پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۸۴۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
سال گذشته هند ورود کیوی از ایران را به دلیل آلودگی به آفت، با سر و صدای زیاد ممنوع کرد. ممنوعیت واردات کیوی ایران به هند تاثیرات منفی بر بازار صادراتی سایر محصولات کشاورزی داشت. به تازگی مسئولان جهاد کشاورزی خبر دادنده اند که، نخستین محموله صادرات کیوی با دیپلماسی قوی دولت جهادی سیزدهم به کشور هند صادر شده است. اما، صدرالدین نیاورانی، نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، تاکید دارد که ارسال کیوی به هند به صورت پایلوت بوده و نام آن را نمی‌توان صادرات گذاشت.نیاورانی از جمله شروط هند را شناسنامه دار کردن مناطق تولید کیوی و شرکت‌های سورتینگ میوه عنوان کرد.

شعار سال: صادرات کیوی برای ایران اهمیت زیادی دارد، چرا که بخش عمده تولید این میوه، در بازار‌های صادراتی مصرف می‌شود و بازار کم رمق صادراتی به معنی بدون مشتری ماندن میوه و زیان سنگین برای باغداران است.

 هر ساله برداشت کیوی در باغات کشور از نیمه دوم آبان ماه آغاز شده و تا یک ماه ادامه دارد. در کشور سالانه بیش از ۲۸۰ هزار تن کیوی تولید می‌شود که از این میزان ۱۲۰ هزار تن آن به کشور‌هایی مانند روسیه، هند، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، بلاروس، امارات، قطر و... حتی اتحادیه اروپا صادر می‌شود، این امر ایران را در کنار ۵ کشور بزرگ صادر‌کننده کیوی در دنیا قرار داده است.

صادرات کیوی به هند در حد پایلوت است، نام صادرات بر آن نگذارید
اما، به توصیف باغداران امسال سال خوبی برای کیوی ایران نیست، چراکه مشتری برای میوه‌ها نیست و کیوی‌ها روی درختان مانده است. بدون مشتری ماندن کیوی به آن دلیل است که، حجم زیادی از این محصول در بازار‌های صادراتی مصرف می‌شد اما، امسال بازار صادراتی گرم نیست.

دلیل بازار سرد صادراتی کیوی در سالجاری، ممنوعیت ورود آن به کشور هند به عنوان یکی از مشتریان اصلی این محصول است، ممنوعیتی که سر و صدای زیادی به پا کرد و نتایج منفی برای بازار صادراتی سایر محصولات کشاورزی ایران داشت.  
صادرات کیوی به هند در حد پایلوت است، نام صادرات بر آن نگذارید
آذر ماه سال گذشته هندی‌ها در بازرسی‌های خود از محموله‌های صادراتی کیوی ایران اعلام کردند، برخی از میوه‌ها آلوده به آفت (سپردار قرمز یا شپشک سفید توت) هستند. این نوع آفت جزء آفات قرنطینه‌ای هند محسوب می‌شود، به همین جهت وزارت کشاورزی هند با ارسال نامه‌ای به سازمان حفظ نباتات کشور، واردات کیوی از ایران را به حالت تعلیق درآورد.

به تازگی مسئولان جهاد کشاورزی خبر دادنده اند که، نخستین محموله صادرات کیوی با دیپلماسی قوی دولت جهادی سیزدهم به کشور هند صادر شده است.  

اما، صدرالدین نیاورانی، نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، تاکید دارد که ارسال کیوی به هند به صورت پایلوت بوده و نام آن را نمی‌توان صادرات گذاشت.

وی توضیح داد: هند پذیرفته است در صورت رعایت شروط آن ها، تنها ۱۰ محموله در قالب ۲۰۰ هزار تن کیوی به این کشور صادر شود.

صادرات کیوی به هند در حد پایلوت است، نام صادرات بر آن نگذارید
نیاورانی از جمله شروط هند را شناسنامه دار کردن مناطق تولید کیوی و شرکت‌های سورتینگ میوه عنوان کرد.

وی معتقد است؛ این حجم از صادرات مشکل بازار کیوی را مرتفع نخواهد کرد و باغداران نباید انتظار بهبود بازار حداقل برای سالجاری را داشته باشند.

نیاورانی با یادآوری اینکه فرصت زیادی تا پایان برداشت امسال کیوی از باغات کشور باقی نمانده است، افزود: زمان کوتاه باقی مانده، دلیلی است که، در صورت رفع تمامی موانع و مشکلات ما با هند، اثر آن برای بازار کیوی امسال نخواهد بود.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اقتصادآنلاین، تاریخ انتشار:۱ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۶۸۳۱۲۴، www.eghtesadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین