پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۸۸۳
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح بیست و سومین نمایشگاه صنعت چاپ، از آینده این صنعت و تمهیدات در نظر گرفته شده برای تعالی آن در سطح منطقه‌ای و جهانی سخن گفت.

شعارسال: سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه افتتاح بیست و سومین نمایشگاه صنعت چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته درباره موقعیت این صنعت گفت: «ضمن ادای احترام به صنعتگرانی که با کمترین توقع بیشتری تلاش را در سطح ملی دارند، خوشبختانه تحول و تحرک خوبی در صنعت چاپ دیده می‌شود و حدود 10 هزار کارگاه و کارخانه و مجموعه‌های چاپ در سراسر کشور وجود دارد و در فضای داخلی موفق شدند تا حدود زیادی از واردات کشور را خودکفا کنند.»

وی ادامه داد: «در حوزه اقتصاد مقاوتی این صنعت موفق شد کارت‌های هویتی و شناسایی، بانکی و لیبل‌ها به خودکفایی برسد و امروز می‌توانیم بگویم صنعت چاپ ایران می‌تواند پاسخگوی تمام نیازهای چاپی کشور باشد و در آستانه صادرات قرار دارد؛ آنچنانکه امروزه بخشی از تولیدات این صنعت در حال صادرات به کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی است.»

وزیر ارشاد اظهار داشت: «آنچه من فکر می‌کنم این صنعت به آن نیاز دارد، چند نکته کلیدی است. اولین موضوع این است که باید آن را به عنوان یک صنعت به رسمیت بشناسیم و چاپ را در دل این صنعت ببینیم. مثل کارخانه‌های داروسازی که تولیدات آن‌ها مورد نظارت است، وزارت صنایع نیز باید با به رسمیت شناختن این صنعت، از فعالان آن حمایت کرده و تسهیلات بانکی مورد نیاز را برای آن‌ها قائل شود.»

وی افزود: «وزارت اقتصاد و دارایی نیز باید در بخش مالیات و نرخ ارزش افزوده مساعدت‌های لازم را با این صنعت داشته باشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم عمده فعالیتش باید در حوزه نظارت بر محتوا و کیفیت تولیدات چاپی باشد. »

صالحی‌امیری با تاکید بر همکاری‌ با سایر وزارت‌خانه‌ها، گفت: «در آینده نزدیک جلسه مشترک سه‌گانه‌ای را میان صنوف سه‌گانه این صنعت با وزارت صنایع و وزارت ارشاد برگزار می‌کنیم و مسائل اصلی این صنعت را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا تصمیم‌‌گیری‌های لازم در این‌باره اتخاذ شود.»

وی افزود: «اتفاق مهمی که در این راستا شکل گرفته که جای تبریک به صنوف دارد، این است که همه اختلافات را کنار گذاشته‌اند و به صورت یک‌پارچه و با وحدت و یک‌دلی در نمایشگاه امسال شرکت کردند. این قدم، قدم مهمی برای موفقیت صنایع چاپ کشور به شمار می‌آید.»

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: «ما باید از فعالان این صنعت، حمایت کنیم. اظهارات فعالان و شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه، امیدوارکننده بود چراکه فرصت‌های شغلی خوبی را ایجاد کرده‌اند. انتظار آن‌ها این است که از واردات بی‌رویه و تولیدات قاچاق جلوگیری به عمل آید.»

وی ادامه داد: «ما در وزارت ارشاد با تشکیل کمیته تخلافات، به صورت جدی با هرگونه فعالیت غیرقانونی در حوزه چاپ مقابله خواهیم کرد و در این راستا با قوه قضائیه و نیرو انتظامی هماهنگی‌ها و همکاری‌های لازم را خواهیم داشت. »

صالحی‌امیری با اشاره به افق‌های پیش رو صنعت چاپ کشور گفت: «آغاز یک جهش بزرگ در صنعت چاپ ایران دیده می‌شود و امروز می‌شود ادعا کرد صنعت چاپ از فضای رکود خارج و به فضای رونق وارد شده است. خوشبختانه در حال حاضر سالانه حدود 800 هزار تن کاغذ در کشور تولید می‌شود و این رقم به زودی به یک میلیون تن خواهد رسید که جهشی بزرگ در تامین کاغذ خواهد بود. آن هم در شرایطی که ما سالانه یک و نیم میلیون تن مصرف کاغذ در کشور داریم.»

وی افزود: «ما باید فضای لازم برای ایجاد رقابت در صنعت چاپ و ورود هرچه بیشتر این صنعت به بازارهای جهانی را مهیا کنیم. در این رابطه من به زودی با وزیر صنعت، تجارت و معدن جلسه مشترکی خواهیم داشت که نتایج آن متعاقبا به اهالی رسانه اعلام خواهد شد.»

وزیر ارشاد درباره نمایشگاه صنعت چاپ توضیح داد: «نمایشگاه امسال به لحاظ کمی و کیفی نسبت به دوره قبل، 20 درصد رشد داشته و میزان حضور کشورهای خارجی در آن بسیار محسوس است؛ آنچنانکه از مجموع 660 غرفه، 220 غرفه را خارجی‌ها دایر کرده‌اند. این حضور برای تبادل تجربه و آشنایی صنعتگران داخلی با تکنولوژی‌های خارجی بسیار موثر خواهد بود. به نظر من نمایشگاه صنعت چاپ امسال نسبت به سال گذشته، هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی رشد محسوسی داشته است.»

وی تاکید کرد: « در مجموع آینده خوبی را به اهالی این صنعت در راستای تصاحب بازارهای منطقه‌ای نوید می‌دهم.»

صالحی امیری همچنین در پاسخ به خبرنگاران درباره وضعیت بیمه و یارانه مطبوعات و مطبوعاتی‌ها گفت: «در آینده نزدیک یارانه‌های تمام مطبوعات و بیمه خبرنگاران، به صورت کامل پرداخت خواهد شد. تا الان که با شما صحبت می‌کنم، بخشی از این یارانه‌ها و بیمه‌ها پرداخت شده و الباقی در حال پرداخت است. ما حداکثر ظرف یک‌ماه آینده بخش عمده مطالبات مطبوعات و روزنامه‌نگاران را به تدریج پرداخت می‌کنیم.»

وی همچنین درباره شیوه این پرداخت‌ها افزود: «یارانه‌ها بر اساس جدولی پرداخت می‌شود که به تصویب خود صنف تاید شده است.»

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار خبر 5 دی 1395، کدمطلب: 171294 ،www.ana.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین