پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۶۳۳۴۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶
فرایند جذب نگهداشت و ارتقاء معلمان را باید متحول تا با اصلاحات اساسی، اموزش وپرورش را ازمعلمان دانا و توانا برخوردار نمود وازاعمال سلیقه‌های غیرحرفه‌ای وغیرتخصصی وگزینش‌های عقیدتی سلیقه‌ای نجات داد وراه حل آن احیاء دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیت معلمان حرفه‌ای نه صرفا” دانشگاهی ومحول نمودن نقش بیشتر به سایردانشگاه‌های سرامد مرتبط برای جذب وتربیت معلمان توانمند است که متاسفانه طی سال‌های اخیر از چرخه تربیت وتامین نیروی انسانی متخصص برای آموزش وپرورش حذف گردیدند
شعار سال: تعلیم و تربیت از پرسشگری آغاز می‌شود و پرسش کردن شروع تفکر و آگاهی است پایه و اساس هر اکتشافی یک پرسش اساسی و بنیادی است و پرسشگری از مهارت‌های موثری است که به کیفیت فرایند یادگیری و یاددهی می‌انجامد.

جناب آقای رئیسی رئیس جمهور محترم در آغاز بازگشائی مدارس بنابریک سنت حسنه دیرین (۲۴ ساله) “پرسش مهر” که بنیان آن توسط حجت الاسلام سید محمدخاتمی درآموزش وپرورش ازسال ۱۳۷۶ ودرطرح بنمار و با هدف نهادینه نمودن پرسشگری درنظام تعلیم وتربیت دانش آموزان طراحی وهرساله اجرا می‌شود با طرح دوسوال “ایران قوی چه ویژگی‌هایی دارد ونقش دانش آموزان درشکل گیری ایران قوی چیست ” ازدانش آموزان ومعلمان خواستند که به این سوالات پاسخ گویند.

گرچه طی این سال‌ها تا حدودی پرسش مهر از اهداف اولیه خود فاصله گرفته و نتایج آن به درستی اطلاع رسانی نشده، اما جای خوشحالی است که راه معلم اول سقراط حکیم مبتنی براینکه تعلیم وتربیت باید با پرسشگری آغاز شود همچنان مورد توجه دست اندرکاران کشوراست امید می‌رود نتایج آن هم مورد توجه و عمل قرار گیرد.

اینجانب به عنوان یک معلم کوچک ازخانواده بزرگ معلمان که مخاطب ایشان هستم مناسب دیدم به سئوالات آقا‌ی رئیس جمهور پاسخ دهم امیدوارم مورد توجه ایشان ودست اندرکاران آموزش و پرورش قرار گیرد.

پرسش مهر اول: ایران قوی چه ویژگی‌های دارد؟

مولفه‌های قدرت و اقتدار در نظام‌های سیاسی دنیا درقرون گذشته بیشتر تک مولفه‌ای و معطوف به قدرت نظامی بوده است، اما به مرور زمان مولفه‌های دیگری همچون قدرت اقتصادی، قدرت سیاسی همچون میزان مشروعیت و مقبولیت و قدرت دیپلماسی، قدرت اجتماعی همچون جمعیت، جغرافیا، اندازه سرزمین، موقعیت استراتژیک و قدرت فرهنگی و رسانه‌ای اضافه شده است و حتی امروزه همه اذعان دارند که اقتدار در بعد نظامی کافی نیست اگر کشوری بخواهد تنها به توان نظامی اتکا کند نمی‌تواند ثبات داخلی و برتری خارجی خودرا حفظ کند نمونه بارز آن اتحادجماهیر شوروی سابق است که با وجود داشتن سلاح‌های متعدد نتوانست از فروپاشی خود جلوگیری نماید. یا اگر کشوری دربعد نظامی اقتدارداشته باشد، اما درتامین نیاز‌های معیشتی مردم خودناتوان باشد نمی‌تواند قدرتمند باقی بماند و یا قدرت نظامی داشته باشیم، اما درنظام بین الملل ویادرتعامل با همسایگان قوی نباشیم و یا دربعد فرهنگی مردم میل به مهاجرت داشته باشند و تعلق خاطر ان‌ها به کشور کم شود و بیگانه پرست شوند قطعا کشور قوی نخواهدبود و حتی ممکن است به فروپاشی اجتماعی منجر گردد.

اما اقای رئیس جمهور من به عنوان یک معلم می‌خواهم متفاوت و شفاف به موضوع ایران قوی پاسخ دهم بنظر من ایران قوی ایرانی است که ازاقتدار علمی ودانایی وآگاهی برخوردار باشد ایران قوی ایرانی است که معلمان قوی، دانش آموزان دانا، مدارس توانا و آموزش و پرورش کارآمد و اثربخش داشته باشد اجازه می‌خواهم ازکلام مولا امام علی (ع) درشرح نهچ البلاغه ابن ابی الحدید کمک بگیرم که فرمود: العلم سلطان من وجده صال ومن لم یجده صیل علیه. دانش سلطنت وقدرت است هرکه آن را بیابد با آن یورش برد و پیروز شود و هرکه آن را نیابد بر او یورش و مغلوب گردد. دریادداشت قبلی نمونه کشور‌هایی که با آموزش وپرورش قوی توانستند کشور‌هایی قوی داشته باشند همچون سنگاپور، ژاپن، کره جنوبی، کانادا و.. بیان داشتم.

الان هم برای شما توضیح خواهم داد آن هنگام که آموزش و پرورش و تعلیم وترییت فرزندان ایران بزرگ در اولویت اول کشورقرارگیرد راه برای ایران قوی هموار می‌گردد وقتی که درجامعه ما دانایان برصدر نشینند، عالمان و معلمان و اندیشه ورزان مورد تکریم و توجه قرارگرفته و جاهلان، نادانان و چاپلوسان تحقیر شوند، آزادی اندیشه و پرسش و پرسشگری محترم و بلکه تشویق گردد منابع مالی و سرمایه‌های ملی و اساسی کشور برای آموزش و پرورش این فرزندان هزینه و بلکه سرمایه گذاری گردد رضایت مردم ازآموزش وپرورش روز به روز افزون‌تر گردد. نظام تعلیم وتربیت قوی وکارامد وکشورعزیز ایران قوی خواهد شد.

۲٫ اینک این پرسش مطرح می‌شود که آیا آموزش وپورش ما از مولفه‌های لازم برای تحقق ایران قوی برخورداراست؟ منزلت و معیشت معلمان، میزان برخورداری آموزش وپرورش ازسرانه ملی، وضعیت علم ودانایی درکشور، جایگاه آموزش وپرورش درایران وجهان چگونه است؟ ایا اقای رئیس جمهور می‌دانند که میانگین حقوق معلمان باافزایش ۲۵ % امسال حدود ۷ میلیون تومان و سهم آموزش و پرورش از بودجه کل کشور حدود ۱۳ % است؟ ایا اقای رئیس جمهور میدانند که رتبه مدارس ایران براساس آخرین رتبه بندی مدارس جهان از میان ۷۶ کشور رتبه ۵۱ است و این درشرایطی است که رتبه اول تاپنجم مدارس جهان دراختیار پنج کشور آسیایی (سنگاپور، هنگ کنگ، کره جنوبی، ژاپن و تایلند) هم قاره ماست. ایا اقای رئیس جمهور می‌دانند که تعدادی از معلمان به جرم انتقاد از وضع موجود آموزش و پرورش امروز در زندان‌های طویل المدت محبوس هستند ایا جای معلم ازاداندیش ومنتقد در زندان است یا باید بدلیل اینکه مدافع آموزش و پرورش قوی بودند باید مورد تقدیر و تفقد قرارگیرند؟ چه خوب است برای حفظ اقتدار و منزلت معلمان خواستار آزادی بدون قید وشرط آنان شوید و امید را با کمترین هزینه به جامعه معلمان برگردانید.

۳٫از نظر ما معلمان، آموزش و پرورش قوی مستلزم برخورداری از چند امر مهم است:

الف: معلمان دانا وتوانا. فرایند جذب نگهداشت و ارتقاء معلمان را بایدمتحول تا با اصلاحات اساسی، اموزش وپرورش را ازمعلمان دانا وتوانا برخوردارنمود و از اعمال سلیقه‌های غیرحرفه‌ای و غیرتخصصی و گزینش‌های عقیدتی سلیقه‌ای نجات داد و راه حل آن احیاء دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیت معلمان حرفه‌ای نه صرفا” دانشگاهی ومحول نمودن نقش بیشتر به سایر دانشگاه‌های سرامد مرتبط برای جذب و تربیت معلمان توانمند است که متاسفانه طی سال‌های اخیر از چرخه تربیت و تامین نیروی انسانی متخصص برای آموزش وپرورش حذف گردیدند.

ب: توجه به معیشت معلمان و بقول شما حل یکبار برای همیشه مشکلات مادی و شغلی فرهنگیان.

شرایط فعلی وضعیت معلمان موجب سرشکستگی است که مثلا اجرای یک طرح رتبه بندی که هم به منزلت معلمان مرتبط است وهم به معیشت انان، بیش از ۱۸ سال درپیچ و خم‌های مدیریتی بلاتکلیف مانده این درشرایطی است که دولت قبلی سال گذشته تصمیم گرفت که شرایط شغلی اساتید دانشگاه‌ها واساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی را همسان سازی نماید و علیرغم بارمالی واجرایی فراوان این طرح درمدت کمتر از سه ماه تصویب وبه اجراگذاشته شود و بااجرای این طرح حقوق اساتید دانشگاه‌ها فقط درسال ۱۴۰۰۸۵ %افزایش داشته است!

پس اگر برای دولت مسائل معلمان در اولویت باشد اجرای هربرنامه با هرمیزان باراجرایی و مالی قابل انجام استپس جناب اقای رئیسی یک گام عملی برای شما برای تحقق ایران قوی اجرای بدون تاخیر رتبه بندی معلمان سراسر کشور است و جنابعالی که از “اصحاب مامی توانیم” هستید این گوی واین میدان بسم الله.

ج: مدارس توانمند: جناب اقای رئیسی اقتدار آموزش وپرورش به توانمندی مدارس برمی گردد مدرسه‌ها محور تحول وتغییر وکارآمدی هستند مدرسه قوی زمینه ساز ایران قوی است باید سیاست مدرسه محوری به صورت همه جانبه مورد توجه وحمایت قرارگیرد ازجمله: قوانین با رویکرد واگذاری کامل اختیاران به مدارس اصلاح گردد، سرانه مالی مدارس به صورت واقعی تعریف و دراختیار انان گذاشته شود و به وضع فلاکت بار اداره ناتوان مدارس که حتی درتامین نیاز‌های حیاتی و ضروری مدرسه یعنی خرید ملزومات اداری و اموزشی پایان داده شود ایکاش فرصت می‌کردید به صورت سرزده به یکی ازمدارس دولتی حتی درشهرتهران حضور می‌یافتید تا به عمق نارسائی‌ها پی ببرید، اختیارات معلمان، مربیان، دانش آموزان؛ اولیاء مدارس ودرراس آنان مدیران مدارس باید افزایش یابد تا مدارس بتوانند نقش آموزشی وپرورشی خود را به شایستگی ادا نمایند امروز صدای آموزش وپرورش ازسرگشادش (حوزه ستادی) شنیده می‌شود و حال آنکه صدای حقیقی معلمان، مربیان و دانش آموزان درمدارس خاموش مانده است.

د: تربیت دانش آموزان: ازدیگر راه اقتدار تعلیم و تربیت، اهتمام به امورتربیتی دانش آموزان است مسائل تربیتی روح وروان دانش آموزان را جلا و شاداب و انگیزه انان رابرای تحصیل و پیشرفت و تعالی هموار می‌سازد.

مدرسه محیط زندگی است دانش آموزان باید دراین محیط از مهارت‌های زندگی در دنیای جدید بهره‌مند گردند انان باید راه تعامل، گفتگو و هم اندیشی، پرسشگری، خودانتقادی، احترام به حقوق دیگران، حقوق شهروندی، حفظ محیط زیست، مسائل اقتصادی، حفظ هویت ملی و دینی و… را بیاموزند تربیت دانش آموزان باید دراولویت برنامه‌های مدارس و آموزش و پرورش قرارگیرد. تامین مربیان و مشاوران توانمند و مکفی در مدارس، تجهیز مدارس به منابع و امکانات مناسب ورزشی، فرهنگی، تفریحی، بهداشتی وکتابخوانی، تامین زیرساخت وتجهیزات فناوری اطلاعات وارتباطات اعم از سخت افزاری ونرم افزاری ازراه‌های تقویت اقتدار تعلیم وتربیت دانش آموزان است واین اقدامات همگی سرمایه گذاری برای آینده بهترنوجوانان وجوانان وزمینه ساز ایران قوی خواهدبود.

با اطمینان اعلام می‌کنم که در هرزمینه کوتاهی شود در آینده نه چندان دور با ده‌ها برابر هزینه قابل جبران نخواهد بود کما اینکه اگر توصیه گذشتگان برای اهتمام به تربیت دانش آموزان عمل می‌شد امروزه شاهد این همه ناهنجاری‌های اخلاقی و تربیتی در جامعه بزرگ ایران نبودیم و فردا بسیار دیر است.
پرسش مهر دوم: معلمان چگونه می‌توانند درشکل گیری ایران قوی مشارکت نمایند؟

اما مامعلمان ودانش آموزان چگونه می‌توانیم درشکل گیری ایران قوی مشارکت داشته باشیم:

الف: سازمان نظام صنفی معلمان: درحال حاضر معلمان در فرایند تصمیم سازی آموزش و پرورش هیچ نقشی ندارند گرچه گروه‌ها و انجمن‌های صنفی محدود و بعضاء با انگیزه‌های متفاوت به نمایندگی از معلمان تلاش‌هایی را انجام می‌دهند که جای تقدیر دارد، اما این مشارکت‌ها نظام‌مند نیست و بالطبع اثربخشی آن بسیارمحدود است. معلمان بیش از بیست سال خواهان تشکیل نهادی صنفی به نام “سازمان نظام حرفه‌ای معلمان” هستند و تمایل دارند مشابه سایر اصناف و مشاغل حرفه‌ای مثل پزشکان، مهندسان، پرستاران و… درامور صنفی وحرفه‌ای خود به صورت جامع وتخصصی حضور فعال داشته باشند یکی از راه‌های مشارکت موثر برای اعتلای تعلیم وتربیت و ایران قوی تشکیل فوری سازمان صنفی معلمان با حضور بیش ازیک میلیون ودویست هزار معلم از سراسرکشور است که همه مقدمات قانونی واجتماعی آن فراهم گردیده، اما همچنان درنظام اداری معیوب توسط آنانیکه ازمشارکت معلمان هراس دارند متوقف مانده می‌باشد.

ب: آموزش ضمن خدمت: ما معلمان علاقه‌مند و متعهد هستیم که درارتقاء علمی واخلاقی دانش آموزان وآموزش و پرورش که زمینه ساز اقتدارعلمی درکشور هست بیش از گذشته مشارکت نماییم ودرتولید وعلم ودانایی وسربلندی ایرانی توانا ودانا تلاش موثر انجام دهیم.

اما آقای رئیس جمهور شما میدانید درکنار این همه مشکلات معیشتی سالهاست بدلیل فقدان منابع مالی کافی همه آموزش‌های ضمن خدمت معلمان به تعطیلی کشیده شده ومتاسفانه هیچ فرصتی برای علم آموزی و بالابردن سطح دانش ومهارت معلمان درآموزش وپرورش وجودندارد وحتی امکان ادامه تحصیل ازمعلمان سلب گردیده است جنابعالی به خوبی میدانید این امورازپیش نیاز‌ها وازالزامات کارتعلیم وتربیت است چگونه معلمان بدون کلاس آموزشی واموزش مستمر می‌توانند روزآمد وبه نیاز‌های دانش آموزان وجامعه پاسخ دهند ازجنابعالی می‌خواهیم که امرضمن خدمت معلمان را دستور دهید دربرنامه مستمر ودائمی آموزش وپرورش قراردهند درچنین شرایطی است که معلمان درتولید علم ودانایی کشور سهیم خواهند شد.

آقای رئیس جمهور ایران قوی نیازمند آموزش و پرورش قوی و آموزش و پرورش توانا و موفق نیازمند دو اقدام عاجل است:

۱- مقتدر‌ترین فرد در میان اعضاء کابینه شما، داناترین فرد ازلحاظ تخصصی و علمی درجامعه تعلیم و تربیت و تواناترین فرد ازمیان مدیران باتجربه کشور را برای وزارت آموزش وپرورش انتخاب نمایید

۲- دستور فرمایید بودجه و اعتبار آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ دوبرابر شود که مشکل معلمان به قول شما یکبار برای همیشه حل و فصل گردد آنگاه این حدیث معنا پیدا خواهد نمود که العلم سلطان من وجد صال ومن لم یجده صیل علیه. والسلام

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اعتماد نو، تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۵۵۱، emtedad.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین