پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۶۲۱
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰
مشاور بازرگانی اتحادیه دامداران استان البرز خاطر نشان کرد: با هدف کاهش قیمت یونجه در بازار اقدام به واردات یونجه از روسیه کردیم، اما هنوز مقدمات واردات آن فراهم نشده است.

شعار سال: کسری لشکری درباره دلیل عدم ترخیص محموله یونجه روسیه در گمرک، گفت: در سنوات گذشته یونجه، از روسیه وارد نمی‌شد و بیشتر نیاز ما از کشور‌های دیگر، چون برزیل و اسپانیا تامین می‌شد. برای ترخیص یک محموله باید پروتکل‌های دامپزشکی بین دو کشور منعقد و ملزومات آن رعایت شود که بتوان یک کالا را وارد کرد.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان، ادامه داد: اقدامات لازم برای واردات یونجه از سوی اسپانیا صورت گرفت و ما توانستیم محموله یونجه را از این کشور وارد کنیم. ولی واردات روسیه ملزم به این است که دامپزشکی دو کشور برای بیماری‌های قابل انتقال به دام رایزنی‌های لازم را انجام دهند تا در مناطقی که یونجه‌ها رشد کرده‌اند، بیماری قابل انتقال به دام وجود داشته است.

بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور با اشاره به بحث قرنطینه نباتی، گفت: باید در این محموله بررسی شود که آیا بذر علف‌های هرز زائد از روسیه به ایران انتقال پیدا نکند همچنین بذر گیاه از آنجا به ایران نیایید و به مزارع ما آسیب وارد کند که بررسی این موضوعات زمان‌بر است.

به گفته وی، هدف از واردات یونجه متعادل کردن بازار یونجه در داخل کشور است چراکه شاهد افزایش نرخ این محصول بودیم. به عنوان مثال اگر در ماه‌های گذشته این محصول کیلویی ۴ هزار خریداری می‌شد، هم اکنون نرخ آن به ۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است و قیمت آن رشد ۵۰ درصدی دارد، از همین روی ما با واردات یونجه می‌خواستیم این فشار را کم کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که با اصلاح نظام یارانه‌ای قیمت نهاده‌های دامی چه میزان تغییر خواهد کرد؟ گفت: اگر بنا را بر این بگذارد که نهاده با ارز آزاد یعنی ۳۰ هزار تومانی وارد شود حدود ۷.۵ برابر بیشتر از ۴۲۰۰ تومان تمام می‌شود پس قیمت نهاده‌ها هم باید ۷.۵ برابر بیشتر شود.

لشکری ادامه داد: قیمت ذرت با حذف این ارز از کیلویی ۱۹۰۰ تومان به ۱۳ هزار ۷۰۰ تومان می‌شود. این قیمت توان خرید ذرت را برای مرغدار و دامدار سلب می‌کند و نتیجه تولید در کشور متوقف می‌شود.

وی با اشاره به تورم بالا در بخش علوفه، گفت: ذرت علوفه‌ای سال زراعی گذشته ۴۵۰ تا ۶۰۰ تومان خرید و فروش می‌شد، اما در سال جاری قیمت خرید به ۱۶۰۰ تومان رسید یعنی ۳ یا ۴ برابر شده است.

لشکری در پایان خاطر نشان کرد: بعد از تغییر قیمت شیر میزان مصرف این محصول در بین مردم کاهش پیدا کرد و ۶۴ درصد محصول بفروش می‌رسد و بقیه آن تبدیل به شیر خشک می‌شد چرا که بازار مصرف کشش این موضوع را نداشت به نظر من بازار کشش افزایش ذرت و سویا یا ۱۴، ۱۳ هزار تومانی را ندارد و دولت نیز توانایی این را ندارد که تسهیلات ویژه برای این موضوع در نظر بگیرد.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۴۰۰، کدخبر:، www.ilna.news، ۱۱۷۳۲۶۹

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین