پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۱۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷
لوله‌ای که در سال حدود ۶۰ میلیون متر مکعب آب را برای مصرف شرب به یزد می‌برد. لوله‌ای که در یک دهه گذشته بار‌ها توسط کشاورزان معترض اصفهانی شکسته شده، کشاورزانی که از کمبود آب در رنجند.
شعار سال: راه‌اندازی لوله انتقال آب زاینده‌رود به یزد در دوره هاشمی رفسنجانی کلید خورد و در دوره محمد خاتمی افتتاح شد. لوله‌ای که در سال حدود ۶۰ میلیون متر مکعب آب را برای مصرف شرب به یزد می‌برد. لوله‌ای که در یک دهه گذشته بار‌ها توسط کشاورزان معترض اصفهانی شکسته شده، کشاورزانی که از کمبود آب در رنجند.

خشکی زاینده‌رود حتما دلایل مختلفی دارد. توسعه کشاورزی در حوضه آبریز زاینده‌رود و توسعه صنایع آب‌بر باعث برداشت مازاد از آب‌های سطحی و خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی شده و در نتیجه خشک شدن زاینده‌رود و حتی موجب بروز پدیده فرونشست شده است. در میان بارگذاری‌های غلط در کل حوضه زاینده‌رود، انتقال آب این رودخانه به استان یزد موضوع پرمناقشه‌ای است. عده‌ای به غلط این پروژه را تنها یا عامل اصلی خشکی زاینده‌رود می‌دانند، اما این ادعا مبنای علمی ندارد.

در گزارش ویدیویی پیش‌رو، سروش طالبی پژوهشگر آب درباره مقدار آب منتقل‌شده از اصفهان به یزد توضیح و به این سئوال پاسخ می‌دهد که آیا با توقف انتقال آب به یزد، می‌توان زاینده‌رود و تالاب گاوخونی را احیا کرد؟ و حق‌آبه کشاورزان را پرداخت؟
 
تعداد بازدید : 2
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصر ایران، تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۸۱۹۳۰۴، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین