پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۰۳۹
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۸
اینترنت اشیاء زندگی بسیاری از مردم را متحول کرده و طبق بسیاری از گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های شرکت‌های تحلیلی، افزایش دستگاه‌های متصل به اینترنت ادامه خواهد داشت.

شعار سال:امروزه از رایانه‌ها گرفته تا تلفن همراه، سیستم‌های تهویه، لوازم‌ خانگی و غیره همگی به اینترنت متصل هستند. این اتصال شبکه‌ای ایجاد کرده که اینترنت اشیاء (IoT) نامیده می‌شود. به‌عبارتی‌دیگر اینترنت اشیاء به مجموع دستگاه‌ها و تجهیزات اطرافمان اشاره میکند که ضمن اتصال اینترنت، توسط نرم‌افزارهایی از روی گوشی هوشمند یا رایانه قابل‌کنترل هستند.
 
اینترنت اشیاء دائماً در حال تحول سایر فناوری‌های مدرن مانند هوش مصنوعی است و فرصت‌های زیادی برای توسعه کاربردهای این فناوری وجود دارد. البته تکامل اینترنت اشیاء دشوار است، به همین دلیل بسیاری از سازمان‌ها موفق نبوده‌اند. بااین‌حال کاربردهای این فناوری نقش بسیار مهمی در زندگی مردم دارد و کار همه را راحت می‌کند. ازاین‌رو بسیاری از شرکت‌ها در حال تلاش برای پیاده‌سازی این فناوری هستند.
 
در حال حاضر، اینترنت اشیاء زندگی بسیاری از مردم را متحول کرده و طبق گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های شرکت‌های تحلیلی، افزایش دستگاه‌های متصل به اینترنت ادامه خواهد داشت. اکنون ۱۵ سال پس از تولد اینترنت اشیاء، این فناوری به یکی از گرایش‌های اصلی فناوری‌های پیشرفته تبدیل شده است، به‌طوری‌که به‌سختی می‌توان یک سازمان فناوری اطلاعات پیدا کرد که در این زمینه پروژه و فعالیت نداشته باشد.
 
اما همراه با هیجان در سرعت توسعه این فناوری، سؤالات و ابهاماتی به وجود می‌آید که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

مزایای اینترنت اشیاء
 
مزایای استفاده از اینترنت اشیاء را می‌توان در چندین دسته اصلی طبقه‌بندی کرد: افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، افزایش تخصیص سرمایه و بهبود روابط مشتری. این یک فرصت برای تجارت است که افراد می‌توانند درآمد بالایی را از طریق اینترنت اشیاء به دست آورند. اما «مجله کسب‌وکار هاروارد» مزایای این فناوری را به ۴ حوزه تقسیم کرده است: نظارت، بهینه‌سازی، قدرت و استقلال(خودمختاری).
 
«نظارت» مربوط به ظرفیت مشاهده، مدیریت وضعیت اشیاء، جمع‌آوری داده‌ها در مورد پیشینه و داده‌های مربوط به پروژه‌ها می‌شود. «بهینه‌سازی» به افزایش عملکرد محصول و همچنین تشخیص، نگهداری و تعمیرات احتمالی اشاره دارد. دستگاه‌های هوشمند همچنین کاربرانشان را مطالعه و بررسی کرده و عملکرد آنها را کنترل می‌کنند. در زمینه استقلال(خودمختاری) نیز مزایایی وجود دارد: شیء متفکر می‌تواند به‌طور مستقل بهره‌وری و کارایی خود را (از طریق اتصال با دستگاه‌های دیگر) افزایش دهد.
 
به نظر می‌رسد مزایای فناوری اینترنت اشیاء بیش از همه نگرانی‌های موجود است.
 
مزایای اینترنت اشیاء انکارناپذیر است، اما اشیای هوشمند چالش‌های زیادی برای ما به وجود می‌آورند که آنها را می‌توان به ۵ حوزه تقسیم کرد:
 
۱. امنیت (حفاظت از داده‌ها)؛ ۲. طراحی (استانداردسازی نرم‌افزار، به‌روزرسانی و شخصی‌سازی)؛ ۳. بازاریابی (جمع‌آوری و پردازش داده‌ها، استفاده خلاقانه از اطلاعات جمع‌آوری‌شده)؛ ۴. خدمات (جمع‌آوری داده‌ها، سازمان‌دهی مجدد لوازم و مراکز خدمات)؛ و ۵. منابع انسانی (توسعه و آموزش دادن کارکنان به مهارت‌های جدید).
 
کاربران اینترنت خودشان از تهدیدها و چالش‌ها صحبت می‌کنند. در یک مطالعه صورت‌گرفته، غالباً کاربران از تبلیغات مزاحم پاپ‌آپ (۴۹ درصد)، نقض داده‌ها (۴۷ درصد) و ترس از دست دادن حریم خصوصی (۴۳ درصد) شکایت دارند. می‌توان گفت که این مشکلات (به‌ویژه دو مورد اخیر) به دلیل رایج شدن بانکداری اینترنتی رخ داده است. بااین‌حال، اگر کار بهبود حفاظت از داده‌ها به‌ اندازه کافی با قدرت و دقت انجام شود، اینترنت اشیاء شانس زیادی برای موفقیت سریع خواهد داشت.
 
به‌طورکلی داده‌هایی که توسط فناوری اینترنت اشیاء جمع‌آوری می‌شود هرلحظه در معرض خطر هک شدن و سوء‌استفاده قرار دارد. اگر امنیت این داده‌ها حفظ نشود، می‌تواند منجر به فاش شدن اطلاعات افراد یا دستگاه‌ها شود.
 
در مجموع فناوری اینترنت اشیاء جای خود را در حوزه‌های مختلف پیدا کرده و با ارائه خدمات مختلف توانسته نظر مثبت افراد را جلب کند. ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون، کنترل تمامی لوازم‌ خانگی، نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیک، کنترل حیوانات مزرعه، مدیریت انرژی، مراقبت‌های بهداشت و درمان، حمل‌ونقل، ‌ شهر هوشمند، افزایش بهره‌وری کارخانه‌ها و صنایع، مدیریت زنجیره تأمین و غیره مواردی هستند که اینترنت اشیاء توانسته تحول بزرگی در آنها رقم بزند و علاوه‌بر هوشمندسازی مشاغل مرتبطی را نیز ایجاد کند. ازاین‌رو می‌توان انتظار داشت این فناوری در آینده بیش از اکنون مورد استفاده قرار گیرد.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا  ، تاریخ انتشار: 2 مرداد 1400، کدخبر: ، www.ana.press،596184

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین