دارند. در سطح کشور در مناطق مختلف ۱۲ ایستگاه آبخیزداری داریم و داده‌های محیطی تحت پایش قرار می‌گیرد.

او درباره تاثیر اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری در مناطق وقوع سیل گفت: این اقدام ۵۰ درصد سیلاب و خطرات ناشی از آن را ۷ برابر کاهش می‌دهد. همچنین تاخیر ۱۸ دقیقه‌ای در تمرکز سیلاب به دنبال دارد. ثانیه‌های پیک سیلاب از اهمیت برخوردار است. تاخیر ۱۸ دقیقه به معنای فرصت طلایی است. بر اساس ارزیابی‌های انجام شده صد درصد فاکتور‌های سیل به شکل مثبت تحت تاثیر طرح‌های آبخیزداری قرار گرفته و بازدهی ارزش اقتصادی آبخیزداری و آبخوانداری به نسبت ۵ برابر بازدهی ارزش اقتصادی بالایی دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۰۷۴۹۴، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
0
مدیریت درست و پیش‌بینی‌های لازم برای مهار سیل انجام شده‌است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین