پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۶۵۱۶۲
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
با گذشت ۱۰۰ روز از آغاز به‌کار دولت سیزدهم بررسی شاخص‌های اقتصادی حکایت از کارنامه‌ای قابل قبول دارد. در همین بازه زمانی و با اتکا به آمار متغیر‌های پولی شهریور ماه ۱۴۰۰، حجم نقدینگی به ۴۰۶۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و حجم پایه پولی به ۵۱۸ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان رسیده است. رشد پایه پولی در این ماه نسبت به ماه قبل تنها ۲ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان بوده و با مقایسه رشد پایه پولی در ماه‌های قبل، مشخص می‌شود که رشد پایه پولی در شهریور ماه کاهش قابل توجهی نسبت به متوسط ماه‌های فروردین تا مرداد ماه داشته است.
شعار سال: با گذشت ۱۰۰ روز از آغاز به‌کار دولت سیزدهم بررسی شاخص‌های اقتصادی حکایت از کارنامه‌ای قابل قبول دارد. در همین بازه زمانی و با اتکا به آمار متغیر‌های پولی شهریور ماه ۱۴۰۰، حجم نقدینگی به ۴۰۶۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و حجم پایه پولی به ۵۱۸ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان رسیده است. رشد پایه پولی در این ماه نسبت به ماه قبل تنها ۲ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان بوده و با مقایسه رشد پایه پولی در ماه‌های قبل، مشخص می‌شود که رشد پایه پولی در شهریور ماه کاهش قابل توجهی نسبت به متوسط ماه‌های فروردین تا مرداد ماه داشته است. این بدان معناست که دولت در شهریور ماه بخشی از تنخواه بودجه سال ۱۴۰۰ را به بانک مرکزی پس داده است. در بخش دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی در شهریور ماه ۱۴۰۰، بدهی دولت به بانک مرکزی با ۵ هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان کاهش از رقم ۱۶۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان در مرداد ماه به ۱۵۹ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان کاهش یافته است؛ بنابراین دولت سیزدهم نه تنها در شهریور ماه استقراضی از بانک مرکزی نداشته، بلکه بخشی از بدهی تنخواه بودجه را بازپرداخت کرده است. درواقع دولت سیزدهم در ۶ ماه دوم سال باید ۴۰ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان از تنخواه بودجه را تسویه کند.

تحویل گزارش عملکرد بودجه ۴ ماه زودتر
در همین راستا سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت نیز با بیان اینکه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور برای نخستین بار، ۴ ماه قبل از موعد مقرر قانونی توسط دیوان محاسبات تهیه و در ۳۱ شهریورماه سال ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی ارسال شد، گفت: علت موفقیت در این موضوع، تسریع وزارت اقتصاد در تنظیم صورتحساب عملکرد سالانه بودجه کل کشور و تصویب فوری آن در هیأت وزیران بود. وزیر اقتصاد افزود: بخش قابل توجهی از فرایند تهیه گزارش تفریغ بودجه، توسط وزارت اقتصاد و خزانه‌داری کل کشور صورت می‌پذیرد و، چون امسال با همت وزارت اقتصاد این گزارش چند ماه زودتر از سال‌های قبل تهیه و به دیوان محاسبات ارائه شد، این دیوان هم در تسریع در اجرای وظیفه قانونی خود نسبت به سال‌های قبل موفق شد و گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ را در نیمه اول سال ارائه کرد که قطعاً آسیب‌شناسی آن نقش مهمی در تدوین لایحه بودجه سال آینده خواهد داشت.

ارتقای شفافیت و مبارزه با فساد
خاندوزی ادامه داد:، اما امسال وزارت اقتصاد به منظور ارتقای شفافیت مالی و پاسخگویی مناسب‌تر درباره نحوه هزینه بودجه کشور، این گزارش را چند ماه زودتر تهیه و به دیوان محاسبات ارسال کرد. سخنگوی دولت تأکید کرد: این اقدام دولت جدید در راستای تحقق شعار مبارزه با فساد و شفافیت مالی است که مورد تأکید همه اعضای دولت خصوصاً رئیس‌جمهوری محترم بوده است. خاندوزی با بیان اینکه گزارش صورتحساب عملکرد سال ۱۳۹۹ بودجه کل کشور ۳ ماه و نیم زودتر از مهلت مقرر در ماده ۱۰۳ قانون محاسبات عمومی کشور و حتی ۱۵ روز زودتر از موعد قانونی مقرر در جزء ۳ بند «د» تبصره ۲۰ قانون بودجه کشور به دیوان محاسبات ارائه شد، گفت: این اقدام در شرایطی انجام شد که کشور درگیر شیوع بیماری کرونا بود و کارمندان دولت به طور کامل در دستگاه‌های اجرایی حضور نداشتند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰، کدخبر: ۵۹۱۶۸۸، www.irannewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین