پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۷۵۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
دولت آمریکا به بهانه منافع امنیت ملی، فروش مواد رادیواکتیو شامل ایزوتوپ‌های هیدروژن به بزرگترین شرکت اتمی دولتی چین را متوقف کرد.
شعار سال: نهاد قانون‌گذار در حوزه انرژی اتمی آمریکا ارسال مواد رادیواکتیو و ایزوتوپ هیدروژن مورد استفاده در راکتور‌های بزرگترین شرکت اتمی دولتی چین (CGN) را متوقف کرد.

خبرگزاری «رویترز» در این‌باره گزارش داد: «کمیسیون تنظیم مقررات اتمی در فرمان مورخ ۲۷ سپتامبر اعلام کرد که کاخ سفید تشخیص داده است که این توقف برای پیشبرد منافع امنیت ملی ایالات متحده و تقویت دفاع و امنیت مشترک آمریکا مطابق با قانون انرژی اتمی ۱۹۵۴، امری ضروری است».

تعلیق صادرات شامل مواد رادیواکتیو و دوتریوم به شرکت سی‌جی‌اِن، شرکت‌های تابعه یا نهاد‌های مرتبط است. دوتریوم یک ایزوتوپ غیر رادیواکتیو از عنصر هیدروژن است که در راکتور‌های شکافت آب سنگین در نیروگاه‌های هسته‌ای استفاده می‌شود.

بر اساس این گزارش، این قانون جدید آمریکا کنترل‌های اعمال شده توسط دولت پیشین این کشور به ریاست «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۸ بر ارسال فناوری اتمی صلح‌آمیز به چین را برای جلوگیری از استفاده از آن برای اهداف نظامی یا دیگر اهداف غیرمجاز، تشدید می‌کند.

شرکت سی‌جی‌اِن در آگوست ۲۰۱۹ به دلیل تلاش برای دستیابی به فناوری و مواد پیشرفته از آمریکا در لیست سیاه این کشور قرار گرفته بود.

پنتاگون سال گذشته در گزارشی به کنگره برآورد کرد که چین می‌تواند تعداد کلاهک‌های اتمی خود را در دهه آینده از ذخایر کنونی حدود ۲۰۰ عدد، به دو برابر برساند.

پیش از این «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو با طرح این ادعا که چین به گسترش زرادخانه اتمی خود بدون هیچگونه محدودیتی ادامه می‌دهد، خواستار پیوستن پکن به مذاکرات خلع سلاح اتمی شده بود. (جزئیات بیشتر)

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات دبیرکل ناتو گفت، توافقات اشتراک اتمی بین کشور‌های عضو این پیمان، ناقض معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۴۰۰۰۷۱۴۰۰۰۰۲۴، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین