پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۲۷
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
شهردار تهران گفت: تقویت حوزه مکتوب به معنای تقویت اقتدار و عزت ملی کشور است چرا که هر اندازه ای که در این حوزه رشد کرده و با ملل مختلف ارتباط بگیریم تمایز و برجستگی های خود را به نمایش گذاشته ایم

شعار سال:آیین پایانی بیست و نهمین دوره از نمایشگاه کتاب تهران دقایقی پیش در شهر آفتاب با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی محمد باقر قالیباف شهردار تهران و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

براساس این گزارش سید عباس صالحی رئیس این دوره از نمایشگاه کتاب ضمن اشاره به دغدغه‌های اصلی خود در بدو انتقال نمایشگاه از مصلی به شهر آفتاب اظهار داشت: وقتی که به چند ماه قبل برمی‌گردم و صحبت جا به جایی مکان نمایشگاه به شهر آفتاب را به یاد می‌آورم متوجه می‌شوم که سه دغدغه اصلی و عدم در فراراه همه کسانی بود که به این نقل مکان می‌اندیشیدند.

وی گفت: دغدغه نخست اینکه آیا این مکان اماده خواهد شد، نکته دوم اینکه ناشران همراهی خواهند کرد و به این منطقه جدید می‌آیند و سومین موضوع اینکه مردم با نمایشگاه کتاب قهر نخواهند کرد. امروز که روز پایانی نمایشگاه بیست و نهمین دوره است بسیار خوشبختیم که این 11 روز تجربه شیرینی بود و مکان نمایشگاه آماده شد.

به گفته وی ناشران امدند و بهتر از هر خوب‌تری مردم امدند و هر جا که مردم می‌آیند عطرشان همه فضا را پر می‌کند و انگیزش سازی می‌کند؛ این اتفاقات مبارک به برکت همدلی و همراهی‌ها بود.

وی با تشکر از شهرداری تهران و همکاران وی که پیوسته در آماده سازی و همراهی تلاش کردند گفت: از تشکرهای نشر سپاسگذارم، ناشرانی که این نقل مکان را پذیرفتند گرچه ابتدا دشوار می‌نمود اما با این دشواری‌ها کنار امدند خاک قدم این مردم را می‌بوسم که هر جا بوی فرهنگ و عشق و اندیشه باشد همراهند . ثابت کردند که بهار فرهنگی ایران را تنها نمی‌گذارند و این بر قوت قلب مسئولان و ناشران افزود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد به اختصار نکاتی را که در نمایشگاه بیست و نهم گذشته بود عنوان کرد و گفت: ناشران داخلی خوب آمدند. با همیت آمدند دست همه آنها را می‌بوسم 1518 ناشر عمومی، 559 ناشر دانشگاهی و 145 ناشر آموزشی،‌342 ناشر کودک و نوجوان این فضا را فضای اندیشه و کتاب کردند.

صالحی حوزه بین‌الملل نمایشگاه را مهم و فعال دانست و با بیان ا ینکه ناشران در این بخش هم خوب و فعال شرکت کردند گفت: ناشران در بخش بین‌الملل با تعداد عناوین بهتر و کیفیت برتر و هم در حوزه‌های فعالیتی بین‌الملل رنگ و لعاب نمایشگاه افزایش داشته است.

وی ضمن بیان اینکه سال‌ها شرمگین و اندوهگین بودیم که عنوان بین‌المللی نام نمایشگاه را دارد اما نمای بین‌المللی ندارد گفت:در دولت تدبیر و امید این مسیر تغییر کرد و امسال هر خارجی که به نمایشگاه می‌آمد مجذوب مردم و مکان نمایشگاه می‌شد. می‌توان به آینده نمایشگاه کتاب بیشتر اندیشید و برنامه‌ریزی بهتری در این حوزه داشت و امیدواریمدوره سی‌ام نمایشگاه وجه بین‌المللی چنان باشد که دریچه‌ای به حوزه دیپلماسی عمومی و فرهنگی جمهوری اسلامی باشد.

وی ضمن بیان اینکه ما تمام ظرفیت را در این بخش به کار نگرفته بودیم و یقین داریم سال‌اینده سال بهتری برای حوزه بین‌الملل نمایشگاه خواهد بود تصریح کرد: نمایشگاه کتاب یک میعادگاه مراکز علمی و فرهنگی است. صدها دانشگاه کوچک و بزرگ حضور روشن و پررنگی پیدا کردند و نگاهی که امروز به نمایشگاه کتاب داریم این است که نمایشگاه سی ام و جرقه‌ آن را از فردا بزنیم با تفاهمنامه وزیر ارشاد و شهردار تهران که منعقد شد نمایشگاه کتاب تهران صاحب خانه شد و با این مکان خوب می‌تواند به برنامه‌های خوب بیشتری بیاندیشد.

محمد باقر قالیباف در اختتامیه بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب گفت: خوشحالیم که مدیریت شهری این توفیق را داشت که از یک جهت مکانی برای حوزه فرهنگ و اندیشه داشته باشد و از سوی دیگر طبق تفاهم نامه با وزارت ارشاد تا سال 1400 اجاره محل برای نمایشگاه کتاب نخواهیم گرفت و این مهم را به نوعی کمک به حوزه فرهنگ، نشر و فرهنگ مکتوب می دانیم.

وی ادامه داد: تقویت حوزه مکتوب به معنای تقویت اقتدار و عزت ملی کشور است چرا که هر اندازه ای که در این حوزه رشد کرده و با ملل مختلف ارتباط بگیریم تمایز و برجستگی های خود را به نمایش گذاشته ایم و این حق ملت است.

وی افزود: دوست داریم در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران علاوه بر بحث فروش کتاب این فرصت را فراهم کنیم که شهر آفتاب محل گفتگو و تضارب اهل اندیشه و محل ارتباط خوب بین اقتصاد فرهنگ واندیشه باشد.

شهردار تهران تصریح کرد: علاوه بر مکان نمایشگاه باید بگوییم که در شهر تهران با چالش های اساسی در حوزه زیرساختی روبه رو بودیم و طی یک دهه اخیر با دو برنامه در حوزه زیرساختی اقدامات بزرگی در ابن زمینه داشتیم که یکی از آنها در بحث حمل و نقل عمومی بود که توانستیم از 80 کیلومتر مترو در 20 سال گذشته مساحت مترو را به 200 کیلومتر برسانیم و در نظر داریم تا در یک و سال و نیم آینده 100 کیلومتر دیگر به مساحت مترو اضافه کنیم.

*کلنگ شهر آفتاب سال 90 به زمین خورد

وی با بیان اینکه نمایشگاه از چالش های جدی ما در شهر تهران بود، ادامه داد: به خاطر دارم که در سال 81 و 82 اختلاف شدیدی بین شهرداری تهران و دولت بر سر محل نمایشگاه ایجاد شد و شهرداری اقدام به بستن نمایشگاه کرد که ابن کار باعث ماندن مردم در ترافیک طولانی شد، از سوی دیگر آلودگی صوتی و هوا به حدی شد که خودش به ضدفرهنگ تبدیل شده بود و خدا را شاکریم که توفیق ایجاد مکان نمایشگاه بین المللی نصیب بنده و همکارانم شد.

شهردار تهران افزود: گلنگ ساخت شهر آفتاب سال 90 به زمین خورد و در سال 95 این محل با مساحت 280 هکتار به بهره برداری رسید ، البته در ابن مکان با سرمایه گذاری بخش خصوصی اماکن احداث هتل، مراکز رفاهی و تجاری و اداری وجود دارد.

وی گفت: در برخی ایام نمایشگاه 30 هزار خودرو نیز در پارکینگ ها مستقر شدند حال نگاه کنید اگر این میزان خودرو در شهر بودند چه اتفاقی می افتاد؟

قالیباف خاطر نشان کرد: امیدواریم بتوانیم با همکاری مجلس سایر چالش های زیرساختی شهر تهران را نیز دنبال کنیم و با تعامل بیشتر برای تقویت حوزه های زیرساختی شهری در برنامه ششم گام های اساسی تری برداریم.

*اعتراف جنتی به کاهش شمارگان کتاب در دو سال اخیر

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آیین پایانی نمایشگاه کتاب اظهار داشت: می‌شود گفت نمایشگاه کتاب تهران بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است و تنها مکانی برای عرضه کتاب نیست بلکه مکانی برای ارتقای نویسندگان، مولفان، مترجمان و اهل فکر و اندیشه و قلم است.

جنتی گفت: خوشحالیم می‌بینیم در نمایشگاه کتاب تهران چه استقبالی از سوی مردم صورت گرفته است مردم، فرهنگیان، حوزویان و همه علاقمند به فراگیری علم و دانش و افزایش توانایی علمی دور همگردآمدندو خوشبختانه امسال با توجه به محل جدید نمایشگاه شاهد رضایتمندی بازدیدکنندگان هستیم.

به گفته این مقام مسئول در وزارت ارشاد نمایشگاه یکی از جایگاه‌ هایی است که به امر کتابخوانی کمک می‌کند و خوشبختانه انتشار کتاب هم هر ساله رو به افزایش بوده است. 64 هزار عنوان کتاب داشتیم که سال 93 به 72 هزار عنوان رسید و سال 94 به 80 هزار عنوان کتاب رسید که بیش از 50 درصد ان چاپ اول بوده است. وزارت ارشاد فضایی را برای همه اهل فکر ایجاد کرده تا هرچه دارند در چارچوب ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگیبنویسندواز خرده گیری‌ها و اعمال سلیقه‌ها هم جلوگیری شود باید اعتراف کنم مجموعه طی یکی دو سال اخیر شاهد پایین آمدن تیراژ کتاب بوده است.

وی افزود: میانگین انتشار کتاب در سال 93 بالای 2000 عنوان و کمتر از 2100 بوده است اما سال 94 از 2000 نسخه هم کاهش یافته است که عوامل مختلفی دارد.

جنتی با بیان اینکه در طی این نمایشگاه و در طول یکی دو سال اخیر اقدامات اصلاحی فراوانی در خصوص حمایت‌هایی که از ناشران و کتابخانان می‌شود اعمال شده گفت: مدتی بن کتاب رایگان و کاغذی ارائه می‌شد که منجر به سوء استفاده‌هایی می‌شد و افراد آن را فروخته و نقد می‌کردند بدون اینکه کتاب تهیه کنند اما بن مجانی را حذف کردیم و تمام بن‌ها در قالب بن کارت به اسم افراد اکنون صادر می‌شود که اعتبار آنها یا تا پایان نمایشگاه کتاب و یا تا پایان اردیبهشت ماه خواهدبود تابن صرف خرید کتاب شود و باید بگویم خوشبختانه این حمایت‌های در سال جاری 50 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

وی در پایان به اعمال نظارت در بخش ناشران داخلی و خارجی اشاره کرد و بیان داشت: در بخش بین‌الملل و در بدو ورود کتاب‌ها از گمرک بررسی‌هایی توسط هیات اهل نظر انجام می‌شد هرچند تخلفاتی در بخش داخلی و بین‌الملل داشتیم و شاهد بودیم برخی نسخه‌های افست بدون مجوز و یا برخی غرفه‌ها کتب ناشران غیر را عرضه می‌کردند که در این راستا برخی غرفه‌ها تعطیل هم شدند.

تالارهای گفتگو، سراهای اهل قلم،‌غرفه پایتخت کتاب و برنامه‌های مختلف استان های طی 10 روی نمایشگاه از جمله مواردی بود که جنتی به آن فهرست وار اشاره کرد.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1395، کد مطلب: -:www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین