پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۹۵۰
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
لو رفتن اطلاعات ژنتیکی افراد به این معنی است که پس از آن تمام مکان‌هایی که فرد به آن پا گذاشته مشخص و به راحتی قابل ردیابی است یا به عبارتی این اطلاعات مثل یک جی پی اس همیشه متصل به فرد عمل میکند

شعار سال:یکی از خبرهای داغ چند روز اخیر سفر رییس جمهور فرانسه به روسیه و ملاقات وی با ولادیمر پوتین رییس جمهور روسیه است؛ از جمله حواشی این سفر رد درخواست طرف روس از سوی فرانسه برای گرفتن تست pcr مکرون در روسیه بود . اما چرا مکرون از دادن تست PCR در خاک روسیه اجتناب کرد؟ و از همه مهم‌تر چرا این رد درخواست از جانب طرف روس به خوبی درک شد و اختلالی در روند مذاکرات آن‌ها ایجاد نکرد؟
 
رسانه‌های فرانسوی علنا علت رد درخواست مکرون را ترس از فاش شدن اطلاعات ژنتیکی وی یا به عبارتی ترس از دزدیده شدن اطلاعات ژنیک وی بیان کردند
 
با پیشرفت علم ژنتیک در سال‌های اخیرسرقت DNA یا دزدی ژنتیکی به یکی از دردسرهای بزرگ سیاستمداران یا سلبریتی‌ها تبدیل شده است. برای دستیابی به کل اطلاعات ژنتیک یک فرد تنها و تنها یک سلول از بدن فرد مورد نظر کافی است. این اطلاعات ژنتیکی می‌تواند از ته مانده سیگاری که مصرف شده، بزاقی که بر روی یک لیوان باقی مانده، یک تار مو یا قسمتی از پوست فرد و یا حتی انواع تست‌های آنالیز ژنتیکی از جمله PCR به دست بیاید.
 
اما اهمیت این موضوع در چیست؟ این DNA به سرقت رفته چه مشکلاتی ممکن است برای فرد ایجاد کند؟
 
محتوای DNA هر فرد جز در موارد دوقلوهای همسان کاملا منحصر به فرد است؛ به عبارتی به مانند شناسنامه‌ای تغییر ناپذیر برای انسان‌ها است. و مشخص کننده‌ی کلیه‌ی اطلاعات شخصی من جمله وضعیت سلامتی، ریسک‌های بیماری در آینده و حتی اختلالات روانی است.
 
این اطلاعات به تنهایی برای آگاهی خود شخص می تواند مفید باشد و بسیاری از افراد از این تست ها برای آگاهی از وضعیت سلامتی خود یا آگاهی از ریسک ابتلا به انواع بیماری ها در اینده استفاده می کنند. اما اگر این اطلاعات به دست فرد دیگری بیفتد چه ؟
 
بعضی از افراد از اطلاعات ژنتیکی به دست اورده علیه قربانیان خود استفاده میکنند؛ مثلا ممکن است آگاهی یک حزب سیاسی از استعداد ابتلا به بیماری نامزد ریاست جمهوری حزب مخالف، فرد را برای منصب ریاست جمهوری نامناسب جلو دهد.
 
یا مثلا در کشورهایی که سلطنت از پدر به پسر به ارث می‌رسد شک درمورد مشروعیت انتقال سلطنت ممکن است دردسرهای زیادی ایجاد کند .برای مثال در سال ۲۰۰۲ نقشه ای برای سرقت مو از پرنس هری طراحی شد تا بررسی شود که ایا وی پسر واقعی پرنس چارلز هست یا نه؟ نتیجه این ازمایش قرار بود در صورت صحت ادعا به مجله های خارجی فروخته شود.
 
یا برای مثال یک دزد DNA ممکن است بخواهد این ظن را تأیید کند که یک فرد سیاسی که از یک هویت  قومی و قبیله‌ای در جهت منافع خود و بالا بردن محبوبیت خود استفاده می کند، اصلاً چنین نسب ژنتیکی ندارد.
 
همچنین مجرمان ممکن است DNA را به سرقت ببرند تا از هویت ژنتیکی قربانی خود در جهت اهداف غیرقانونی یا انحراف پلیس استفاده کنند.
 
 توارث بسیاری از بیماری‌های روانی از روی پروفایل ژنتیکی افراد قابل حدس است، دستیابی به چنین احتمالاتی حتی در صورت سالم بودن  فرد، وی را از نظر اجتماعی در موقعیت نامناسبی برای همیشه قرار خواهد داد.
 
دزدی DNA نه تنها موقعیت شخص را ممکن است به خطر بیندازد بلکه موقعیت افرادی که با قربانی نسب ژنتیکی هم دارند به خطر می‌اندازد برای مثال در ۲۴ آپریل ۲۰۱۸ قاتل سریالی به نام جوزف جیمز دی آنجلو از طریق بررسی پروفایل ژنتیکی خویشاوندان دورش در یک سایت حاوی اطلاعات ژنتیکی افراد داوطلب در کالیفرنیا آمریکا شناخته و دستگیر شد.
 
از طرفی نگرانی های بیشماری برای آینده سرقت‌های ژنتیکی وجود دارد از جمله اینکه دانشمندان معتقدند در آینده ای نه چندان دور احتمال اینکه بتوان از روی DNA به اثر انگشت افراد رسید وجود دارد. در صورت دستیابی به اثر انگشت فرد، بخش عظیمی از اطلاعات فرد قربانی مثل راه دسترسی به شبکه های اجتماعی، سرچ ها، علایق و برنامه ها و یا حتی حساب های بانکی قربانی در دسترس قرار میگیرد.
 
هرجایی که ما پا میگذاریم مثل رفتن به خرید یا رستوران یا برای مثال یک مهمانی بخشی از بدنمان که می تواند شامل یک تار مو، یک قطره بزاق یا مثلا یک قطره خون باشد از خود به جای می گذاریم. بنابراین لو رفتن اطلاعات ژنتیکی افراد به این معنی است که پس از آن تمام مکان هایی که فرد به آن پا گذاشته مشخص و به راحتی قابل ردیابی است یا به عبارتی این اطلاعات مثل یک جی پی اس عمل می کند.
 
اهمیت این موضوع تا حدی است که سالهاست سیاستمداران برای حفظ جان خود و جلوگیری از سایر مشکلات احتمالی از افشای اطلاعات ژنتیکی خود جلوگیری می کنند. حتی گفته می‌شود بادیگاردهای رییس جمهور سابق آمریکا، بیل کلینتون لیوان‌های نوشیدنی وی در مکان‌های عمومی را جمع آوری می کردند.
 
بنابراین اگر گوشی تلفن همراه شما یا ایمیل و شبکه های اجتماعی شما هک شود، حجم زیادی از اطلاعات شما فاش می شود اما  می توان آنها را با امنیت بیشتر بازیابی کرد و از لو رفتن اطلاعات در آینده جلوگیری کرد اما به یاد داشته باشید که درصورت هک اطلاعات ژنتیکی ، هیچ کاری نمی توان برای قطع ارتباط  با آن تا زمانی که زنده هستید، انجام دهید!


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری اقتصاد آنلاین ، تاریخ انتشار: 26 بهمن1400، کدخبر: 611250 ، www.eghtesadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین