پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
ایراد اساسی کار در کشور ما را ابتدا باید در ضعف نهاد‌های بازرسی و نظارتی جستجو کرد و در مرحله دوم در خود شهروندان. اگر چند شهروند متعهد بر اساس قانون و وظایف ذاتی سازمان استاندارد در دادگاه عادله بر علیه این سازمان و مدیران آن به اتهام قصور و تقصیر‌های صورت گرفته در اجرای وظایف قانونی سازمان، طرح دعوی کیفری و حقوقی کنند، مسلما سازمان چابک‌تر از پیش وارد میدان شده و قاطع‌تر و بدون مماشات با خودرو سازان داخلی در بحث ایمنی خودرو برخورد خواهد کرد. منتظر دریافت توضیحات عزیزانمان در سازمان استاندارد هستیم (لازم به توضیح است که پلیس راهور از خود سلب مسئولیت نموده و مجوز سازمان‌های استاندارد و محیط زیست را مبنای قانونی الزام به شماره گذاری، معرفی کرده است).
شعار سال: به نظر می‌رسد دیگر زمان آن فرا رسیده تا از تولید محصولات خودرویی که هر سال به عنوان یکی از عوامل اصلی در تلفات جاده‌ای به شمار رفته و هزینه بالایی را بر دولت و اقتصاد تحمیل می‌کند، جلوگیری شود. تصادف زنجیره‌ای ۵۰ خودرو در روز‌های اخیر موجب شد تا یکی از اصلی‌ترین ایرادات خودرو‌های داخلی که به صورت مستقیم با جان مردم ارتباط دارد مشخص شود. باز نشدن ایربگ تمامی خودرو‌ها بجز یک مورد می‌تواند نشان دهنده فاجعه‌ای در صنعت خودروسازی کشور باشد. انتظار می‌رود که دولت در برخورد خود با این صنعت بازنگری کند، موضوعی که تغییر رویکرد در پارادایم‌های اساسی کشور را طلب می‌کند.
 
ارفاق به خودروسازان و مدارا با خواسته آن‌ها سابقه طولانی دارد. می‌توان به نمونه‌های متعددی در این زمینه اشاره کرد. تاخیر در اجرایی شدن مصوبه نصب کیسه هوا، نصب ترمز ABS، ارتقاء استاندارد تولید به یورو ۴ و یورو ۵ و همچنین توقف تولید خودرو‌های قدیمی به ویژه پراید و پژو ۴۰۵ از جمله این موارد است که درآن، خودروسازان از اهرم گران کردن خودرو‌ها برای عملی کردن خواسته‌های خود بهره برده‌اند.

در همین زمینه نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: پلیس راهور و سازمان استاندارد باید به وضعیت کیفیت پایین خودرو‌های داخلی ورود کرده و پلیس راهور نباید خودرو‌های غیر استاندارد را شماره گذاری کند.
 
اسماعیل حسین زهی درباره کیفیت نامطلوب خودرو‌های داخلی و گران فروشی خودروسازان، بیان کرد: متاسفانه شاهدیم که هر روز از کیفیت خودرو‌های داخلی کاسته شده و بر قیمت آن‌ها افزوده می‌شود. از سوی دیگر صنعت خودروسازی کشور صرفا کار مونتاژ را انجام می‌دهد و قطعاتی که از سوی قطعه سازان وارد کشور می‌شود نیز از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه دستگاه‌های مسئول از جمله پلیس راهور نیز کوتاهی می‌کنند، به تصادف جاده‌ای اخیر که در محور بهبهان رخ داد، اشاره کرد و گفت: در این حادثه، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد و در سایر تصادفات جاده‌ای نیز شاهد هستیم که ایربگ خودرو‌های داخلی عمل نمی‌کند. نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نه تنها ایربگ بلکه سایر قطعات خودرو‌های داخلی نیز کارایی لازم رو ندارند و سازمان استاندارد و پلیس راهور باید نسبت به برخورد با متخلفان اقدام کنند. پلیس راهور نباید خودرو‌هایی را که از استاندارد لازم برخوردار نیستند، شماره گذاری کند. نباید اجازه داد اینگونه با سرنوشت انسان‌ها بازی شود.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: در بحث صنعت هوایی نیز وضعیت اینگونه است، بنده دو شب گذشته پروازی از تهران به زاهدان داشتم که شاهد تخلفات عدیده‌ای بودم و متاسفانه برخورد خوبی با مسافران نیز صورت نگرفت. این نوع تخلفات اهانت به شعور مردم است. وقتی متولی نظارت جدی نداشته باشد این تخلفات از خودروسازان و شرکت‌های هواپیمایی سر می‌زند. حسین زهی افزود: قطعا باید با شرکت‌های متخلف برخورد قضایی صورت گیرد، زمانی که پرونده این بخش‌های متخلف در محکمه قضایی مورد بررسی قرار گیرد و با متخلفان برخورد قاطع شود جلوی تکرار این تخلفات گرفته می‌شود.

در همین زمینه یک کارشناس خودرو  گفت: هر زمانی که از خودروسازان خواسته می‌شود کیفیت خود را افزایش دهند، این شرکت‌ها اقدام به گروکشی کرده و با اقداماتی نظیر بالا بردن قیمت و تداخل در بازار مانع از اجرای قوانین می‌شوند. به‌طور قطع این مرتبه نیز اگر این شرکت‌ها مجبور به افزایش سطح استاندارد شوند از همین حربه استفاده می‌کنند که درنهایت به ضرر مردم است و سود این تخریب بازار تنها به جیب عده‌ای دلال و تعدادی قطعه‌ساز می‌رود و خودروسازان بزرگ نیز سال خود را با ضرر هنگفتی به اتمام می‌رسانند.

فربد زاوه اضافه کرد: مشکل، بی کیفیت کار کردن صنایع خودروسازی و قطعه سازی است، زیرا مصرف کننده مجبور به تهیه و استفاده همین خودرو‌های موجود در بازار است. صنعت خودرو نیاز به جدیت دارد، اما تا زمانی که ارزش این صنعت بازنویسی نشود بهبودی نیز حاصل نمی‌شود.

به گفته وی، خرابی‌هایی که در قطعات خودرو‌های داخلی به چشم می‌آید، بعضا به گونه‌ای است که امکان فنی برای تعمیر آن‌ها نیز وجود ندارد. در واقع برخی از خودرو‌های تولیدی در داخل، تا انتهای عمر خود با مشکلات عدیده فنی مواجه هستند. از این منظر می‌توان گفت خودرو‌های ساخت داخل بعضا بی کیفیت و در نتیجه پر استهلاک هستند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کسب و کار نیوز، تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰، کد خبر:.....، www.kasbokarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین