شعار سال: زمانی که صحبت از کمک‌های بشردوستانه و فعالیت‌های امدادی در حوادث و بلایا می‌شود، ناخودآگاه ذهن‌ها به سمت نیرو‌هایی می‌رود که کاور‌های سفید با برش‌هایی از قرمز به تن دارند. چه زلزله بیاید، چه سیل، چه کرونا و هر چه که برای عده‌ای تبدیل به بحران شود، نیرو‌های هلال احمر زودتر هر کس دیگری پای کار حوادث اند.

هلال احمر نشانی جهانی دارد که هلالش هر جای دنیا دیده شود، یک معنی‌ای دارد. جمعیت هلال احمر ایران نیز حالا یک سازمان غیر انتفاعی است که یکی از اعضای صلیب سرخ جهانی محسوب می‌شود و سازمان‌های زیرشاخه متعددی از  طیف‌های گسترده‌ی پزشکی، بهداشتی، آموزشی و امدادی دارد. از سال ۱۳۵۷ تاکنون جمعیت هلال احمر ایران ۱۲ رئیس به خود دیده است که هر کدام در بازه زمانی‌های مختلفی بر مسند این سازمان نشسته اند. حالا با پرش دولت دوازدهم به دولت سیزدهم بسیاری از افراد منتظرند ببینند، رئیس جدید این سازمان کیست؟ و رئیس جمهور حکم چه کسی را برای ریاست ساختمان صلح امضا می‌کند؟

چند وقتی است که عده‌ای در حال گمانه زنی برای انتخاب رئیس جدید هلال احمر هستند و گزینه‌هایی سر زبان‌ها آمده است.  پیر حسین کولیوند شاید اولین نفری باشد که استعفایش باعث شد این احتمال به وجود بیاید که او حالا که دیگر نمی‌خواهد رئیس اورژانس کشور باشد، شاید نشستن بر ریاست جمعیت هلال احمر گزینه بعدی اوست. البته طبق شنیده‌ها شاید همین استعفا، شانس او را در رسیدن به ریاست جمعیت هلال احمر کمی کمتر کند، اما او همچنان می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد.

76765655443

 در سوابق پیرحسین کولیوند معاونت حج سازمان پزشکی حج و زیارت هلال احمر به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد کولیوند خیلی هم از ماهیت کار این سازمان دور نیست. او  یکبار شانس خود را برای رسیدن به ریاست جمعیت هلال احمر امتحان کرد، اما نتوانست در میان ۲ نفر نهایی جا گیرد.  

نفر بعدی می‌تواند مرضیه وحید دستجردی است. او کسی است که می‌توان تا به امروز اولین و آخرین زن وزیر جمهوری اسلامی ایران خطابش کرد و حوزه بهداشت و درمان کشور از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ زیر نظر او بود. نمایندهٔ دوره‌های ۴ و ۵ مجلس شورای اسلامی، مدیر روابط دانشگاهی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران دو عضویت در هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی فاطمیه قم از جمله سوابق کاری او است.

1978885

به نظر می‌رسد رابطه وحید دستجردی با رئیس جمهور و معاون اول رابطه خوبی باشد چرا که او از جانب مقام معظم رهبری هم مقبولیت دارد و از سال ۹۴ تاکنون با حکم ایشان یکی از اعضای هیئت امنای کمیته امداد است. با شرایطی که ماهیت کار هلال احمر دارد و حضور در مناطق صعب العبور و حادثه دیده یکی از مهم‌ترین روزمرگی‌های این حوزه است به نظر می‌رسد حضور یک زن در این سازمان نتواند خیلی عملیاتی باشد، اما باز هم او یکی از گزینه‌هایی است که عده‌ای از او به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر یاد می‌کنند.

محمود مظفر  یکی دیگر از گزینه‌های ریاست بر جمعیت هلال احمر است که به مدت ۸ سال در دو سازمان تخصصی جمعیت هلال احمر یعنی سازمان جوانان و امداد و نجات سابقه ریاست داشته و عملکرد مناسبی در امداد رسانی حوادث داخلی و بین المللی از جمله زلزله آذربایجان شرقی، سیلاب‌های گسترده کشور، قحطی در کشور سومالی و کشتار مسلمانان میانمار داشته است و آنظور که به نظر می‌رسد او یکی از گزینه‌هایی است که سابقه‌ی خوبی در این سازمان دارد و با حوزه‌های بحران و حوادث آشناست.

IMG11014831

گفته می‌شود برادر وزیر اسبق آموزش گرایشات سیاسی و  نزدیکی با رئیس جمهور دارد که این امر می‌تواند او را برای انتخاب شدن بر ریاست جمعیت هلال احمر داشته نزدیک کند.

رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران نیز گزینه احتمالی برای ریاست جمعیت هلال احمر است؛  سید محمد اکرمی که فردی علمی است در حال حاضر علاوه بر سمت اصلی اش نایب رئیس هیأت مدیره سرپرست معاونت اقتصادی و برنامه ریزی راهبردی و عضو هیأت مدیره سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر است. او حتی از آذرماه ۱۳۹۶ تا خرداد ماه ۱۴۰۰ رئیس مجتمع دارویی درمانی هلال ایران بود و جز افرادی است که به اصطلاح هلال احمری است و ماهیتا با کار این سازمان آشناست. مشاور اجرایی انستیتو پاستور ایران  از شهریور ۱۳۸۷ تا بهمن  ۱۳۸۸ از دیگر سوابق کاری سید محمد اکرمی است.

unnamed

ناگفته نماند که کریم همتی رئیس فعلی جمعیت هلال احمر نیز یکی از همان افرادی که احتمال می‌رود حتی با تغییر دولت نیز سر جای خود بماند و  حکمش برای یک دوره دیگر ابقا شود. کریم همتی فردی است که در زمان ریاستش هلال احمر درگیر بحرانی، چون کووید ۱۹ شد و اصرار هایش برای استفاده از ظرفیت هلال احمر برای واردات واکسن بالاخره ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ جواب داد و در نهایت از آن تاریخ به بعد هلال احمر توانسته اند مقدار زیادی واکسن خارجی را به کشور وارد کند که این امر برای واکسیناسیون جمعی مردم ایران بسیار موثر بوده است.

81bd6a82-e946-4a35-a168-16513d683679

سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور دولت قبلی ممکن است رئیس جمعیت هلال احمر شود و در انتخابات شرکت کند چرا که او پیش از این نیز یکبار دیگر نامزد انتخابات شده بود، اما قافیه را به رقیب خود باخت و نتوانست به ریاست جمعیت هلال احمر برسد. سامانی یکی از اعضای شورای عالی هلال احمر محسوب می‌شود و به نوعی هم با کار هلال احمر آشناست و هم در این شورا جایگاهی دارد که شاید عده‌ای نام او را به صندوق بیندازد و برخلاف گذشته این بار رأی‌های بیشتر برای سامانی باشد.

573780d1-019b-4e20-a4cf-4cddd1967dc8

رضا سعیدی هم اکنون رئیس بیمارستان جدید التأسیس عدل، وابسته به قوه قضائیه است. اما او هم در کنار دیگر گزینه‌های احتمالی، احتمال دارد که رئیس جمعیت هلال احمر شود. او متولد ۱۳۴۸ در تهران است، اما در سوابق کاری خود ریاست بر بیمارستان‌های مهم کشور را در کارنامه دارد. او متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان (طب پیرامون تولد) است و سابقه‌ای کاری هم در هلال احمر دارد، با این حساب به نظر می‌رسد از آن جایی که رئیس جمهور در زمان ریاست بر قوه قضائیه او را می‌شناسد، شانس زیادی برای هلال احمر داشته باشد.

drsaeedi-300x284

سازمان پزشکی قانونی حالا میزبان عباس مسجدی آرانی است اما احتمال می رود در ادامه او ریاست بر جمعیت هلال احمر را تجربه کند چرا که او نیز جز  افرادی است که عده ای او را رئیس آینده هلال احمر می دانند چرا که مورد اعتماد رئیس جمهور به نظر می رسد و توسط ایشان در زمان ریاست بر قوه قضائیه بر مسند پزشکی قانونی نشست. بر خلاف رقبای دیگر او سابقه فعالیت در جمعیت هلال احمر را ندارد و شاید این نکته بتواند امتیاز او را کمی پایین بیاورد.

57873657

از کسانی که سابقه فعالیت در هلال احمر را دارند می توان به سید حمید جمال الدینی اشاره کرد. او روزگاری در معاونت آموزش هلال احمر فعالیت می کرد و این سابقه فعالیت در کنار اینکه جوان است می تواند، احتمال اینکه او حالا رئیس جمعیت هلال احمر شود را چند برابر کند. چرا که جوانگرایی یکی از ارکان دولت سیزدهم به شمار می رود و حالا ممکن است مانند وزرای جوان انتخاب شده برای ریاست جمعیت هلال احمر انتخاب شود.

2339962

 او در عین جوانی توانسته با پیروزی در انتخابات مجمع عمومی هلال احمر به عضویت شورای عالی هلال احمر در بیاید. وی از جوانان نخبه محسوب می‌شود و با توجه به گرایشات سیاسی و مقبولیت در هلال احمر می‌تواند یکی از گزینه‌های جدی محسوب شود.

محمد جواد جعفریان یکی از فعالان ستاد اجرایی فرمان امام است که ریاست بر سازمان جوانان هلال احمر را نیز در کارنامه دارد  شاید رابطه خوب او با مخبر معاون اول رئیس جمهور در نهایت به انتخاب او کمک کند.

13900804135510_PhotoA

نامزد‌های مطرح شده باید بتوانند بیشترین رای را در شورای عالی هلال احمر کسب کنند و به همین منظور فعالیت‌های خود را مدتی قبل از انتخابات و جلسه سرنوشت ساز آغاز می‌کنند تا بتوانند روی رای دهندگان به نفع خود اثر مثبت بگذارند. با تصویب اصلاحیه اساسنامه جمعیت هلال احمر در مجلس شورای اسلامی و با تایید شورای نگهبان، رئیس جمعیت هلال احمر توسط یک مجمع عمومی متشکل از اعضا و داوطلبان فعال جمعیت هلال احمر در استان‌ها به مدت ۴ سال و با حکم رئیس جمهور  انتخاب خواهد شد.

حالا باید منتظر ماند و دید تا نظر اعضای شورا چه کسانی است و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور چه کسی را شایسته این جایگاه می‌داند؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۳۰۳۲۲، www.borna.news