پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۸۳۳
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
حجت‌الاسلام مجتبی نورزاد گفت: برندسازی محصول کیوی برای رقابت در بازار‌های جهانی یکی از راه‌های رونق در بازار‌های بین المللی است. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده مهم‌ترین چالش پیش روی کیوی‌کاران در تالش ممنوعیت‌های صادراتی در تابستان است، درست زمانی که کیوی تولیدی تالش مشتریانی بسیاری در بازار‌های جهانی دارد. اگر این ممنوعیت‌ها رفع شود سود زیادی برای کشاورزان در پی خواهد داشت، اما در مقابل این امر موجب خالی شدن سردخانه‌ها می‌شود
شعار سال: بر اساس جدول منتشر شده معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، یک میلیارد و ۳۸ میلیون دلار از کل تجارت ایران با کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۹ ماهه سال ۹۹ مربوط به محصولات کشاورزی و غذایی بوده است که در این میان ۱۰ کالا ۷۰ درصد از کل صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به اوراسیا را تشکیل می‌دهد. در این فهرست پسته با پوست تازه یا خشک با ۸۳ میلیون دلار در صدر این لیست قرار گرفته است. بعد از آن سیب تازه با ۵۵ میلیون دلار، هلو، شلیل، شفتالو تازه با ۳۵ میلیون دلار، کشمش بی دانه با ۲۱ میلیون دلار، کیوی تازه با ۱۹ میلیون دلار قرار دارند. همچنین رب گوجه فرنگی با ۱۶ میلیون دلار، فلفل رنگی با ۱۴ میلیون دلار، انواع آلبالو به غیر از آلبالوی تازه با ۱۴ میلیون دلار، خرما مضافتی تازه یا خشک با ۱۲ میلیون دلار و انگور تازه با ۱۱ میلیون دلار در ادامه لیست صادراتی ایران به اوراسیا به چشم می‌خورد. گیلان، مازندران و گلستان سه استانی هستند که سرسبزی باغات کیوی در آن‌ها چشم‌ها را می‌نوازد، اما در گیلان گستره کشت کیوی به‌ویژه در شهرستان تالش بسیار حائز اهمیت است. اهمیت صادرات کیوی و ارزآوری آن بر کسی پوشیده نیست، اما متأسفانه این ظرفیت ارزشمند استان چنان‌که شایسته بوده موردتوجه قرار نگرفته است. در همین رابطه گفتگویی با حجت‌الاسلام مجتبی نورزاد امام جمعه تالش به شرح زیر ارایه شده است.

در مورد مشکلات کشاورزان کیوی کار در منطقه تالش توضیح بفرمایید؟

مشکل کیوی‌کاران محدودیت زمانی برای صادرات این محصول است، کیوی کاران این شهرستان بر این باورند در برهه‌ای که کیوی به قیمت مناسب خریدار دارد ممنوعیت صادراتی مانع از فروش این محصول می‌شود و پس از مدتی به دلیل نگرانی آن‌ها از شرایط جوی نامناسب، باغداران به فروش محصول خود به قیمت نصف رضایت می‌دهند. کیوی، محصولی با ده‌ها خاصیت است که حدود دو دهه، کاشت آن در غرب گیلان به‌ویژه شهرستان تالش روزبه‌روز در حال افزایش است، رغبت مردم به کاشت نهال کیوی در طول سال‌های گذشته ازیک‌طرف و احداث سردخانه‌های متعدد از طرف دیگر نقش مهمی در افزایش درآمد کیوی کاران منطقه داشته، اما همچنان باغداران تالشی در مراحل مختلف تولید، بسته‌بندی و فروش این محصول مهم با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

چه تعداد از کشاورزان شهرستان تالش به کشت کیوی مشغول هستند؟

شهرستان تالش چهار هزار و ۵۰۰ کیوی کار دارد که در ۳۹۰۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن محصول کیوی برداشت می‌کنند، حجم تولید بالای این شهرستان و گرایش کشاورزان و باغداران تالشی به کاشت کیوی لزوم توجه و برنامه‌ریزی دقیق مسؤولان را می‌طلبد تا حاصل زحمات هزاران باغدار تالشی به جیب دلالان نرود.

کیوکاران برای کاشت و نگهدای کیوی با چه مشکلی مواجه هستند؟

کمبود و نبود سردخانه کافی برای نگهداری و صادرات کیوی را از جمله مشکلات عمده کیوی کاران تالش است بسیاری از کیوی کاران تالشی از خرید ارزان محصول کیوی گلایه دارند، زیرا باوجوداینکه در بازار‌های جهانی کیوی تالش باقیمت‌های بسیار بالاتری بفروش می‌رسد، اما دخالت دلالان و برخی سردخانه داران در قیمت‌گذاری کیوی مانع این افزایش قیمت شده است، همچنین محدود کردن زمان صادرات این محصول بر قیمت گذاری آن تاثیرگذاشته است.

هزینه و فایده کشاورزان کیوی کار تا چه میزان برای آن‌ها سودآور است؟

این شهر به قطب تولید کیوی در کشور شده تبدیل شده و باید شرایط برداشت محصول طوری باشد که کشاورز در زمان خرید ضرر نکند، متاسفانه سال‌هاست حاصل دسترنج بسیاری از باغداران به جیب دلالان می‌رود، زیرا درزمانی که کیوی به قیمت مناسب، مشتری دست‌به‌نقد دارد ممنوعیت‌های صادراتی مانع از فروش این محصول می‌شود.

دلیل منع صادرات محصولات کشاورزان کیوی را توضیح بفرمایید؟

طبق اعلام وزارت کشاورزی باید قند کیوی به حد ۶/۲ درصد برسد تا این محصول در سردخانه پوسیده نشود و بتوانند برای صادرات آن اقدام کنند، این گفته وزارت کشاورزی اعتبار چندانی ندارد و نمی‌تواند دلیل اصلی برای منع صادرات در سایر زمان‌ها بشود، زیرا کشور متقاضی این محصول، منعی در این زمینه نمی‌بیند، اما برخی مسئولان کاسه داغ‌تر از آش شده و چنین بهانه‌های واهی را می‌گیرند، به نظرم باید وزیر و معاون وی به صورت مستقیم به حل موضوع ورود کنند تا مشکل مردم برطرف شود، اکنون بیش از ۱۳۰ هزار نفر مردم این منطقه از طریق کاشت کیوی ارتزاق می‌کنند و سبب اشتغالزایی بسیار زیادی در سطح استان شده است.

برندسازی محصول کیوی برای رقابت در بازار‌های جهانی یکی از راه‌های رونق در بازار‌های بین المللی است. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده مهم‌ترین چالش پیش روی کیوی‌کاران در تالش ممنوعیت‌های صادراتی در تابستان است، درست زمانی که کیوی تولیدی تالش مشتریانی بسیاری در بازار‌های جهانی دارد. اگر این ممنوعیت‌ها رفع شود سود زیادی برای کشاورزان در پی خواهد داشت، اما در مقابل این امر موجب خالی شدن سردخانه‌ها می‌شود.

آیا کارتحقیقاتی برای توسعه کشت این محصول انجام شده است؟

کار تحقیقاتی و علمی درباره زمان برداشت و گسترش این محصول در تالش صورت گرفته است، بنده خودم فرزند این منطقه هستم و درد مردم را به خوبی درک می‌کنم که چگونه برای تولید این محصول رنج می‌کشند، و به صورت علمی هم تحقیقات داشته ام، بنابراین توسعه صادرات کیوی برای منطقه و کشور بسیار مفید خواهد بود؛ اما نمی‌دانیم چرا مسئولان وزارت کشاورزی این اهمیت را درک نمی‌کنند و به دفاع از مردم مظلوم تالش نمی‌پردازند، تا کی ما باید شاهد این بی تدبیری مسئولان باشیم؟



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شبستان، تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۱۱۳۴۵۹۳، shabestan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین