پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۱۸۹
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با بیان اینکه وقف پول راهی برای ورود عموم مردم به حوزه وقفیات است، بر ضرورت ایجاد وقف‌های جدید با نیات به روز و مناسب شرایط امروز جامعه تأکید کرد.

شعار سال:سیدحسن میرکریمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با برنامه‌های این اداره‌کل در دوره مدیریت جدید خود اظهار کرد: امور اجتماعی، فرهنگی و قرآنی از اهم فعالیت‌های آستان‌های مقدس استان تهران است که با توجه به شرایط و موقعیت‌های مختلفی که این اماکن متبرک دارند، فعالیت‌های قرآنی همچون برگزاری کلاس‌های مختلف قرآنی و ... را برگزار می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه در این کلاس‌ها از وجود اساتید برجسته قرآنی در راستای برپایی کلاس‌ها و محافل قرآنی بهره گرفته می‌شود، افزود: در حوزه موقوفات طبعا با موقوفاتی مواجه هستیم که در رابطه با نشر وقف، قرآن و محافل قرآنی فعالیت می‌کنند که این مسئله در گذشته و حال رواج داشته و دارد و افرادی موقوفاتی را برای این امر اختصاص داده‌اند تا وقفیات ایشان در چنین حوزه‌هایی جاری باشد.
 
میرکریمی ادامه داد: در رابطه با موضوع وقف چند محور اصلی در اداره‌کل اوقاف استان تهران پیگیری می‌شود که این محورها به صورت روتین و با جدیت دنبال می‌شود. این محورها شامل حفظ موقوفات، توسعه و درآمدزایی آن‌هاست که باید در کنار اجرای نیت واقفان به خوبی پیگیری شود. البته این موضوعات تکلیف ویژه و قانونی تمامی ادارات اوقاف است اما در رابطه با چگونگی کار و نحوه اجرای آن، ممکن است در شرایط و زمان‌های مختلف، این محورها با اولویت و تقدم و تأخر دنبال شود اما در رابطه با اصول اصلی، مسئله مهم این است که ما در رابطه با موقوفات مختلف مسئولیت حفظ و نگهداری آن‌ها را داریم یعنی باید به گونه‌ای برنامه‌ها را تنظیم کنیم که ضمن حفظ اصل موقوفه نسبت به بهره‌وری بیشتر از آن‌ها اقدام کنیم.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با بیان اینکه موضوع مهم در رابطه با موقوفات، اجرای نیت واقفان در جهت ترویج فرهنگ وقف و آشنایی مردم با آثار و برکات این سنت حسنه است، گفت: البته این موضوع نیاز به فعالیت‌های فرهنگی و اقناعی دارد تا مردم با موضوع وقف و آثار آن به خوبی آشنا شوند. متأسفانه برخی از مسائل همچون موقوفه‌خواری و ... باعث تشویش اذهان عمومی در رابطه با موضوع وقف شده که در این زمینه نیز باید نسبت به اعتمادسازی در میان آحاد مردم اقدام کرد تا بدانند که وقفیات ایشان به صورت امینانه حفظ شده و به نیت مدنظر خود خواهند رسید.
 
وی در پاسخ به اینکه طی دو سال گذشته چه مقدار از موقوفات با نیات کمک به درمان کرونا ایجاد شده و یا فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: درصد بسیار زیادی از بیمارستان‌هایی که در کشور و به ویژه در تهران فعالیت می‌کنند، موقوفه هستند و شاید بیش از ۳۰ درصد از فعالیت‌های بیمارستانی شامل بحث وقف می‌شود و به هر حال اگر خود بیمارستان نیز ضرورتا وقف نباشد، خیران و کسانی که اهل وقف هستند، با نگاه به موضوع وقف و کار خیر به بیمارستان‌ها کمک می‌کنند.

تعداد بازدید : 2


میرکریمی تصریح کرد: در موضوع کرونا، اقتضای زمان این بود که تمامی ساختار و تشکیلات حکومتی و کشوری پای کار باشند. به همین دلیل در حوزه وقف نیز تمام امکانات و مواردی که وجود داشت، از طریق خیرات و مبرات عام که این اجازه را دارد تا برای مسائل مبتلا به جامعه کمک کند، این کار صورت گرفت. یعنی ادارات اوقاف هم در این حوزه فعالیت زیادی در جهت کمک‌رسانی به مراکز درمانی انجام دادند و هم در رابطه با مسائلی همچون رعایت بهداشت و ... مانند توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده در سراسر بقاع متبرکه و نیز توزیع این اقلام به سایر نهادها فعالیت‌هایی انجام شد. همچنین، اعطای دستگاه‌های مورد نیاز مانند ونتیلاتور، اکسیژن‌ساز و ... نیز گزارش‌هایی موجود است که این اقلام از طریق اوقاف در اختیار مراکز درمانی قرار گرفته است.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران پاسخ به این سؤال که با توجه به رشد مشکلات اقتصادی طی سال‌های گذشته، آیا میزان موقوفات کاهش داشته است؟ گفت: در گذشته معمولا مردم امکاناتی همچون زمین، ملک، منزل، مغازه، باغ، زمین‌های زراعی و ... را وقف می‌کردند. امروزه ممکن است این آمار با توجه به ارزش افزوده‌های سنگین و بالا با کاهش مواجه شده باشد، اما تمهیداتی راجع به افرادی که قصد دارند تا واقف بوده و کار خیر انجام دهند، درنظر گرفته شده تا بتوانند با مبالغ اندک و خرد نیز این کار را انجام دهند.
 
وی با اشاره به استفتایی از مقام معظم رهبری و اجازه وقف پول از ایشان که البته با ترتیبات ویژه‌ای انجام خواهد شد، بیان کرد: در این زمینه سامانه‌ای در حال پیش بینی و طراحی است تا از طریق آن مردم بتوانند با مبالغ خرد مانند صدقات و ... وارد حوزه وقف شده و در موضوعات وقف شرکت کنند. طبق این شرایط عموم مردم جامعه می‌توانند در حوزه واقفان قرار گیرند.
 
میرکریمی در پاسخ به این سؤال که با توجه به هدف اوقاف در سوق دادن نیات واقفان به نیازهای روز جامعه، چه نیازهایی در این زمینه احصا و معرفی شده‌اند، گفت: نیازهای امروز جامعه متفاوت‌تر از گذشته است. امروزه در حوزه‌های علمی، موضوعات دانش‌بنیان، ازدواج، اشتغال، بهداشت و درمان، مسکن برای زوج‌های جوان و ... احساس نیاز بیشتری به امر وقف وجود دارد. البته در حال حاضر مشاوران اوقاف افرادی و واقفان را در جریان چنین موضوعاتی قرار داده و این مسائل را به ایشان گوشزد می‌کنند تا چنین نیاتی را مد نظر قرار داده و در وقفنامه‌های خود بدان اشاره داشته باشند.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران در پایان تصریح کرد: امروز در حوزه‌های دانش‌بنیان که تأثیرات آن برای آیندگان و حوزه‌های مختلف علمی منشأ اثر است نیازمند وقف‌های جدید هستیم که این حوزه تاکنون با استقبال خوبی از سوی واقفان روبه‌رو شده و روزبه‌روز نیز به روند آن در کشور افزوده می‌شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا ، تاریخ انتشار:17 بهمن1400، کدخبر: ، www.iqna.ir،4033851

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین