پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۵۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
برنامه‌هایی که رئیس‌جمهور ارائه می‌دهد و خط‌مشی دولت سیزدهم، توسط معاونت نظارت و دیگر مراکز مجلس، مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ وزرا در کمیسیون‌های تخصصی مورد سنجش قرار می‌گیرند و در گزارش صحن علنی مطرح می‌شود.
شعار سال: سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به به مجلس شورای اسلامی خواهد رفت تا مراسم تحلیف برگزار شود. آیا او همچون دولت نخست روحانی در همان روز وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی می‌کند؟ پاسخ این سوال مشخص نیست. در روز‌های گذشته اخباری در فضای مجازی دست به دست شده که نشان می‌دهد رئیسی لیست کابینه‌اش را به رئیس مجلس ارائه کرده است. این خبر به‌صورت رسمی منتشر نشده، اما برخی افراد که اطلاعات‌شان را از نهاد‌های خاص می‌گیرند، قاطعانه از حضور یا عدم‌حضور برخی افراد سخن می‌گویند. درباره رای اعتماد به کابینه با حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفتگو کردیم. متن این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

اخبار غیررسمی منتشرشده نشان می‌دهد لیست کابینه به ریاست مجلس تحویل داده شده است. چقدر این خبر دقیق است؟

من نشنیده‌ام، من به‌عنوان هیات‌رئیسه خبر ندارم.

به قالیباف داده نشده است؟

نمی‌دانم. من سخنگوی او نیستم.

با توجه به حمایت مجلس از رئیسی، به نظر می‌رسد او کار سختی برای رای اعتماد نخواهد داشت.

درخواست نمایندگان برای این بود تا رئیسی در انتخابات شرکت کند. این محقق شده است، اما به معنای آن نیست که به لیست کابینه بدون بررسی و بدون مطالعه و بدون ظرفیت‌سنجی رأی داده شود. طبیعتا ما وظیفه داریم صلاحیت تک‌تک وزرای پیشنهادی را بررسی کنیم. توانایی، ظرفیت، جهادی بودن، تخصص و به‌موقع عمل‌کردن‌شان را مورد بررسی قرار دهیم و بعدا اعتماد یا عدم‌اعتماد کنیم. راجع به برنامه‌ها هم به همین صورت عمل می‌کنیم. یعنی برنامه‌هایی که رئیس‌جمهور ارائه می‌دهد و خط‌مشی دولت سیزدهم، توسط معاونت نظارت و دیگر مراکز مجلس، مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ وزرا در کمیسیون‌های تخصصی مورد سنجش قرار می‌گیرند و در گزارش صحن علنی مطرح می‌شود.
 
آیا از مجلس کسی به کابینه دولت رئیسی می‌رود؟
 
با توجه به اینکه رهبر انقلاب بر شتاب در تشکیل کابینه تاکید کردند، مجلس چه برنامه‌ای در این زمینه خواهد داشت؟

سریع‌ترین حالت یعنی رئیس‌جمهور، روز پنجشنبه برنامه، خط‌مشی و اسامی وزرای پیشنهادی را اعلام کند و ما هم بلافاصله از روز شنبه بررسی‌های لازم را انجام دهیم. از روز شنبه بعد هم، صبح و بعد‌ازظهر، بحث رای اعتماد را به انجام خواهیم رساند.

آیا رئیسی برای وزرا با مجلس رایزنی داشته است؟ آیا از مجلس کسی به دولت می‌رود؟

من خبر ندارم که رایزنی شده باشد، ولی در ارتباطات خود افراد طبیعتا ممکن است نقطه‌نظر‌های مشورتی داده شده باشد. اینکه از مجلس کسی به هیات دولت خواهد رفت یا خیر، بستگی به نظر پیشنهادی رئیس‌جمهور دارد، ولی من فکر می‌گنم، اگر رئیس‌جمهور برای برخی افرادی که از همکاران ما هستند، پیشنهادی داشته باشد، مجلس تعامل خواهد کرد.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فرهیختگان، تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۸۳۰۳، farhikhtegandaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین