پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۲۵۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
«معصومه فرج الهی» یکی از بانوانی است که ثابت کرد می‌توان در شهری کوچک و با امکانات اندک، اما اراده‌ای قوی شاهراهی به سوی صادرات به بازار‌های جهانی ایجاد کرد.
شعار سال: معصومه از آن بانوانی است که با وجود بودن در عنفوان جوانی و شور و حال خاص این دوره، چشم انداز آینده خود را با رقابت در بازار و افکاری بزرگ پیوند زده، فکرش جوان است و ایده هایش نو، در بازار به دنبال رقابت و بهتر بودن است.

به گفته خودش می‌خواهد با تلاش و کوشش در عرصه تجارت نشان دهد که بانوان در هر کاری می‌توانند ورود کنند و با وجود برخی محدودیت‌های موجود، بهترین باشند.

می‌گوید پدرش ۲۵ سال است در بخش شیلات بهترین منطقه الشتر، دهستان خوش آب و هوای "هنام" به کار پرورش و تکثیر ماهی قزل آلا مشغول است، مزرعه هایشان از بهترین مزارع پرورش ماهی شهرستان سلسله هستند و سالانه بهترین ماهی‌های قزل آلای پرواری را روانه بازار‌های فروش می‌کنند، او هم سال ۹۸ کارخانه تولید، فرآوری و بسته بندی ماهی دودی با سرمایه گذاری سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را در شهرستان افتتاح و زمینه اشتغال بیش از ۲۰ نفر را فراهم کرد.

معصومه می‌گوید یکی از مشکلاتی که اکثر پرورش دهندگان ماهی با آن مواجه هستند نبود بازار برای فروش محصولات تولیدی در فصولی از سال است که باعث وارد شدن ضرر و زیان به مزارع پرورش ماهی می‌شود، در چنین مواقعی خرید محصولات تولیدی این مزارع و صادرات آن‌ها می‌تواند هم جلوی ضرر به مالکان مزارع را بگیرد و هم باعث رونق صادرات شود.

وی که با صادرات ماهی پخته به کشور‌های امارات، مالزی و روسیه راهی نو در صنعت صادرات شهری کوچک همچون سلسله باز نموده، معتقد است صادرات ماهی پخته روش جدیدی است که می‌تواند باعث تقاضا‌های بیشتری شود و محصولات تولیدی آبزی پروران را نیز با بازار خریدی پایدار تضمین کند.

این بانوی جوان در مورد فرآیند فرآوری ماهی پخته (دودی) چنین می‌افزاید: امــروزه روش‌های متنوعی جهت حفظ، نگهداری و افزودن زمان ماندگاری فرآورده‌های آبزیان مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از این روش‌ها که از قدیمی‌ترین روش‌های فرآوری محسوب می‌شود دودی کردن است، که نه‌تن‌ها یک روش برای حفظ و نگهداری ماهی بلکه روش بهبود طعم، مزه و رنگ است، در فرآیند دودی کردن به منظور نگهداری بالاتر و طولانی تر، میزان آب میان بافتی ماهی کاهش یافته و باکتری‌های گوشت ماهی از بین می‌روند.

وی اینگونه ادامه می‌دهد: ماهی قزل‌آلا با توجه به‌طرفداران بسیاری که دارد و با توجه به خاصیت بسیار آن یکی از مناسب‌ترین ماهی‌ها برای عمل دود دهی است، دود دهی خوش‌خوراکی این ماهی را ۲ برابر می‌کند، طبق مطالعات انجام‌شده میزان پروتئین این ماهی به تبع کاهش آب افزایش می‌یابد و به حدود ۲۲ درصد در ۱۰۰ گرم گوشت می‌رسد، میزان چربی ماهی هم پس از دودی کردن افزایش‌یافته و امگا۳ آن نیز حفظ می­ شود.

خانم فرج الهی می‌گوید: در فرآیند فرآوری ماهی پخته (دودی)، ماهی‌ها درون سینی‌های مخصوص در اتاقک‌های دود قرار داده می‌شوندکه محصول نهایی، تا ۳۰ % کاهش رطوبت دارد و ماندگاری آن بسیار بیشتر از ماهی معمولی است.

این بانوی تولید کننده می‌گوید کشور‌های طرف قرارداد از جمله روسیه به تازگی درخواست ارسال ماهی خام را نیز داشته اند اما، در مجاورت کارخانه آنان یک واحد مرغداری فعال وجود دارد که شاکی و مانع احداث سوله‌ای جدید جهت بسته بندی و قطعه بندی ماهی خام شده است به همین دلیل هم دامپزشکی استان کد "آی آر سی " را برای آنان فعال نکرده است و آن‌ها مجبور هستند برای اینکه این فرصت از دست نرود ماهی خام را به استان‌های همجوار جهت بسته بندی ارسال کنند که هزینه بر است.
 
بانونی کارآفرین و صادرات ماهی دودی از شهر سلسله به قلب روسیه

وی درخصوص کد "آی آر سی" اینگونه توضیح داد: تخصیص کد IRC (Iran Registration Code) با ثبت حداقل اطلاعات مربوط به کالا به منظور اجرای فرآیند ترخیص اقلام و فرآورده‌های سلامت محور از پنجره واحد فرامرزی گمرک بوده و تمامی شرکت‌ها مکلف هستند نسبت به تکمیل اطلاعات درخواست شده اقدام کنند.

این تولیدکننده جوان با بیان اینکه هر شرکتی می‌بایست برای تمامی اندازه یا مدل‌های یک کالا کد آی آر سی جداگانه‌ای دریافت نماید، بیان کرد: برای صادرات ماهی خام که اکنون کشور روسیه متقاضی آن است باید کد آی آر سی جداگانه دریافت کنیم که شاکی خصوصی واقع در همسایگی طرح قرار مانع اجرای آن شده است.

وی ادامه می‌دهد: با برگزاری جلسات مکرر، کاشت درخت در حریم کارخانه و رعایت فاصله مناسب توانسته ایم موافقت مالک واحد مرغداری را جلب نماییم، اما هنوز دامپزشکی همکاری‌های لازم را با ما نداشته است.

فرج الهی بیان کرد: در صورتی که دامپزشکی لرستان با صدور کد آی آر سی موافقت کند می‌توانیم با ایجاد سوله‌ای جدید در مجاورت کارخانه، با بسته بندی و قطعه بندی ماهی خام، هم توسعه صادرات شهرستان کوچک سلسله و شناسایی آن به بازار‌های جهانی را رونق ببخشیم و هم بازاری مطمئن برای خرید تولیدات مزارع پرورش ماهی شهرستان داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید کارخانه در حال حاضر ۷۵۰ تن در سال است که قابلیت افزایش تا یکهزار تن را نیز دارد، عنوان کرد: اکنون بیش از ۱۰ نفر در کارخانه فرآوری ماهی پخته مشغول فعالیت هستند که با ایجاد سوله صادرات ماهی خام و توسعه صادرات می‌توانیم افراد بیشتری را بکار بگیریم.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان سلسله گفت: کارخانه فرآوری ماهی پخته به مدیریت معصومه فرج الهی جهت ایجاد سوله جدید برای قطعه بندی و بسته بندی ماهی خام با مشکل پروانه بهداشتی و رعایت حریم با واحد مجاور مواجه بود که با بازدید کارشناسان و رفع مشکلات مربوطه توانستیم اطلاعات مورد نیاز و مخصوص را جهت صدور پروانه تکمیل و به استان ارسال کنیم.

«کیومرث نورمحمدی» افزود: مالک کارخانه باید مراحل لازم صدور پروانه را در دامپزشکی استان طی کند تا در کمترین زمان ممکن بتواند سوله قطعه بندی و بسته بندی ماهی خام را نیز راه اندازی نماید.

وی ادامه داد: شبکه دامپزشکی استان و شهرستان از توسعه طرح‌های تولیدی در حیطه قانونی حمایت کرده و در حد و حدود اختیارات خود مشکلات پیش پای تولیدکنندگان را رفع خواهند کرد.

شهرستان سلسله با دارا بودن بیش از ۴۹ مزرعه فعال پرورش ماهی، تولید سالانه بیش از پنج هزار تن ماهی سردآبی (قزل آلا) و تولید و تکثیر بیش از ۵۷ میلیون قطعه بچه ماهی در سال، رتبه اول لرستان را در تولید و تکثیر به خود اختصاص داده است و با توجه به آب و هوای مناسب، این شهرستان ظرفیت توسعه طرح‌های پرورش ماهی را دارد که وجود کارخانجات فرآوری و بسته بندی در کنار این طرح‌ها می‌تواند گامی مهم در توسعه صادرات شیلات این شهرستان کوچک و خوش آب و هوا داشته باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از حکیم مهر، تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۶۵۶۱۹، hakimemehr.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین