پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۵۰
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴
نیروهای عراقی در راستای نبرد نهایی خود برای آزادی آخرین مقر داعش در این کشور، کنترل یک سوم شرق موصل را در دست گرفته‌اند.
شعار سال: به نقل از شبکه خبری الجزیره، سعد معن، سخنگوی وزارت کشور عراق در کنفرانس مطبوعاتی در شهر القیاره واقع در جنوب موصل گفت: نیروهای عراقی یک سوم ساحل چپ، بخش شرق موصل، را آزاد کرده‌اند.

وی گفت: تاکنون ۹۵۵ تروریست در محور جنوبی به دست نیروهای زمینی کشته شده و ۱۰۸ تن نیز بازداشت شده‌اند.

سعد معن تأکید کرد: در محور جنوبی ۵۴۵ تروریست نیز به دست جنگنده‌های ارتش عراق از پای درآمده و ۳۵۲ تن نیز به دست ائتلاف آمریکا کشته شده‌اند. همچنین ۱۷۶ خودروی بمب‌گذاری شده منهدم شده است.

نیروهای پلیس فدرال عراق عملیات در محور جنوبی موصل را برعهده دارند و ارتش عراق نیز در داخل شهر موصل با داعش می‌جنگد.

ارتش عراق در راستای پیشروی گسترده خود در استان نینوا کنترل روستای مشیرفه از توابع شهر باستانی نمرود را در دست گرفت. نیروهای حشد شعبی نیز که عملیات در محور غرب را برعهده دارند روستای ام حجاره را آزاد کردند.

بخشی از نیروهای عشایر نیز به ورودی‌های جنوب شرقی موصل رسیده‌اند تا به نیروهای عراقی کمک کنند. روز سه‌شنبه تجهیزات گسترده‌ای به دست ارتش عراق در محور شمالی رسید.

غازی العبار، فرمانده گردان "فرسان نینوا" وابسته به حشد عشایر اعلام کرد که حدود ۲۰۰ نیرو مجهز به سلاح و تجهیزات در آزادی روستای خویتله و ورودی‌های محله الانتصار به ارتش عراق کمک خواهند کرد.

وزارت دفاع عراق نیز اعلام کرد که جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش طی سه روز گذشته ۱۰۰ حمله هوایی را به مقرهای داعش در مناطق مختلف استان نینوا انجام دادند.

به گفته وزارت دفاع عراق، طی دو روز گذشته ۴۰ تروریست در حملات هوایی ارتش عراق در منطقه تلکیف در شمال موصل کشته شدند.

از سوی دیگر، منابع محلی در استان نینوا اعلام کردند که ابوحفص الحلبی، مسئول دفتر محاسبات مالی داعش در نینوا همراه با سه تن از معاونانش به مکان نامشخصی فرار کردند.

الحلبی یکی از مهم‌ترین کسانی است که اطلاعات و اسرار مالی داعش را در اختیار دارد. به گفته این منابع وی پرونده‌های مهم و میلیون‌ها دلار پول به همراه خود برده است.

این منابع اعلام کردند که سرکرده‌های داعش یکی پس از دیگری ناپدید شده و پول داعش را به سرقت می‌برند.

همچنین جان دوریان، سخنگوی ائتلاف ضد داعش اعلام کرد که از آغاز عملیات آزادی نینوا جنگنده‌های این ائتلاف با بیش از ۴۰۰۰ بمب بر سر مقرهای داعش ریخته، ۵۹ خودروی بمب‌گذاری شده و بیش از ۸۰ تونل را منهدم و صدها تروریست را از پای درآورده‌اند.

وی به نیروهای عراقی به خاطر آزادی شهر نمرود تبریک گفت و تأکید کرد که این نیروها برای حفظ جان غیرنظامیان در عملیات موصل تلاش می‌کنند.

تحسین ابراهیم، سخنگوی وزارت دفاع عراق نیز اعلام کرد: لشکر نهم زرهی ارتش عراق بیشتر محله‌های ساحل چپ (شرق موصل) را آزاد و تعداد زیادی از تروریست‌ها را از پای درآورده است.

وی افزود: جنگنده‌های ارتش و نیروی هوایی بیش از ۳۸۰ پرواز را انجام داده، ۲۱ خودروی بمب‌گذاری شده، ۱۶ موتورسیکلت، ۵۵ مقر را منهدم و ۹۴۹ تروریست را از پای درآوردند.

ابراهیم گفت: علاوه بر مشارکت نیروی هوایی در تأمین مراسم اربعین حسینی در کربلا، نیروی هوایی ما ۱۱۷ حمله و ۲۱۵ پرواز برای انتقال تجهیزات انجام داد. لشکر ۱۶ ارتش عراق در محور شمالی نیز بیش از ۲۵۰ تروریست را از پای درآورد.

وی گفت: هماهنگی خوبی میان نیروی هوایی و جنگنده‌های ارتش و یگان‌های نظامی وجود دارد. ما از پایگاه القیاره برای انتقال تجهیزات استفاده می‌کنیم و به زودی جنگنده‌های اف۱۶ از طریق این پایگاه در عملیات موصل شرکت خواهند کرد.

سرلشکر هلگورد حکمت، سخنگوی رسمی وزارت پیشمرگ اعلام کرد، روستاهای باقی مانده تحت سلطه داعش در مرزهای شهرستان سنجار در غرب موصل است و طرح ویژه‌ای برای آزادسازی مابقی روستاهای واقع در مرزهای سنجار داریم که بالغ بر ۱۳ روستاست. این طرح ویژه را نیروهای پیشمرگ و ائتلاف انجام می‌دهند اما در حال حاضر اولویت پیشمرگ‌ها حمایت از نیروهای عراقی برای احراز پیشرفت در عملیات موصل است.

در این راستا نیروهای عراقی توانستند روز سه شنبه دو روستا در غرب شهرستان سنجار را از چنگال داعش آزاد کنند.

دزوار فقیر، سخنگوی "یگان‌های مقاومت سنجار" اظهار داشت:‌ دو روستای السکینیه و الحیالی در غرب سنجار واقع در شمال غرب شهر موصل آزاد شدند و عملیات پاکسازی مسیر اصلی به دو روستا آغاز شده است.

فقیر ادامه داد: یگان‌های مقاومت سنجار توانستند حمله داعش در این عملیات ناکام بگذارند و یک خودروی بمب‌گذاری شده منفجر شده و انفجار خودروی دیگر داعش خنثی شد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 26 آبان 1395، کد مطلب: 95082618368، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین