پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
جلسه رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی با حاشیه‌های جالبی همراه بود از خویش‌اندازهای نمایندگان با رئیس جمهور تا بحث مدارس اشرافی دانش آشتیانی.

شعار سال: جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی برای بررسی رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی ساعت ۸:۱۵ به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۲۴ نماینده آغاز شد.

- جلسه علنی در حالی آغاز شد که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، شهیدی معاون امور ایثارگران رئیس جمهور، چیت چیان وزیر نیرو، فرهادی وزیر علوم و حسین فریدون برادر رئیس جمهور در صحن حضور داشتند.

- به دلیل عدم حضور وزرای پیشنهادی و رئیس جمهور در صحن علنی مجلس وارد بررسی دستور دیگری شد و طرح ممنوعیت حمل سلاح سرد در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

- سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس در حال ارائه گزارش در مورد طرح ممنوعیت حمل سلاح های سرد و درخواست برای نمایش تصاویری در این خصوص بود که رئیس جمهور راس ساعت ۸:۳۰ وارد صحن شد.

- علی مطهری نایب رئیس مجلس و علیرضا تابش نماینده اصلاح طلب مجلس، رئیس جمهور را همراهی می کردند. در بدو ورود، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید جهت خوش‌آمدگویی نزد رئیس جمهور رفت. وی که به نظر می رسید سرما خورده است دستمال بزرگی مقابل صورت خود گرفته بود.

- در ادامه نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، نوبخت سخنگوی دولت، دهقان وزیر دفاع، صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، ابتکار معاون محیط زیست رئیس جمهور، واعظی وزیر ارتباطات، نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد وارد صحن علنی مجلس شدند.

- پس از آن نیز، سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد و دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وارد صحن علنی شدند.

- همزمان با بررسی طرح ممنوعیت فروش سلاح های سرد و ورود رئیس جمهور تعداد زیادی از نمایندگان در قسمت ورودی مجلس حضور یافته و با رئیس جمهور گفتگو کردند. نمایندگان در جریان گفتگوهایشان تلفن همراه خود را در اختیار نمایندگان دیگر قرار می دادند تا آنها همراه با رئیس جمهور عکس بگیرند.

*سلفی نمایندگان با روحانی

- تعدادی از نمایندگان نیز اقدام به سلفی گرفتن با رئیس جمهور کردند.

- از ابتدای جلسه علنی اصولگرایان و اصلاح طلبان پس از انجام قرعه کشی و تعیین نمایندگانی که می توانند در مخالفت و موافقت با وزرا صحبت کنند، اصلاح طلبان و اصولگرایان به سازمان‌دهی نیروهای خود پرداختند.

- اعضای فراکسیون امید با محوریت عبدالکریم حسین زاده نماینده مردم اشنویه و عضو هیات رئیسه فراکسیون امید نطق های خود را آماده می کردند و موافقان وزرا را ساماندهی می نمودند. البته بهروز نعمتی عضو فراکسیون مستقلان مجلس نیز دائم در حال رفت و آمد بین اعضای فراکسیون امید بود.

- در این میان رقابت میان دو فراکسیون اصلاح طلب و اصولگرای مجلس برای همراه کردن نمایندگان بسیار مشهود بود. کوهکن عضو فراکسیون ولایت دست سیدمهدی فرشادان نماینده مردم سنندج را گرفته بود و با خود می برد و صحبت می کرد که حسین‌زاده عضو هیات رئیسه فراکسیون امید دست وی را گرفت و به جمع خود کشید، اما اصولگرایان همچنان اطراف وی را داشتند.

- پس از مدتی نیز عثمانی عضو دیگر فراکسیون امید نزد فرشادان رفت اما باز هم اصولگرایان اطراف وی ایستاده بودند. این رفت و آمدها نشان می داد که رقابت شدیدی بین اصولگرایان و اصلاح طلبان برای جلب نظر نمایندگان وجود دارد.

- حسین زاده پس از آنکه به نمایندگان صحبت کرد و لیستی را فراهم نمود نزد عارف رئیس فراکسیون امید رفت و با وی نیز گفتگو کرد.

- بررسی کلیات طرح ممنوعیت حمل سلاح های سرد تا ساعت ۸:۵۵ طول کشید. نمایندگان بعد از ۴۵ دقیقه به دستور لاریجانی برای اعلام رای خود در خصوص طرح مورد بررسی به صندلی هایشان بازگشتند که کلیات این طرح نیز در مجلس تصویب شد.

- سخنرانی روحانی رئیس جمهور ساعت ۹ آغاز شد. وی در ابتدای سخنرانی خود تاکید کرد: هماهنگی و همگرایی قوا به نفع ملت ایران است. روحانی طبق روال گذشته سخنرانی خود را با مذمت دولت قبل و وضعیت اقتصادی بدی که دولت یازدهم را تحویل گرفت، شروع کرد. این نوع سخنرانی رئیس جمهور در طول سه سال و نیم گذشته متداول بود. در حالی که نمایندگان منتظر دفاع از وزرای پیشنهادی بودند رئیس جمهور مدام جمله «هیچ دولتی نبوده» را به جملاتی مانند «تحریم های شدید، رشد منفی و بحران» وصل می کرد.

- رئیس جمهور در سخنرانی خود واژه «تـَکرار حماسه خرداد ۹۲» را به کار برد که به نظر می رسد اسم رمزی بین اعتدالیون و اصلاح طلبان باشد.

*گشایش های هر روزه دولت از زبان روحانی

- بیش از نیم ساعت از وقت سخنرانی رئیس جمهور به ارائه گزارشی از دستاوردهای برجام اختصاص یافت در حالی که همه نمایندگان و اصحاب رسانه منتظر دفاع رئیس جمهور از سه وزیر پیشنهادی بودند و مجددا رئیس جمهور تاکید کرد که «هر روز گشایش نویی به وجود می آید». این سخنرانی تا جایی ادامه یافت که برخی فکر می کردند رئیس جمهور متن سخنرانی سفرهای استانی خود را به جلسه رای اعتماد آورده است. بالاخره رئیس جمهور نوبت را به ترمیم کابینه داد و در این خصوص گفت ما دولتی نبودیم که هر از چند گاه چند وزیر را برای ترمیم کابینه عزل کنیم. یک دورانی بود که ترمیم، قاعده شده بود و تثبیت کابینه استثناء بود. امروز تثبیت کابینه قاعده ما است و اگر جایی لازم ببینیم کابینه را ترمیم می کنیم.

- رئیس جمهور در ادامه سخنرانی خود گزارشی از جلسه شب گذشته اش با مقام معظم رهبری در خصوص معضلات اجتماعی نیز ارائه داد و گفت: مقام معظم رهبری این این جلسه فرمودند برای مبارزه با آسیب های اجتماعی حتی آنهایی که به دین و اسلام اعتقادی ندارند، اگر ایران را قبول دارند باید با همه توان وارد میدان شوند حتی اگر کسی در عشقش به ایران تردید باشد، اما در وجدان او تردید نباشد، باید با همه توان برای مقابله با آسیب های اجتماعی وارد شود.

- روحانی این جلسه را به جلسه رای اعتماد پیوند داد و گفت: دستگاه هایی که موظف به رفع آسیب های اجتماعی هستند سه دستگاه آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند. وی همچنین از اظهارات وزیر بهداشت در جلسه هیات دولت خبر داد و گفت: آمار وزیر بهداشت در مورد افسردگی، نگران کننده بود.

- رئیس جمهور باز هم منتقدان را مورد لطف قرار داد و گفت: بعضی ها مثل اینکه بالا و پایین کردن فساد برایشان لذت‌بخش است نمی دانم چرا برخی رسانه ها خوششان می آید بدهی های معوق را اختلاس عنوان کنند.

- وی در پایان به دفاع از وزرای پیشنهادی پرداخت و صالحی را جامع شناسی فرهنگی که ۱۵ سال با هم همکار بودند، معرفی کرد. رئیس جمهور، سلطانی فر را چهره ای موفق در فعالیت های اجتماعی، سیاسی و ورزشی خواند و برای دفاع از دانش، سوابق وی در سپاه در دوران دفاع مقدس را پیش کشید.

- هروی، نماینده مردم قائنات در مجلس نهم که این روزها در مجلس برای وزارت دانش آشتیانی تلاش می کرد، در صحن علنی مجلس نیز رایزنی های خود را ادامه داد.

- در پایان سخنرانی رئیس جمهور، محسن کوهکن عضو فراکسیون ولایت با صدای بلند خواستار ارائه تذکر نسبت به اظهارات رئیس جمهور شد.

- رئیس جمهور مدت کوتاهی بعد از سخنرانی اش جلسه سخنرانی را ترک کرد.

*الگوگیری دانش آشتیانی از دیدگاه های لائیک و فراماسون

- در ادامه حشمت الله فلاحت‌پیشه و اسدالله عباسی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صحبت کردند. فلاحت پیشه مجتمع مفید را که دانش آشتیانی به مدیریت موفق آن می بالید، مدارس غیرانتفاعی اشرافی خواند. هر دوی مخالفان نسبت به تکیه دانش آشتیانی در الگوگیری از اشخاص و چهره هایی که دیدگاه های لائیک و فراماسون دارند را نقطه ضعف او خواندند.

- در زمان سخنرانی موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی، هر سه وزیر پیشنهادی به صورت چهره به چهره با نمایندگان مشغول رایزنی شدند. اعضای فراکسیون امید هم در این داستان بسیج شده بودند، حضرتی عضو فراکسیون امید دست جبار کوچکی نژاد عضو فراکسیون ولایت را گرفته و نزد دانش آشتیانی برد تا مدتی کوتاه با هم صحبت کنند.

*دست پرورده شهید رجایی!

- ابوالفضل سروش و داود محمدی در دفاع از دانش آشتیانی، مدعی شدند وی دست پرورده شهید رجایی مورد تایید ایشان و از خانواده ای روحانی است.

*نطقی که مجلس را آرام کرد

- پس از این دفاعیات نقوی حسینی نماینده تهران در جایگاه سخنرانی حاضر شد. وی در ابتدا از سخنان رئیس جمهور انتقاد کرد و گفت: انقلابیون نافهم نیستند. وی همچنین به سوابق دانش آشتیانی در فتنه اشاره کرد. اظهارات وی در خصوص سوابق دانش آشتیانی جلسه امروز مجلس را که آرام و بی صدا برگزار می شد، روحی تازه بخشید تا نمایندگان مجلس دهم نیز ناچار به موضع گیری در مقابل سوابق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در فتنه شوند. در زمان سخنرانی نقوی حسینی تعداد زیادی از نمایندگان با فریادهای احسنت اظهارات وی را تایید می کردند. پس از پایان سخنرانی نقوی نیز تعداد زیادی از نمایندگان اطراف وی جمع شدند، علی مطهری نیز به جمع این افراد پیوست که به نظر می رسید بین وی و تعدادی از نمایندگان مشاجره لفظی در گرفت.

- شیخ نماینده تهران پس از نقوی حسینی برای دفاع از دانش آشتیانی به جایگاه سخنرانی رفت. وی با صدای بلند صحبت می کرد و قصد داشت احساسات نمایندگان را برانگیزد. در پایان اظهاراتش عذرخواهی کرد و گفت: ببخشید حالت احساسی به من دست داد. زمانی که از جایگاه پایین آمد تعداد زیادی از نمایندگان و همچنین واعظی وزیر ارتباطات با وی روبوسی کرده و تشکر کرد.

- در پایان نیز دانش آشتیانی به بیان نکاتی در خصوص برنامه خود پرداخت، اما این اظهارات نتوانست نظر نمایندگان مخالف را جلب کند.

- جلسه نوبت صبح بررسی رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی ساعت ۱۱:۴۷ به پایان رسید و مقرر شد جلسه نوبت عصر ساعت ۱۳ برگزار شود. البته طبق اظهارات علی لاریجانی به نظر می رسد در پایان جلسه نوبت عصر مجددا رئیس جمهور برای دفاع از وزرا در صحن علنی مجلس حضور یابد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار: 11 آبان 1395، کد مطلب: 3812232:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین