شعارسال: حوزه هنری میزبان برگزاری کارگاه تخصصی پست مدرنیسم در ادبیات داستانی با تکیه بر رمان سلاخخانه شمارهپنج با حضور استاد نوشین پاکزاد عضو هیئت علمی دانشگاه بود.
در این نشست ابتدا محمدعلی قاسمی رییس حوزه هنری استان ایلام با اشاره به ضرورت و اهمیت مباحث نظری در خصوص ادبیات داستانی، اظهار داشت: یکی از مسائل و موضوعات مهم ادبیات امروز، اشراف و آگاهی نویسنده نسبت به جریانات ادبی دنیای معاصر است. از آنجایی که موضوع پست مدرنیسم در شعر و داستان یکی از مباحثی است که منتقدان، شاعران و نویسندگان همواره به آن توجه دارند و از طرفی درک این مبحث برای خوانندگان همواره مبهم و انتزاعی است، لذا نیاز است که توجه به این موضوع با پیادهسازی در یک متن ادبی، نمود عینی و قابل ملموسی به خود بگیرد. قاسمی در ادامه گفت: قرائتهای متنوع و متفاوتی که از پستمدرنیسم توسط اندیشمندان و متفکران ارائه شده است بر ابهامافزایی این موضوع بیش از پیش افزوده است. بر این اساس حوزه هنری بر آن است تا با برگزاری چنین جلسات و کارگاههایی، زمینه آشنایی هر چه بیشتر هنرمندان و علاقهمندان به هنر و ادبیات را فراهم نماید.
در ادامه خانم نوشین پاکزاد عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به تعریف کلیای از پست مدرنیسم به مثالی از “واتسلاو هاول” اشاره کرد و سپس به بررسی عناصر پست مدرن در رمان “سلاخ خانه شماره پنج” پرداخت. ویژگی ژانری اولین خصوصیت پست مدرن اثر قلمداد شد و سپس خصوصیات شخصیت پردازی رمان مورد بحث قرار گرفت. پاکزاد با اشاره به مفهوم فرا داستان، درباره واژگونی رمزگان ادبی در آثار پست مدرن و وجود چند صدایی در این آثار و دیالوگ مستقیم نویسنده با خواننده پرداخت و توضیح داد با توجه به ناپایداری تاریخ و واقعیت در دوران پست مدرن، رمان به شیوه فراداستان، قطعیت نوشتار خود را به ثبات میرساند. او مفاهیم بینامتنیت و تقلید طنزگونه را از دیگر خصوصیات آثار پست مدرن قلمداد کرد که با تکثر گفتمانی و تقلید از آثار گذشته همراه است و باعث متلاشی شدن محوریت روایت و ایجاد خرده روایتهای بسیاری در اثر میشود. وی با اشاره به این موضوع که رمان پست مدرن آنتالوژیک است و پرسشهای هستی شناسانه درباره وضعیت انسان در این دنیا مطرح میکند، گفت برخلاف رمانهای مدرن که اهمیت بالایی برای شناخت شناسی یا اپیستمولوژی قائل بودند، کلان روایتهای شناختشناسانه زیر سوال رفتند و جای خود را به نگاه آنتالوژیک دادند تا نشان دهند دستاوردهای بشری تنها خرده روایتهایی متکثر با اهمیت بسیار تقلیل یافته هستند.
در ادامه این نشست تخصصی، پاکزاد افزود: شیزوفرنی در مقابل پارانویا از راههای درک جهان در آثار پست مدرن است که در آن گسستگی محض و بیمرزی بین واقعیت و خیال جاری است و رابطه دال و مدلول دچار انفصال شده است و زمان بیمعناست. مفهوم زمان دیگر ویژگی بود که مورد بحث قرار گرفت. زمان در رمانهای مدرن به واسطه استفاده از جریان سیال ذهن، عنصر اصلی بوده، جای خود را به مفهوم فضا داده است. در داستان پست مدرن، فضا، جاگذاری و گستردگی از اهمیت ویژهای برخوردارند.
شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مهراننیوز، تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۰۰۶۹، mehraannews.ir