پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۶۱۴
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
هر کشوری برای حضور کودک و نوجوان در اینترنت قانونی دارد؛ ایران تا به حال مقرراتی در این باره نداشته است که این سند شرایط حضور کودک و نوجوان ایرانی را در فضای مجازی ترسیم می کند. در کشورهای مختلف از سن 13 تا 18 سال به عنوان کودک دیده می شود.
شعار سال: جدیدترین اقدام شورای عالی فضای مجازی، مصوبه ای برای صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، است که هنوز متن این سند برای اطلاع عموم منتشر نشده است.

برای اطلاع از اینکه این مصوبه قرار است چه فضایی را برای حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی ترسیم کند و چه تفاوت هایی را در آینده نسبت به وضعیت فعلی برای این قشر رقم خواهد زد، به سراغ رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی رفته ایم.

وی در گفـت وگو با خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به جزئیات سند تازه تصویب شده شورای عالی فضای مجازی، اظهارداشت: این سند شرایط حضور کودک و نوجوان ایرانی را در فضای مجازی ترسیم می کند.

جلیلی گفت: البته معیارها و شاخص های مختلفی برای تعریف کودک در دنیا وجود دارد و در کشورهای مختلف از سن 13 تا 18 سال به عنوان کودک دیده می شود و زیست بومی متناسب با شرایط سنی کودک برای آنها تعریف می کنند.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: دسترسی کودک و نوجوان به فضای مجازی برای رفع نیاز به آموزش و سرگرمی ضروری است که این نیاز به ویژه در دوران کرونا پررنگ تر شده است.
 
مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی برای حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

هر کشوری برای حضور کودک و نوجوان در اینترنت قانونی دارد؛ ایران تا به حال مقرراتی در این باره نداشته است.
 
به گفته وی، همچنین با در نظر گرفتن این واقعیت که کودک و نوجوان در خانواده ها به ابزارهای ارتباطی از جمله موبایل و تبلت و کامپیوتر دسترسی دارند، از این رو، پهنای باند محافظت شده، کافی و به دور از ناهنجاری های رفتاری برای این بخش از جامعه موردنیاز است.

جلیلی تصریح کرد: این سند هم در اصلاح یک زیست بوم متناسب با شرایط سنی کودک را فراهم می کند.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: این زیرساخت تاکنون در کشور ما وجود نداشته است و هدف از تصویب این سند این بود که بخش های مرتبط با حضور کودک و نوجوان در فضای مجازی از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و همه نهادهای مرتبط، در این باره نقش خود را ایفا کنند.
مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی برای حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

سیاست‌گذاری ها انجام شد، موضواعات فنی در اجرا مشخص می شود

بر اساس این مصوبه، بستر فعالیت و حضور کودک و نوجوان ایرانی در فضای مجازی چه خواهد بود؟ پهنای باند امنی که از آن صحبت می‌کنیم روی چه بستری فراهم خواهد شد؟

جلیلی در پاسخ به این سوال گفت: این سند وارد بحث های فنی نشده است و بحث های سیاستی و مقررات گذاری در سند دیده شده است. در بخش های سیاستی سند هم دیده شده که دستگاه‌های متولی باید این بستر را فراهم کنند. قطعا بخشی از کار بر عهده اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت است؛ به این معنا که وزارت ارتباطات از طریق اپراتورها بخشی از کار را انجام می دهد؛ بخش دیگر کار مربوط به تنظیم گری های لازم است که سازمان صدا و تصویر فراگیر (ساترا) این بخش را فراهم کند و در مجموع بخش‌های مختلفی وظیفه دارند که این کار را به سرانجام برسانند.

 آیا حضور امن حضور کودک و نوجوان در فضای مجازی روی مثلا سیم کارت دانش آموزی خواهد بود؟

جلیلی توضیح داد: بله ممکن است یکی از این بسترها سیم کارت باشد.
 
مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی برای حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

آیا در این سند طبقه بندی اینترنت برای کودک و نوجوان هم دیده شده؟

جلیلی گفت: در سند معمولاً راجع به بستر فنی صحبت نمی شود و موضوع فنی در سند نمی آید. در سند کلیات گفته می شود و سپس در اجرا به سازمان های مربوط ماموریت داده می شود که که کار را انجام دهند.
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۴۳۱۴۴، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین