پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۱۵۴
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
عده‌ای هستند به هر علت و با هر فرآیندی، پروانه بهره‌برداری معادن را در کرمان گرفته‌اند، اما آنطور که رئیس صمت این استان می‌گوید نه توان فنی و نه توان مالی لازم ندارند تا بهره‌برداری را عملیاتی کنند و درواقع معادن را بلوکه کرده‌اند.
شعار سال: موضوع بلوکه شدن این دسته از معادن و نیز ترسیم وضعیت کلی معادن و صنایع در استان، سهم آن‌ها در توسعه و مشکلاتشان روز پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به میزبانی اتاق بازرگانی کرمان مطرح شد.

موضوع اصلی این نشست درواقع بهره وری و انرژی بود، اما چنددقیقه‌ای وقت برای رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان کرمان گذاشته بودند تا تصویری از وضعیت کنونی صنایع و معادن استان ارائه کند. این نشست با حضور استاندار، دکتر محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، شهباز حسن پور نماینده سیرجان در مجلس و دیگر مدیران و کارآفرینان استان برگزار شد.

مهدی حسینی نژاد رئیس سازمان صمت استان کرمان نیز در فرصت کوتاهی در این نشست نمایی از آخرین وضعیت صنایع و معادن استان را ارائه کرد که یکی از موارد بلوکه شدن برخی معادن بود.

وی در این زمینه توضیح داد: ۵۴۴ پروانه معدنی (شمال استان) داریم که براساس کاداستر (محدوده بندی) معدنی دیگر جایی برای سرمایه گذاران جدید نیست و برای افزایش تولید باید فکری برای کاداسترمان بکنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: اکتشافات زیرزمین در استان کرمان انجام نداده ایم و افرادی که معادن را ثبت کردند، عموما توان فنی و مالی ندارند و آنان را بلوکه کرده اند.

اصل و ریشه این مشکل نیز به گذشته برمی گردد که افرادی که معادن را کشف یا ثبت می‌کنند، عموما امکان بهره برداری آن را ندارد.

حسینی نژاد با نمایش نقشه کاداستر معدنی استان تاکید کرد: براساس این کاداستر امکان ورود سرمایه گذاری جدید نیست؛ ضمن اینکه هیچ طرح دیگر صنعتی و گردشگری نیز در محدوده این معادن امکان عملیاتی شدن ندارند.

همزمان با ارائه این بخش گزارش، علی زینی وند استاندار کرمان به موضوع ورود کرد و گفت که درواقع، تعدادی از معادن غیرفعال هستند، اما همزمان اجازه ورود سرمایه گذار هم داده نمی‌شود که باید این مشکل حل شود.

سیدمهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در ادامه به مشکل دیگر این موضوع اشاره و تاکید کرد: مشکل دیگر این است که بهره برداری از زمین‌های این محدوده‌ها نیز دچار مشکل هستند.

۳۰ درصد فعالیت‌های معدنی کشور در کرمان انجام می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه ۳۰ درصد فعالیت‌های معدنی کشور مربوط به استان کرمان است گفت: این استان با ۹۲ میلیون تن استخراج، ۴۲ نوع ماده معدنی تولید می‌کند.

وی در ادامه به ذخایر معدنی استان کرمان در بخش مس، آهن، زغال سنگ و کرومیت گفت: درحالی که ۹۲.۶ درصد ارزش تولیدات معدنی ما در ۲ حوزه معدنی مس و آهن است.

رئیس سازمان صمت کرمان در ادامه ارائه این گزارش، آمار کلی وضعیت صنایع و معادن را ارائه و بیان کرد: یکهزار و ۷۳۸ پروانه بهره برداری صنایع و معادن در استان کرمان صادر شده که ۶ درصد آن‌ها بزرگ‌مقیاس (بالای ۱۰۰ نفر) و ۹۴ درصد آن‌ها واحد‌های کوچک و متوسط هستند.

حسینی‌نژاد افزود: در سرمایه گذاری گروه‌های کالایی از رتبه ۱۹ کشور به سوم رشد داشته ایم که این تولیدات عموما مربوط به شرکت‌های بزرگ هستند.

کرمان ۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را دارد

وی اضافه کرد: ۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به استان کرمان و از این میزان ۴۷ درصد مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است.

حسینی‌نژاد افزود: سهم معدن در برنامه ششم توسعه ۳۷.۷ درصد اعلام شده که تا ۶ ماه پایانی این برنامه به ۴۷ درصد رسیدیم و تا پایان آن به ۴۸ درصد می‌رسد.

وی یادآور شد: هدفگذاری کلان اقتصاد استان رشد ۸.۵ درصدی است که برای حوزه معدن ۱۱.۴ و صنعت ۱۰.۶ درصد دیده شده؛ برای تحقق آن باید به تامین منابع مالی و بهره وری توجه کنیم و خوشبختانه در استان تکمیل زنجیره ارزش افزوده را دنبال کرده ایم که برنامه‌ریزی معدن تحقق یافته است.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه سرمایه گذاری‌های پیش بینی شده در استان اتفاق افتاد گفت: ۴۲ میلیون تن از تولید ۸۲ میلیون تن تولید کنستاتره کشور در استان کرمان تعریف شده که ۲۹.۶ میلیون تن از آن تحقق یافته است.

وی عنوان کرد: همچنین تولید ۱۰.۱۵ میلیون تن شمش فولاد و تکمیل زنجیره را در استان جلو بردیم که به فرصتی برای برنامه هفتم توسعه استان تبدیل شده و محور‌هایی برای آن ترسیم کردیم.

۳۱ واحد صنعتی راکد فعال شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: عارضه یابی در واحد‌های صنعتی استان انجام دادیم که ۱۸.۹ درصد از واحد‌های استان راکد، ۴۵ درصد نیمه فعال و ۳۶ درصد فعال و عالی هستند.

وی با بیان اینکه تعداد ۳۶۱ واحد راکد صنعتی استان را رصد کردیم که ۹۶ واحد قابل احیا بود گفت: طی بازه چندماه گذشته ۳۱ مورد از آن‌ها را فعال کردیم که می‌تواند ۲ هزار اشتغال را به چرخه برگرداند.

به گفته این مسئول، ۲۳۴ واحد صنعتی راکد استان کرمان هم قابل احیا نیستند لذا باید جایگزین شوند.

حسینی نژاد اظهار داشت: مشکلات واحد‌های راکد بیشتر کمبود نقدینگی، سرمایه در گردش، نداشتن بازار و فرسودگی ماشین الات و ضعف مدیریت بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در این زمینه بازارسازی و تحریک تقاضا، تامین مواد اولیه، آموزش، حل مشکلات سهام داری و اصلاح بهبود زیرساخت‌ها را پیگیری می‌کنیم.

تولید منفی فولاد به علت قطعی برق

وی گفت: آمار تولید تعداد ۲۲۱ واحد معدنی را ماهانه رصد می‌کنیم و در شهرستان‌های مختلف خوشبختانه عموما رشد را در فعالیت‌ها داشتیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان همچنین عنوان کرد: تولید فولاد استان طی ۶ ماه امسال به علت قطعی برق منفی شد لذا باید به مقوله تامین انرژی توجه کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه تولید یخچال در استان افزایش ۳۰۰ درصدی داشته که بیشتر در سیرجان رخ داده و از عوامل آن اینکه جلو ورود برخی کالا‌های خارجی گرفته شد.

صرفه جویی ۲۰۰ میلیون دلاری ارزی در کرمان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه از ظرفیت استانی بسیاری مشکلات را می‌توانیم رفع کنیم گفت: ۱۵۰ واحد بزرگ را به ۳۰ واحد کوچک متصل کردیم که علاوه بر فعال سازی این واحدها، موجب ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی می‌شود و امسال هم این برنامه دنبال می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت تمدید برخی بند‌های قوانین برنامه ششم توسعه که در توسعه استان موثرند ادامه داد: ماده ۴۳ این قانون باعث شده از گردش منابع بنگاه‌های اقتصادی استان، تسهیلات خانگی را پرداخت کنیم که در حال بسط این قانون به واحد‌های کوچک ومتوسط هستیم و در کنار آن می‌توانیم آموزش را داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان نیز در این نشست گفت: تامین مالی و مهارت آموزشی برای رفع مشکلات واحد‌های تولیدی استان توسط اتاق بازرگانی درحال انجام است که امیدواریم کرمان تا پایان سال برای فعال سازی واحد‌ها حرف‌های زیادی در کشور برای گفتن داشته باشد.

طبیب زاده افزود: هرروز ذیل جلسات مربوط به شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با هدف کاهش مشکلات و موانع پیش روی تولید جلسه و پیگیری داریم تا مصوبات به سرانجام عملیاتی برسد.

شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر و رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز گفت: شهرستان‌ها در جریان برخی مصوبات کارگروه‌های استانی قرار نمی‌گیرند و لذا قابلیت اجرا به شکل موردانتظار ندارند که این مشکل باید حل شود.

در این جلسه نماینده سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز به بیان آخرین وضعیت واحد‌های تولیدی حوزه دام و کشاورزی و بیان مشکلات آن‌ها پرداخت.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی معادن و صنایع معدنی، تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰، کد خبر:۵۸۱۷۷، www.akhbaremadan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین