پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۵۱۶
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹
امیرحسن کاکایی مدیر گروه قوای محرکه دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت مدعی شده است که در گذشته قطعاتی که در کشور تولید می‌شدند، تحت لیسانس یک شرکت خارجی بود و تولیدکنندگان مسئولیت کیفیت قطعه را بر عهده می‌گرفتند. در چند سال اخیر به دلیل تحریم‌ها و مطرح شدن نهضت داخلی‌سازی قطعات، خیلی از افراد بدون اینکه از صلاحیت لازم داشته باشند، قطعه مونتاژ کردند.

شعار سال:کاکایی با تاکید بر اینکه باید با کسانی که با تولیدات خود جان مردم را به خطر می‌اندازد، برخورد جدی شود، تصریح کرد: باید با مسببان این حوادث برخورد شده و به نوعی آن‌ها تنبیه شوند، تا این موضوع برای دیگران درس عبرتی می‌شود تا دیگر شاهد اینچنین حوادثی نباشیم.

 علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در مورد تصادف بهبهان و اینکه ایربگ حتی یک خودرو از ۵۹ خودروی درگیر باز نشده می‌گوید: این موضوع در مورد خودرو‌های داخلی عجیب نیست و با صرف ورود سازمان ملی استاندارد یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مشکل خودروسازان ما حل نمی‌شود. این موضوع می‌تواند بابی باشد برای اینکه بالاخره به فکر حل اصل مشکل باشند.
 
نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس در افزود: سازمان ملی استاندارد یک آزمایشگاه مناسب برای آزمایش خودرو ندارد، این سازمان وظیفه داشت که آزمایشگاهی برای خودرو تاسیس کند، در جاده قم زمینی هم برای این کار اختصاص داده شد تا در مورد تخریب و تصادف خودرو آزمایش‌ها انجام شود، اما سازمان ملی استاندارد چندین سال است که هنوز این پروژه را به نتیجه نرسانده است

وی افزود: صرف جریمه مشکل خودروسازی ما را حل نمی‌کند؛ اگر ما می‌خواهیم اصل مشکل را حل کنیم باید به سمت رقابتی کردن خودروسازی و تقویت بخش خصوصی در این حوزه برویم. واردات در حدی که کسری تولید داریم برای ایجاد رقابت هم می‌تواند کمک کند. مجموع این عوامل می‌تواند باعث شود خودروساز حس کند که رقیبی دارد و از نظر کیفیت و کمیت مقایسه می‌شوند. در این صورت خودروساز سعی می‌کند که به سمت اصلاح کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش برود.
 
جدی تصریح کرد: اینکه ما همه راه‌ها را بسته‌ایم و هیچ مقایسه‌ای وجود ندارد، نه خودروی خارجی وارد می‌شود و نه بخش خصوصی را تقویت می‌کنیم و عملا به شکل انحصاری بازار در اختیار این خودروسازان است، دیگر انگیزه‌ای برای بهتر شدن ندارند چراکه بازار برای خودرو‌های خود دارند، قرعه‌کشی انجام می‌شوند و همه مردم در صف هستند؛ لذا انگیزه‌ای برای بهتر شدن ندارند و برای حل مشکل باید به سمت رقابتی کردن تولید خودرو برویم و علاوه بر واردات، بخش خصوصی را هم تقویت کنیم. این راه حلی است که باید پیش گرفته شود در غیر این صورت در هر مقطعی مشکلی پیش می‌آید، می‌گوییم خودروسازی مشکل دارد، حل هم نمی‌کنیم و تفاوتی هم در حال مردم نخواهد داشت.


چرا خودرو‌هایی ایرانی ناایمن هستند؟
امیرحسن کاکایی مدیر گروه قوای محرکه دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه تقصیر قطعه‌سازان در حوادث و سوانح رانندگی اخیر به هیچ عنوان مورد بحث قرار نگرفته است، گفت: اینکه در تصادفات اخیر ایربگ خودر‌ها عمل نکرده، نیاز دارد که سازندگان ایربگ در این زمینه پاسخگو باشند، برای مثال در ژاپن که یک تصادف رخ داد شرکت تویوتا به عنوان سازنده خودرو و شرکت ساکاتا به عنوان تولیدکننده ایربگ پاسخگو بودند، اما شرکت ساکاتا مسئولیت اصلی این موضوع را قبول کرد و با پرداخت غرامت ۷ نفر جان باخته این تصادف ورشکسته شد.
 
وی افزود: راهکار جلوگیری از بروز چنین حوادثی این است که در مورد قطعات تولید شده در صنعت خودرو به خصوص قطعاتی که در بحث ایمنی به کار می‌روند، باید دقت بسیار کامل و جامعی در مورد آن‌ها صورت گیرد، یعنی در بحث تحقیق، توسعه و همچنین آزمون ایمنی و کیفیت باید بسیار سختگیری انجام شود، که متاسفانه چنین مسائلی تاکنون پیگیری نشده است.
 
کاکایی اظهارداشت: درگذشته قطعاتی که در کشور تولید می‌شدند، تحت لیسانس یک شرکت خارجی بود و این تولیدکنندگان مسئولیت کیفیت و اصالت قطعه تولیدی خود را بر عهده می‌گیرند، اما درچند سال اخیر به دلیل مشکلات تحریم‌ها و همچنین مطرح شدن نهضت داخلی‌سازی قطعات، خیلی از افراد بدون اینکه از صلاحیت لازم در این حوزه برخوردار باشند، آمدند و با شراکت با چینی‌ها قطعاتی را مونتاژ کردند، در صورتی که در بحث تولید فقط مباحث مالی مطرح نیست و باید از نظام تضمین کیفیت سفت و سختی برخوردار بود.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۵۶ برنامه ششم توسعه کشور سازمان استاندارد و وزارت صمت باید امکانات تست ایمنی خودرو را توسعه دهند، اضافه کرد: زمانی که خودرو در مرحله تحقیق و توسعه، طراحی و تولید قرار دارد، باید آزمون‌های ایمنی و طراحی در دستور کار قرار گیرد، اما متاسفانه در کشور ما چنین امکاناتی وجود ندارد، هزینه‌های مربوط به تحقیق و توسعه و آزمون‌های ایمنی و تصاذف بسیار بالا است و زمانی این هزینه‌ها صرفه اقتصادی دارد که تیراژ تولید بالا باشد، اما به دلیل تیراژ کم تولید در کشور معمولاً این آزمون‌ها و تست‌های تضمین کیفیت و تصادفات جاده‌ای در ایران آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرند.
 
یک جای کار می لنگد!

وی ادامه داد: از سوی دیگر بحث تولید قطعات نیز در این رابطه بسیار مهم است، در حالی که در جهان تنها پنج شرکت قطعه ECU را تولید می‌کنند، اما در داخل ۴، ۵ سازنده داریم که این قطعه را می‌سازند، چنین وضعیتی نشان می‌دهد که یک جای کار می‌لنگد، بنابراین کیفیت قطعات آنگونه که باید باشد، نخواهد بود، از سوی دیگر یک قطعه ACU که یک چیپ ساده کامپیوتری است که ممکن است یک دانشجوی سال چهارمی مهندسی برق نیز بگوید، می‌تواند آن را تولید کند، اما تولید یک بحث است و قابلیت اطمینان و کیفیت قطعات بحث مهم‌تری، اینکه شما تضمین می‌دهید، این قطعه از امنیت کامل برخوردار است و می‌توانید کیفیت را تضمین کنید و مسئولیت پذیری داشته باشید و جوابگوی کیفیت قطعه تولیدی خود باشید.
 
کاکایی با اشاره به اینکه صنعت خودرو یک صنعت گسترده است، خاطر نشان کرد: در این رابطه زنجیره تامین از اهمیت بسزایی برخوردار است، به نوعی باید در بخش تولید به بلوغ برسیم و توانایی این را داشته باشیم تا محصولی را که تولید می‌شود، کیفیت آن را ضمانت کنیم و در صورت بروز حوادث در این زمینه پاسخگو باشیم، اما متاسفانه در کشور، ما با چنین پدیده‌ای روبرو نیستیم.
 
وی با تاکید بر اینکه باید با کسانی که با تولیدات خود جان مردم را به خطر می‌اندازد، برخورد جدی شود، تصریح کرد: باید با مسببان این حوادث برخورد شده و به نوعی آن‌ها تنبیه شوند، تا این موضوع برای دیگران درس عبرتی می‌شود تا دیگر شاهد این چنین حوادثی نباشیم، در این راستا، نظام کنترل کیفیت در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما در طی این سال‌ها به دلیل مشکلات مالی در این دو صنعت و همچنین بحث تحریم‌ها نظام کنترل کیفیت و تضمین کیفیت جدی گرفته نشده است. از زمانیکه مواد اولیه خریداری می‌شود تا بحث طراحی و تولید و همچنین نیروی انسانی تمام آن‌ها بایستی مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرند، اما در کشورمان چنین وضعیتی اجرایی نشده است.
 
نکته مغفول مانده در تصادف بهبهان

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه در تصادف زنجیره‌ای اخیر در جاده بهبهان به غیر از باز نشدن ایربگ یک نکته مهم از دید همگان مغفول ماند، گفت: وقتی که یک خودرو تصادف می‌کند، نباید باک اینطور منفجر شود و باک قطعه قطعه شود، این مسئله نتیجه آن است که آزمون‌های ایمنی و تست‌ها جاده‌ای به درستی انجام نشده است.
 
کاکایی افزود: بنابراین باید در این رابطه یک تجدید نظر جدی در نظام کنترل کیفیت و استاندارد‌های صنعتی ایجاد شود، زیرا توسعه صنعتی تنها بر اساس پول و یا تربیت نیروی انسانی محقق نمی‌شود، بلکه زمانی با ما یک صنعت توسعه‌یافته روبرو خواهیم بود که این موضوع با مسئولیت‌پذیری همراه باشد، یعنی اینکه صنعتگر زمانی که که یک قطعه یا کالایی را تولید می‌کند باید مسئولیت آن را نیز بر عهده بگیرد، بنابراین نظام کنترل کیفیت در کشور در بحث تولید قطعات و همچنین خدمات پس از فروش باید جدی گرفته شود تا شاهد بروز اتفاقات اینچنینی نباشیم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری فرارو  ، تاریخ انتشار:27  دی 1400، کدخبر: ، www.fararu.com،528613

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین