پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۳۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اعلام کرد: در سه سال گذشته به بخش دولتی مجوز تاسیس روزنامه و خبرگزاری نداده‌ایم و یارانه آن‌ها را هم قطع کرده‌ایم.

شعار سال: معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که شب گذشته در برنامه زنده «چرخ» شبکه چهار سیما حاضر شده بود، میزان استقبال از نمایشگاه مطبوعات امسال را نسبت به دوره‌های گذشته مطلوب‌تر خواند و گفت: ممکن است ابزارآلات در رسانه‌های سنتی، مدرن باشد، اما وجه مشترک آنها این است که در رسانه‌های سنتی محتوا دروازه‌بانی می‌شود و سپس در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. در رسانه‌های سنتی یک نفر صحبت می‌کند و مخاطب او را می‌بیند و نهایتِ تعامل مخاطب با تولیدکننده پیام، به شکل انتقال نظرات از طریق تلفن و پیامک خواهد بود.

انتظامی یادآور شد: الان دوره رسانه‌های اجتماعی است. عده‌ای با کمال بدبینی می‌گویند که دوره کاغذ به سر آمده، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان به این نظر اعتقادی ندارند. مدیوم‌های رسانه‌ای در طول زمان اضافه شده‌اند و رسانه‌های جدید شکل گرفته‌اند. وقتی رادیو ظهور کرد عده‌ای آن را پایان دوره مطبوعات می‌دانستند همان‌طور که وقتی تلویزیون آمد برخی پایان رادیو را پیش‌بینی می‌کردند اما در حوزه رسانه هیچگاه با آمدن فرزند نورسیده به خانواده، فرزند کهنه فراموش نشده است.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد افزود: اکنون در عصر چندرسانه‌ای هستیم یکی از ویژگی‌های این عصر اینگونه است که فرزند جدید به دنبال هم‌افزایی برای ارائه یک بسته جدید است و رسانه‌ای موفق است که ترکیبی از همه رسانه‌ها باشد.

وی ادامه داد: در رسانه‌های جمعی نوعی دروازه‌بانی خبر اتفاق می‌افتد. بر این اساس وقتی خبری را از رادیو، تلویزیون یا مطبوعات می‌شنوید، احتمال اینکه صحت داشته باشد، بیشتر است. یکی از ویژگی‌های رسانه‌های نو این است که همه تولیدکننده هستند و از آنجا که همه از مهارت کافی برخوردار نیستند و هر مطلبی ممکن است منتشر شود، شما باید همه مطالب را از آزمون صحت بگذرانید و برای کنترل صحت باید سواد رسانه‌ای مردم را بالا ببرید تا بتوانند راستی‌آزمایی کنند.

انتظامی ادامه داد: باید به سمت عدالت رسانه‌ای پیش برویم و هرچه ممکن است رانت‌های رسانه‌های دولتی و وابسته به بخش عمومی را کاهش بدهیم تا فضای رقابتی ایجاد شود. ما وقتی از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم باید کمک کنیم بخش خصوصی جلوه کند پس دولت باید به بخش خصوصی کمک کند؛ به همین علت در سه سال گذشته به بخش دولتی مجوز تاسیس روزنامه و خبرگزاری نداده‌ایم و یارانه آن‌ها را هم قطع کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: رسانه‌های علمی در بسته حمایتی وزارت ارشاد قرار دارند و یارانه این نشریات سه برابر پرداخت می‌شود؛ ضمن اینکه وزارت ارشاد زمینه را برای ظهور و بروز نشریات علمی فراهم کرده و از انتشار چنین نشریاتی استقبال می‌کند.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد همچنین گفت: سخت‌گیری‌هایی که در حوزه مطبوعات انجام می‌دهیم نباید کلی باشد؛ چارچوب‌ها باید مشخص باشند تا به سلیقه مجری برنگردد و از طرفی مجریان در اعمال قانون تبعیض قائل نشوند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار: 16 آبان 1395، کد مطلب: 3816340:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین