پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۳۸۹
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۲
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: ایربگ یکی از قطعات حساس خودرو است و همواره با دقت و با کیفیت بالا مورد آزمون قرار می‌گیرد و در این حادثه نیز تنها یکی از اجزای دخیل در وقوع تصادف به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد اظهارنظر پلیس راه مبنی بر باز نشدن ایربگ خودرو‌ها شتاب‌زده بوده لذا باید در انتظار ارائه گزارشات کارشناسی باشیم.

شعار سال: یک کارشناس صنعت خودرو گفت: ایربگ یکی از قطعات حساس خودرو است و همواره با دقت و با کیفیت بالا مورد آزمون قرار می‌گیرد و در این حادثه نیز تنها یکی از اجزای دخیل در وقوع تصادف به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد اظهارنظر پلیس راه مبنی بر باز نشدن ایربگ‌ خودروها شتاب‌زده‌ بوده لذا باید در انتظار ارائه گزارشات کارشناسی باشیم.
 
اخیرا شاهد وقوع یک فقره تصادف زنجیره‌ای میان 59 خودرو در محور بهبهان- اهواز بودیم که منجر به کشته شدن 5 نفر شد. در این رابطه گزارش پلیس راهور انتظامی نشان می‌دهد ایربگ خودروها در این حادثه باز نشده است. در این خصوص امیرحسن کاکایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: در میان خودروهایی که در این تصادف حضور داشتند، علاوه بر وجود تعدادی خودروی سواری و سنگین اعم از اتوبوس و کامیون، دو خودروی خارجی نیز به چشم می‌خورد که ایربگ این خودروها نیز در این تصادف عمل نکرده و از میان پنج دستگاه خودرویی که دارای ایربگ بوده‌اند، ایربک یک دستگاه خودروی سمند باز شده و اکنون می‌بایست منتظر ارائه گزارشات کارشناسی در خصوص این حادثه باشیم.
 
وی ضمن اشاره به این نکته که نصب ایربگ از سال 92 در صنعت خودروسازی کشور اجباری شد، افزود: ایربگ یکی از قطعاتی است که قیمت آن گران است و به همین دلیل برخی از مالکان خودرو نسبت به قطع ایربگ تعبیه شده سمت شاگرد اقدام می‌کنند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه طراحی سنسورهای ایربگ به نحوی است که ویژه ایربگ‌های قسمت جلویی خودرو است و در برخورد از جلو عمل می‌کند، گفت: یکی از اطلاعاتی که در اختیار داریم این است که ایربگ یکی از خودروهای داخلی عمل کرده و علت باز نشدن ایربگ سایر خودروها نیازمند بررسی و مطالعه بیشتر است.
 
کاکایی باز شدن ایربگ خودرو را مرتبط با شتاب وارده بر خودرو در زمان برخورد دانست و تصریح کرد: اگر فرض را بر این بگذاریم که راننده و سرنشین از کمربند ایمنی استفاده کرده‌اند، عمل کردن ایربگ حدی دارد و لذا طراحی به نحوی است که تا زمانی که راننده از سلامت برخوردار باشد، این قطعه باز نمی‌شود و در زمانی که احتمال جمع شدن قفسه اصلی خودرو وجود دارد، ایربگ عمل خواهد کرد.
 
وی در ادامه در خصوص شرایط آب و هوایی و نحوه برخورد توضیح داد: این تصادف در شرایط مه گرفتگی حادث شده و ظاهر امر بر این است که نخستین برخورد از پشت و طی دو ضربه بوده، بنابراین شتابی که به طور معمول موجب باز شدن ایربگ می‌شود رخ نداده، ضمن اینکه مرگ و میر و جراحات ایجاد شده ناشی از این حادثه ناشی از عمل نکردن ایربگ در خودروهای دارای این قطعه نبوده و برخی از برخوردها نیز از سمت چپ یا راست خودرو اتفاق افتاده است.
 
این کارشناس صنعت خودرو با تصریح بر اینکه ایربگ قطعه‌ای است که طراحی آن رو به پیشرفت است و نحوه عملکرد ایربگ جلو و سمت چپ و راست خودرو با یکدیگر متفاوت است، گفت: علاوه بر آن این قطعه یک چاشنی انفجاری است که در صورت برخورد شدید می‌تواند موجب پارگی و آتش سوزی شود. اگر طراحی قطعه ایربگ به درستی انجام نشود می‌تواند موجب ورود ضربه به سر شود.
 
کاکایی با بیان اینکه بررسی میزان نقش و عملکرد ایربگ در این حادثه نیازمند مطالعه دقیق‌تری است تا مشخص شود که آیا ایربگ‌ها به دنبال برخوردهای ایجاد شده باید باز می‌شده‌اند، کدام یک باز نشده‌اند و ایربگ‌هایی که عمل کرده‌اند کدام بوده‌اند، گفت: صرفنظر از عوامل دخیل در این حادثه اعم از راه، جاده و نحوه رانندگی و سال تولید خودرو، با توجه به وجود 20 میلیون خودروی در حال تردد که بخش کوچکی از این خودروها دارای ایربگ هستند، این نکته که آیا آن دسته از خودروهایی که از این قطعه برخوردار بودند در چارچوب عملکردی قرار داشته‌اند و همچنین دخالت عوامل خارجی انسانی از مباحث دیگری است که باید به طور کامل بررسی شود تا بتوان اظهارنظر کرد.
 
وی همچنین بر اهمیت بازار قطعات یدکی و خدمات پس از فروش تاکید کرد و یادآور شد: عملکرد سیستم CNG، ترمز ABS و کاتالیست از قطعاتی است که دارای اهمیت است و هر چقدر خودروها به سمت مدرن‌تر شدن حرکت ‌کنند، خدمات پس از فروش نیز می‌بایست بروزرسانی شود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران همچنین از فقدان یک سازمان ملی که اقدامات کارشناسی در حوادثی از این قبیل را عهده‌دار شود یاد کرد و عنوان داشت: ایربگ یکی از قطعات حساس خودرو است و بر همین اساس با دقت و با کیفیت بالا مورد آزمون قرار می‌گیرد و در این حادثه نیز تنها یکی از اجزای دخیل به شمار می‌رود بنابراین به سختی می‌توان به این باور رسید که ایربگ در این حادثه عمل نکرده و به نظر می‌رسد اظهارنظر پلیس راه مبنی بر باز نشدن ایربگ‌ خودروها شتاب‌زده‌ بوده لذا باید در انتظار ارائه گزارشات کارشناسی باشیم.
 
کاکایی در پایان خاطرنشان کرد: استانداردهای خودرویی کشور در مقایسه با سایر استانداردهای جاده‌‌ای و مدیریت راه و رانندگی به طور نسبی پیشرفت بیشتری داشته و لذا نمی‌بایست فورا مباحثی از قبیل لزوم ارتقای عملکرد ایربگ‌ها مطرح شود که هزینه‌هایی نیز دربردارد و لزوما به معنای بهبود شرایط نیست. ضمن اینکه این قبیل حوادث و باز نشدن ایربگ‌ در خصوص خودروهای خارجی نیز اتفاق افتاده است. هر چند امکانات آزمون در کشور و نظام‌های تضمین کیفیت می‌بایست تقویت شود اما به نظر می‌رسد با توجه به اهمیتی که سازمان ملی استاندارد و خودروساز نسبت به این مقوله قائل هستند، علت این حادثه ناشی از عدم رعایت استانداردها نبوده است. در نهایت نباید فرسودگی خودروهای در حال تردد در کشور به ویژه خودروهای سنگین و این موضوع که عمر مفید قطعه ایربگ 10 سال است را از نظر دور داشت.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبر خودرو  ، تاریخ انتشار:  25 دی 1400، کدخبر: 644805،www.khabarkhodro.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین