پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۰۴
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
هفته‌نامه «یا لثارات» با وجود اعلام توقیف ازسوی هیأت نظارت بر مطبوعات، امروز منتشر شد و به‌روی دکه آمد.

شعارسال: انتشار مطلبی در نشریه یالثارات در شماره 844 (که چهارشنبه 6 مردادماه منتشر شد) با تیتری درباره جشن حافظ اعتراض بسیاری از اهالی سینما و مدیران فرهنگی را برانگیخت و آنها این اقدام را موهن و مغایر با قانون مطبوعات دانستند.

پس از انتشار انتقادات و واکنش‌های متعدد، هیات نظارت بر مطبوعات، رسما این هفته‌نامه را توقیف کردند؛ اما امروز (چهارشنبه 13 مردادماه) این نشریه بدون توجه به این موضوع، دست به انتشار شماره جدید خود زده است؛ آن هم با تیترها و مطالبی که سعی در دفاع از اقدام این نشریه در شماره قبلی خود دارند.

بخش اعظم تیترها و مطالب منتشر شده در صفحه اول این هفته‌نامه، به مباحث مرتبط با جشن حافظ و تایید عملکرد این نشریه اختصاص پیدا کرده است: «مسئول وارونگیِ معروف و منکر کیست؟»، «شکایت حوزه علمیه از وزیر ارشاد به خاطر جشن مفتضح»، «واکاوی احادیث منتشر در یالثارات و حواشی ایجاد شده در گفت‌وگو با آیت‌الله انصاری: وظیفه شرعی‌ خود می‌دانم از مطلب یالثارات دفاع کنم؛ بی‌غیرتی این جماعت قابل انکار نیست!»، «آیت‌الله روح‌الله قرهی؛ استاد اخلاق و فقه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با یالثارات: هجمه می‌کنند تا دهان‌ها را ببندند؛ باید به تکلیف شرعی عمل کرد»، «غیرت را با فروشنده، خواهند فروخت؛ عریانی جشن حافظ کیلویی چند؟» و ....

در حالی که اقدام یالثارات در شماره جدیدش، دقیقا با قانون مطبوعات در تعارض است:

تبصره ذیل ماده 31: در مورد مواد 30 ،31 تا زمانی که پرونده درمرحله تحقیق و رسیدگی است، نشریه مورد شکایت حق ندارد نسبت به مورد رسیدگی مطلبی نشر دهد، در صورت تخلف، رییس دادگاه باید قبل از ختم تحقیقات حکم توقیف نشریه را صادر کند. این توقیف شامل اولین شماره بعد از ابلاغ می‌شود و در صورت تکرار تا موقع صدور رای دادگاه از انتشار نشریه جلوگیری می شود.

انتشار شماره جدید این نشریه در شرایطی با اصرار بر فعلی که هیات نظارت آن را تخلف خوانده، روی دکه‌ها آمده که دلیل توقیف قبلی این نشریه نیز دقیقا اصرار بر تخلف و اشتباهات اعلام شده بود؛ هرچند یالثارات در نوبت قبلی نیز بدون توجه به رای هیات نظارت، به روند انتشار خود ادامه داد و مدعی شده پرونده این نشریه اگرچه به دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شده اما دادگاه مقرر کرده تا زمان برگزاری دادگاه و صدور رای نهایی، این نشریه، منتشر شود.

در ادامه مروری خواهیم داشت به مواد قانونی مندرج در قانون مطبوعات که همگی متوجه رفتار هفته‌نامه یالثارات می‌شوند:

ماده 6. نشریات جز در مورد اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی و خصوصی که در این فصل مشخص می‌شوند آزادند:

بند 8: افترا به مقامات، نهادها، ارگانها و هریک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی که حرمت شرعی دارند، اگر چه از طریق انتشار عکس یا کاریکاتور باشد.

تبصره ذیل ماده 12: درمورد تخلفات موضوع ماده (6) به جزبند (3) و(4) و بند (ب) ،(ج) و (د) ماده (7) هیئت نظارت می تواند نشریه را توقیف نماید و درصورت توقیف موظف است ظرف مدت یک هفته پرونده را جهت رسیدگی به دادگاه ارسال نماید.

ماده 7. موارد ذیل ممنوع و جرم محسوب می شود: الف. چاپ و انتشار نشریه‌ای که پروانه برای آن صادر نشده و یا پروانه آن لغو گردیده و یا به دستور دادگاه به طور موقت یا دایم تعطیل گردیده است.

تبصره: متخلف از موارد مندرج دراین ماده مستوجب مجازات‌های مقرر در ماده 698 قانون مجازات اسلامی خواهد بود و درصورت اصرار مستوجب تشدید مجازات و لغو پروانه می باشد.

ماده 30 ـ انتشار هر نوع مطلب مشتمل بر تهمت یا افترا یا فحش و الفاظ رکیک یا نسبت‌های توهین آمیز و نظایر آن نسبت به اشخاص ممنوع است و مدیر مسئول جهت مجازات به محاکم قضایی معرفی می گردد و تعقیب جرایم مزبور موکول به شکایت شاکی خصوصی است و درصورت استرداد شکایت، تعقیب درهر مرحله‌ای که باشد متوقف خواهد شد.

تبصره ذیل ماده 12: درمورد تخلفات موضوع ماده (6) به جز بند (3) و (4) و بند (ب) ،(ج) و (د) ماده (7) هیئت نظارت می تواند نشریه را توقیف نماید و درصورت توقیف موظف است ظرف مدت یک هفته پرونده را جهت رسیدگی به دادگاه ارسال نماید.

حسین‌نوش‌آبادی معاون و سخنگوی وزارت ارشاد دوشنبه 11 مردادماه در نشست خبری خود و همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد به نقل از دبیر هیات نظارت بر مطبوعات (در همان روز) رسما خبر از توقیف این نشریه دادند اما عبدالحمید محتشم مدیر مسئول این نشریه، چند ساعت بعد و در واکنش به اظهارات نوش‌آبادی گفت: «بر خلاف اظهارات سخنگوی وزارت ارشاد، یالثارات توقیف نشده است و هیأت نظارت پرونده ما را به دادسرا ارجاع داده است.»

سید علاءالدین ظهوریان، دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات در واکنش به تیتر و مطلب اخیر هفته نامه یالثارات درباره هنرمندان، گفته بود: «این نشریه در جلسه ١٤ دی ٩٤ با رای اکثریت اعضای هیات نظارت بر مطبوعات و بدلیل تخطی های مکرر از حدود مطبوعات مندرج در ماده ٦ قانون مطبوعات، لغو مجوز شد و همان زمان هم از فهرست نشریات دارای مجوز خارج شد.»

در حالی که تیتر شماره گذشته این نشریه مورد اعتراض جامعه سینمایی قرار گرفته بود، یالثارات در این شماره نیز مطلبی را علیه فیلم اکران‌نشده «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی منتشر کرده است.

در ادامه نیز سرمقاله شماره جدید «یالثارات» را می‌خوانید:

جشن حافظ نه یک اقدام خود جوش فاسقانه بلکه بخشى از جنگ نرم سرویس هاى بیگانه علیه باورها و مبانى نظام اسلامى است...

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار خبر 13 مرداد 1395، کدمطلب: 128553 ،www.ana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین