پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۰۸۳
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹
معاون توسعه مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تأسیس شرکت توسعه هنر ایران خبر داد و تأکید کرد: وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور هیچ مجوزی از متقاضیان وجه دریافت نمی‌کند.

شعار سال: علی‌اصغر کاراندیش مروستی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری امروز با اعلام این خبر گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد سلامی درباره معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر اقداماتی با همکاری سازمان مالیاتی کشور انجام داده است.

وی افزود: بر اساس جلسات برگزار شده میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور مالیاتی توانستیم برخی مشکلات مالیاتی فعالان فرهنگ و هنر را برطرف کنیم که بر این اساس مقرر شد کمک های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موسسات فعال در حوزه فرهنگ و هنر در صورت هزینه در عرصه فرهنگی و هنری بلاعوض محسوب شود و مشمول مالیات قرار نگیرد.

کاراندیش در عین حال تصریح کرد: طبق جلسات متعدد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین و مدیران حقوقی این وزارتخانه با مدیران و مسئولان سازمان مالیاتی توانستیم آن‌ها را متقاعد سازیم که مبالغی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مراکز و موسسات فرهنگی و هنری دارای مجوز از این وزارتخانه پرداخت می شود بلا عوض نیست و آن ها باید در قبال دریافت این مبالغ فعالیت های فرهنگی و هنری انجام دهند.

وی درباره چگونگی تایید انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری از سوی این موسسات توضیح داد: بررسی فعالیت های این موسسات از سوی مسئولین سازمان مالیاتی بر اساس ارایه اصل تفاهم نامه، تأییدیه ذیحساب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تاییدیه حسابرس مستقل سازمان مالیاتی صورت می گیرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تکمیل گفته خود ادامه داد: هر اعتباری که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موسسات فرهنگی دارای مجوز این وزارتخانه داده می شود تفاهم نامه ای منعقد می شود که در بازه زمانی مشخصی موسسات باید مجموعه اقدامات و فعالیت های فرهنگی و هنری خود را تعیین کنند و تا پایان خرداد سال بعد نیز گزارش حسابرسی قانونی خود را به این وزارتخانه ارایه دهند.

وی همچنین تصریح کرد: تایید عامل ذیحساب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید گزارش عملکرد این موسسات را تایید و به سازمان امور مالیاتی ارسال کند. بنابراین با تایید این موارد موسسات فرهنگی و هنری از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

کاراندیش در ادامه افزود: اگر مبلغی از اعتبار ارایه شده به این موسسات باقی بماند و برای فعالیت های فرهنگی و هنری هزینه نشود، آن مبلغ مشمول مالیات قرار می‌گیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع با اشاره به دیگر مصوبات تفاهم‌نامه همکاری این وزارتخانه با سازمان امور مالیاتی به وحدت رویه میان تمامی ماموران و نمایندگان مالیاتی اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهمنامه قرار شد مدیران موسسات و مراکز فرهنگی و هنری دارای مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت آموزش نمایندگان سازمان امور مالیاتی قرار گیرند همچنین آموزش هایی نیز برای اهالی فرهنگ و هنر صورت گیرد.

وی افزود: از دیگر مصوبات این تفاهمنامه معافیت مندرج بند «ل» ماده ١٣٩ اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم است. که بر اساس آن فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی، هنری و قرآنی که به موجب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای مجوز فعالیت هستند از پرداخت مالیات معاف هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از ارایه لایحه مالیات ارزش بر افزوده به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

وی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها وزارتخانه‌ای است که برای صدور مجوزهای مختلف فرهنگی و هنری از متقاضیان وجهی دریافت نمی کند و این امر در راستای کمک به اقتصاد فرهنگ و هنر کشور صورت می گیرد.

کاراندیش در عین حال تصریح کرد: ما در صدور مجوزها به دنبال پیشنهادی برای کسب درآمد نیستیم و این امر با هدف توسعه و افزایش اقتصاد فرهنگ و هنر کشور است.

* اضافه‌شدن ١٢ هزار نفر از اهالی فرهنگ و هنر به بیمه‌شدگان صندوق هنر

وی در ادامه گفت: بر اساس تفاهمنامه میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور مالیاتی مقرر شد در برنامه های گفتمان‌سازی در حوزه‌های فرهنگی و هنری، به ترویج فرهنگ مالیاتی از سوی اصحاب فرهنگ و هنر و فعالان این حوزه پرداخته شود.

کاراندیش افزود: یکی از اقداماتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید انجام داده افزایش ١٢ هزار نفر از اهالی فرهنگ و هنر به بیمه شدگان صندوق هنر است که روز گذشته نیز تفاهمنامه همکاری آن با سازمان تامین اجتماعی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر عامل سازمات تامین اجتماعی به امضا رسید.

وی گفت: از دیگر اقدامات این وزارتخانه در این دولت تأسیس شرکت گروه توسعه هنر ایران است که با همکاری بخش خصوصی و جمعی از بانک های خصوصی تشکیل شده است. بر این اساس می توانیم اقتصاد فرهنگ و هنر را تقویت کنیم.

کاراندیش تصریح کرد: در این شرکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جز سیاستگذاری و حمایت مداخله دیگر ی ندارد و حتی اعضای آن نیز ازافراد و متخصصان بخش خصوصی و اهالی فرهنگ و هنر انتخاب خواهند شد.

وی به سفرهای استانی در راستای کمک و رسیدگی به مسایل فرهنگی و هنری آن ها اشاره کرد و گفت: در این مدت به ٢٩ استان سفر داشته ایم و به بررسی و رسیدگی و حل مشکلات فرهنگی و هنری این استان ها پرداخته ایم زیرا معتقدیم همه ایران تهران نیست و باید اهالی فرهنگ و هنر نیز در استان ها مورد حمایت قرار گیرند.

کاراندیش به افزایش حقوق و مزایای رفاهی کارکنان وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: در این بازه زمانی اعتبار این وزارتخانه با توجه به مشکلات مالی و درآمدی دولت به دو برابر رسید.

در ادامه این نشست لادن حیدری مدیرکل حقوقی و مالکیت معنوی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جلسات متعدد این وزارتخانه با سازمان امور مالیاتی درباره معافیت مالیاتی موسسات فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت ارشاد گفت: سازمان امور مالیاتی وفق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ضوابط خاص خود را دارد.

وی افزود: ابهامی در قانون ١١٩ مالیات های مستقیم وجود داشت که بر اساس آن این تصور وجود داشت که کمک های پرداختی دولت حاکی از بلاعوض بودن آن به موسسات فرهنگ و هنری است. و این باعث می شد که سازمان مالیاتی تصور کند که فعالیت های این موسسات در قبال دریافت کمک های دولتی از چرخه نظارت دولت خارج است.

حیدری تصریح کرد: بر اساس این تصور جلسات متعددی با معاونین و مدیران سازمان مالیاتی برگزار شد و در آن مشخص شد که کمک های این وزارتخانه به موسسات فرهنگی و هنری دارای مجوز بلاعوض نیست و آن ها در قبال دریافت کمک های مالی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید فعالیت های فرهنگی و هنری انجام دهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 19 اردیبهشت 1396، کد مطلب: 13960219001345: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین