پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۳۹۵
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
پروژه «تدوین نقشه راه فناوری اینترنت اشیا و نگاشت اقتصادی متناظر با آن در چارچوب تقسیم کار ملی توسعه اینترنت اشیا در شبکه ملی اطلاعات» در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد.

شعار سال:زهرا کلات‌هایی مجری این پروژه گفت: این پروژه در چارچوب تقسیم کار ملی توسعه اینترنت اشیا در شبکه ملی اطلاعات و به درخواست مرکز ملی فضای مجازی انجام شده است. شناسایی حوزه‌های اولویت‌دار جهت توسعه اینترنت اشیا در کشور با هدف توسعه اقتصادی و ترسیم نقشه راه فناوری اینترنت اشیا در کشور از اهداف این پروژه است.
 
کلات‌هایی ادامه داد: این پروژه در دو فاز مطالعاتی و تحلیل انجام شده که در فاز اول ورودی‌های مورد نیاز برای تدوین نقشه‌راه به صورت جداگانه استخراج و ارائه شد و در فاز دوم تحلیل‌های مبتنی بر این داده‌ها انجام شده است. به طور خلاصه در فاز اول، با بررسی تمامی اسناد بالادستی موجود و نیز مطالعات تطبیقی جامع در زمینه برنامه‌های ملی سایر کشورها در حوزه توسعه فناوری هدف، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
 
وی گفت: هم راستا با این فعالیت، درخت فناوری اینترنت اشیا ترسیم شد و مبتنی بر این تکسونومی (آرایه بندی)، وضعیت شرکت‌های فعال در کشور در زیرگروه‌های اول و دوم درخت ترسیم و تحلیل شد. همچنین توانمندی کلان کشور در حوزه دانش و فناوری اینترنت اشیا مبتنی بر مدل ارائه شده، تحلیل شد. بعلاوه اکوسیستم و ذی‌نفعان فعال در حوزه این فناوری در کشور نیز مورد ترسیم و تحلیل قرار گرفت.
 
مجری این پروژه اظهار داشت: در فاز دوم، جهت ترسیم لایه اول نقشه راه، با تحلیل داده‌های فاز قبل، به ترسیم چشم‌انداز و اهداف توسعه فناوری در دو بازه کوتاه و بلندمدت پرداخته شد. جهت ترسیم لایه دوم، به شناسایی چالش‌های کلیدی و نیازمندی‌های اینترنت اشیا کشور پرداخته شد و دو دسته چالش‌های غیر فناورانه و چالش‌های فناورانه به تفکیک لایه‌های معماری منتخب اینترنت اشیا مورد استخراج قرار گرفت. به علاوه وضعیت توانمندی فعلی بخش‌های مختلف کشور و نیز جذابیت هر بخش جهت توسعه فناوری اینترنت اشیا مبتنی بر داده‌های اقتصادی کشور و به تفکیک لایه‌های فناوری، ارزیابی و در قالب ترسیم ماتریس جذابیت و توانمندی ترسیم شد که نهایتاً خروجی این لایه، منجر به شناسایی حوزه‌های اولویت دار توسعه فناوری اینترنت اشیا در کشور شد.
 
کلات‌هایی افزود: جمع‌بندی و تحلیل داده‌های این لایه نشان می‌دهد به‌ترتیب اولویت کشور در حوزه‌های سلامت و شهر هوشمند، نیازمند اتخاذ سیاست‌های جدی به‌منظور تقویت طرف عرضه فناوری و در حوزه‌های کشاورزی، تولید هوشمند، انرژی و خانه هوشمند نیازمند اتخاذ سیاست‌های تحریک طرف تقاضای فناوری است.
 
وی گفت: در لایه سوم نقشه راه و با تحلیل اسناد راهبردی کشور و جمع‌بندی نتایج به دست آمده در دو لایه پیشین، با هدف دستیابی به همپایی اقتصادی مبتنی بر همپایی فناورانه و بر اینترنت اشیا، راهکارهای رفع چالش‌ها، به تفکیک ۷ محور راهبردی ارائه و ذیل هر راهکار، اقدامات کلان متناظر معرفی شد.
 
به گفته کلات‌هایی اقدامات کلان پیشنهادی مبتنی بر دسته‌بندی ابزارهای سیاستی در ۴ دسته سیاست‌های طرف عرضه، سیاست‌های طرف تقاضا، سیاست‌های زیرساختی و مقررات ‏گذاری و نیز سیاست‌های شکل‌دهنده روابط نظام‌ساز در این پروژه ارائه شده است و نهایتاً، جمع‌بندی به تفکیک حوزه‌های اولویت‌دار برای توسعه هر بخش، اقدامات نهایی کلان پیشنهادی تدوین و ارائه شده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری وب زوم  ، تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت1400، کدخبر: 5038 ،webzoom.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین