پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۲۶
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
وزیر ارشاد با بیان اینکه همه دولت‌های قبل شعار واگذاری امور فرهنگ به تشکل‌ها را داده‌اند ولی در عمل اتفاقی نمی‌افتاده، گفت: ما امیدواریم در این دوره مقاومت‌ها در برابر این تغییر را کم کنیم.

شعارسال: آیین تجلیل از نهادها و موسسات همکار در برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه شامگاه سه شنبه اول تیر ماه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل ایوان عطار مجتمع فرهنگی، تاریخی سعدآباد در تهران برگزار شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم نمایشگاه کتاب را از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور عنوان کرد و گفت: کشورهای معدودی هستند که نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار می‌کنند و به جز آلمان (نمایشگاه کتاب فرانکفورت) ایتالیا (نمایشگاه کتاب بولونیا) و چند کشور دیگر، نمایشگاه‌های بین المللی هر ساله در همه کشورها برگزار نمی‌شود.

وی افزود: قطعا برگزاری نمایشگاه کتاب و اتفاقاتی که در حاشیه آن می‌گذرد می‌تواند در توسعه فرهنگی کشور موثر باشد و تا به حال هم موثر بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جابجایی مکان نمایشگاه کتاب تهران و انتقال آن به شهر آفتاب گفت: امسال پس از سال‌ها خانه به دوشی نمایشگاه کتاب تهران جایگاه دائمی خود را پیدا کرد که این اتفاق ثمره دو چیز بود؛ یکی همت عالی و دوم هماهنگی، انسجام و همفکری تمامی دستگاه‌های ذیربط.

جنتی یادآور شد: دغدغه‌های زیادی در مورد انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب وجود داشت اما این کار نیازمند جسارت در تصمیم گیری بود که شهرداری تهران با جسارت، این مهم را پذیرفت و توانست این پروژه نیمه تمام را در ظرف کمتر از چند ماه و در تلاش شبانه روزی، تمام کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همکاری حدود ۷۰ نهاد و دستگاه با برگزار کنندگان نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: قطعا در سال اول برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب نقایصی هم وجود داشته است اما خوشبختانه این نقایص در سال اول در حداقل خود بود.

وی در ادامه از انتشار گزارش کامل بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد: در فاصله ۱۰ ماه مانده به آغاز سی ام دوره نمایشگاه کتاب، پروژه شهر آفتاب فاز اول را پشت سر بگذارد و وارد فازهای بعدی و ساخت رستوران‌ها و هتل‌ها برای تسهیل در حضور مردم و ناشران در این مکان شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بار دیگر بر سیاست این وزارتخانه در واسپاری امور به صنوف مرتبط با حوزه‌های فرهنگی و هنری تاکید کرد و گفت: ما امیدواریم ظرف یکی، دو سال دیگر، کل کار نمایشگاه را به خود صنف نشر واگذار کنیم البته همه دولت‌های قبلی همین شعاری را که ما می‌دهیم، داده اند ولی در عمل اتفاقی نمی‌افتاده است و مقاومت‌ها در مقابل واسپاری امور به تشکل‌ها بسیار زیاد بوده است. ما امیدواریم در این دوره این مقاومت در مقابل این تغییر بزرگ را کم کنیم.

در این مراسم همچنین سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران این دوره را نقطه عطفی در تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب عنوان کرد و گفت: وقتی بحث جابجایی نمایشگاه به شهر آفتاب مطرح بود، دغدغه‌هایی هم به وجود آمد که باید برطرف می‌شدند.

به گفته صالحی نگرانی از کاهش جمعیت بازدید کننده از نمایشگاه، افت فروش کتاب در این دوره، کاهش مشارکت خانواده‌ها و حضور آنها با کودکان شان در نمایشگاه از جمله این دغدغه‌ها بوده است که رئیس نمایشگاه کتاب از اینکه به گفته او این نگرانی‌ها مرتفع شده است، ابراز خرسندی کرد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آمارهایی که از نظرسنجی‌ها در نمایشگاه امسال استخراج شده است، گفت: حدود ۷۵ درصد از پاسخ گویان شهر آفتاب را برای برگزاری نمایشگاه کتاب، «بهتر» (۴۹.۲ درصد) و یا «بسیار بهتر» (۲۶.۶ درصد) ارزیابی کردند. همچنین ۶۵.۷ درصد محیط آرایی نمایشگاه کتاب را بهتر از دوره قبل ارزیابی کردند.

وی ادامه داد: مطابق این آمار ۷۰ درصد ناشران و غرفه داران نیز از میزان جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه کتاب ابراز رضایت کرده اند و ۶۴.۱ درصد آنها نیز از میزان فروش شان از نمایشگاه راضی بودند. همچنین ۲۹.۶ درصد بازدیدکنندگان به همراه خانواده‌هایشان در نمایشگاه حضور پیدا کردند که این نشان از آن دارد که همچنان خانواده‌ها با نمایشگاه کتاب انس و الفت خود را حفظ کرده اند.

صالحی ادامه داد: همچنین ۴۵.۲ درصد جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه کتاب، از بخش کودک و نوجوان بازدید کردند. بیش از ۵۵ درصد جمیت بازدیدکننده از نمایشگاه دارای مدرک کارشناسی و بالاتر از آن بوده اند که از این تعداد ۴۰ درصد در مقطع کارشناسی، ۱۵.۸ درصد کارشناسی ارشد و ۳.۸ درصد در مقطع دکتری مشغول به تحصیل بوده اند.

به گفته رئیس بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران همچنین ۴۳.۱ درصد جمعیت بازدیدکننده از این نمایشگاه زن بوده اند، همچنین کمتر از ۶۰ درصد جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه تهرانی و کمی بیش از ۴۰ درصد از شهرستان‌ها بوده اند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به تلاش مجدانه مجموعه شهرداری تهران برای کاستن از دغدغه‌های بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران همکاری این مجموعه را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار خوب و نمونه ای از تعامل خوبی که می‌تواند اتفاقات خوبی رقم بزند، عنوان کرد.

صالحی همچنین همکاری تشکل‌های نشر را در برپایی دوره اخیر نمایشگاه کتاب تهران بسیار خوب توصیف کرد و در ادامه با اشاره به تلاش رسانه‌ها در انعکاس رویداد نمایشگاه و کشاندن مردم به شهر آفتاب، تاکید کرد: تجربه امسال نشان داد اگر رسانه‌ها با ما همکاری نکنند این سرمایه اجتماعی از بین می‌رود.

در این مراسم امیرمسعود شهرام نیا، قائم مقام و معاون اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران در سخنانی با اشاره به تلاش‌هایی که برای آماده سازی مکان جدید برگزاری این نمایشگاه در شهر آفتاب از همکاری مجموعه شهرداری تهران و حدود ۷۰ دستگاه، نهاد و موسسه در برپایی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران تقدیر کرد.

وی گفت: نه تنها خوشحالم که نه تنها نگرانی‌ها از برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برطرف شد بلکه استقبال چشمگیر مردم، خستگی را از تن همه ما به در کرد. ما سه نظرسنجی یکی از بازدیدکنندگان، یکی از ناشران و یکی از مدیران و متولیان نمایشگاه انجام دادیم که مجموعه این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رضایت مندی در اغلب حوزه‌ها بالاست و همچنین تصمیم به جابجایی مکان نمایشگاه تصمیم درستی بوده است.

در پایان این مراسم از نهادها و موسسات همکار در برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اهدای لوح‌های تقدیر و تابلوفرش‌های نفیس، تقدیر به عمل آمد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار خبر 2 تیر 1395، کدمطلب: 549017 ،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین