شعار سال: بیستمین کنگره حزب مردم سالاری(پنجشنبه ۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) با شعار «احیای اعتماد عمومی لازمه مشارکت حداکثری» برگزار شد.
داریوش قنبری در ابتدای این کنگره با اشاره به تصویب عجولانه طرح صیانت از کاربران فضای مجازی در مجلس، گفت: این طرح که توسط معاونت قوانین مجلس باطل شد و ۱۶۰ نماینده مجلس در نامهای به رئیس مجلس خواستار بررسی علنی آن در صحن مجلس شورای اسلامی شدند، باعث نگرانی مردم شده است. زیرا مشکل مردم در حال حاضر محدود شدن فضای مجازی نیست. مجلسیها بدانند که نماینده مردم هستند و باید در مصوبات خود افکار عمومی را دنبال و خلاف رأی مردم عمل نکنند.
قائم مقام حزب مردم سالاری با اشاره به مشکلات اقتصادی، افزود: در یک مقایسه اقتصادی بین ایران و ترکیه متوجه توسعه ترکیه طی ۴۰ سال گذشته میشویم، چون درآمدهای توریستی آنها بسیار افزایش داشته که در مقایسه با ایران حدود پنج برابر است و عقب ماندن ایران از رقبا در سالهای گذشته شایسته ملت ایران نیست. ما در افق ۲۰ ساله، به مردم قول دادیم قدرت اول منطقه شویم، آیا موفق شده ایم؟! شایسته جوان ایرانی نیست که سراغ دیگر کشورهای منطقه برای یافتن شغل برود لذا باید اقداماتی اساسی برای حل این مشکلات صورت گیرد.
وی یادآور شد: مسأله تحریمها مشکلات بسیاری ایجاد کرده است که البته خبرهای خوشی از احیای برجام به گوش میرسد، اما اقتصاد کشور مشکلات ساختاری دارد که تنها با رفع تحریمها قابل بازیابی نیست؛ لذا ادامه سیاستهای کنونی پس از تحریمها باید مورد توجه قرار گیرد و موانع پیش پای بخش خصوصی باید از میان برود. در سالهای گذشته، تصمیماتی اخذ شد که سرمایهها را فراری داده اند. باید با بخش خصوصی به شکل واقعی آشتی کرد و امیدواریم موتور سرمایه گذاری و محوریت یافتن بخش خصوصی در کشور روشن شود.
مازنی: جبهه اصلاحات به گفتگوهای درون جبههای نیاز دارد حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی نیز در بیستمین کنگره حزب مردم سالاری، گفت: بر اساس آموزههای دینی، اخلاقی و وظیفه ایثارگرانه مدعیان اصلاحات، اقتضا دارد که بیش از دیگران در حوزه اعتماد عمومی خود را مورد سؤال قرار دهیم. نهادهای واسط، دولت و مردم، اضلاع مثلث اعتماد هستند که با شعارهای پوپولیستی و کشاندن مردم به دنبال خود، چه از سوی افرادی که خود را اصلاح طلب میدانند و چه جناح مقابل، نمیتوان مردم را نمایندگی کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم تأکید کرد: احزاب و سازمانهای مردم نهاد به عنوان نهادهای واسط بین مردم و حاکمیت باید برای آحاد جامعه تولید فکر کنند که مردم و حاکمیت چگونه با یکدیگر سخن بگویند. در این میان هرکس صدای بلندتری دارد خود را مدعی اصلاحات میداند و جامعه را در فضایی سر در گم قرار میدهد. نهاد مجلس به دلیل تنگ نظریها در زمان تشکیل و سوء تدبیرهای جریان اصلاحات، در عرض ۱۰ دقیقه، دیوار صیانت را دور مردم میکشد.
وی افزود: جبهه اصلاحات به گفتگوهای درون جبههای نیاز دارد که به مانیفستی برای یافتن راه حلهای مشکلات کشور بپردازد؛ آنچه به جامعه جهت داده و مردم را در مسیر درست قرار میدهد، تصمیمات درست نهادهای حاکمیتی و دوری اصلاحطلبان از رفتارهای پوپولیستی است.
خاتمی: جامعه ما در عرصه حیات اجتماعی درگیر بحرانهای بزرگی استپیام حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی به بیستمین کنگره حزب مردم سالاری نیز توسط مازنی قرائت شد که متن آن به این شرح است:به اعضاء محترم حزب مردمسالاری و شرکتکنندگان در همایش سراسری این حزب درود میفرستم و توفیق عزیزان را در فرجامِ نیک این نشست از خداوند منان میطلبم.
جامعه ما در عرصه حیات اجتماعی درگیر بحرانهای بزرگی است که بخشی از آن ناشی از فشارهای ظالمانهای است که از بیرون به ملت ما تحمیل شده است و بخش دیگر نتیجه اشکالات ساختاری و رویکردی است و این بخش از جمله در کارگر افتادن مشکلات بیرونی مؤثر بوده است.
به نظر میرسد که در موقعیت کنونی نهادهای بنیادین حیات اجتماعی دچار بحران (اگر نگوییم فروپاشی) است و بپذیریم که نگرانی از فروپاشی نهادهایی، چون خانواده، اقتصاد، علم، اخلاق و حتی نهاد دین بسی افزونتر از نگرانی از فروپاشی نظام حکمرانی است؛ و اگر در ساختارهای راهبردی جامعه و رویکردهای راهبردی اصلاح صورت نگیرد باید منتظر عواقب بسیار وخیم بود.
ساختار و رویکردها باید هرچه بیشتر معطوف به تأمین حقوق و حرمت شهروندان و تسهیل کننده حرکت به سوی استقرار نظام اقتصادی پویا و سالم و توأم با عدالت و زمینه ساز تلاش برای از بین بردن فقر و فساد و تبعیض و حاکمیت اخلاق نیکو به عنوان اساس رابطه افراد با یکدیگر و فرد با حکومت و به خصوص حکومت با افراد، یعنی شهروندان باشد؛ و آیا روح اصلاح طلبی غیر از مطالبه واقعی این امر است؟ و فکر میکنم زمینه تفاهم در بخشهای مهمی از جامعه و گرایشهای گوناگونی که در عرصه حضور دارند (یا باید داشته باشند) و نخبگان و حتی بخشهای مهمی از مسئولان فراهم آمده است و از قضا بازتر شدن باب گفت و گوی تفاهم آمیز میان نخبگان و همه گرایشهای سیاسی و اجتماعی میتواند ما را به اجماع نزدیکتر کند.
بخشهایی از جامعه، چون اصلاح طلبان احساس میکنند که از حوزه قدرت رسمی بیرون رانده شده انداگر جامعه (که بخش مهم آن گرفتار فقر، بی حرمتی و نومیدی است) احساس کند که حرمت آن و همه اجزاء آن با سلایق و گرایشهای مختلف نگه داشته میشود و مصالح ملی و در رأس آن امنیت همه جانبه جامعه در برابر تعدیات خارجی و تجاوزهای درونی به حقوق، آزادیها و برخورداری جامعه و احترام به مهمترین حق یعنی حق حاکمیت بر سرنوشت مورد اهتمام همگان، به ویژه حکمرانان است و اگر دریابد که حاکمیت جامعه نه تنها مشروعیت که موجودیت خود را ناشی از رأی و رضایت مردم میداند و در برابر ملت پاسخگو است و همه تلاش خود را برای دفع توطئههای بیرونی و تقویت بنیه اقتصادی و سیاسی و رفع فقر و محرومیت و مبارزه بنیادین با فسادهای گسترده به کار میگیرد طبیعی است که:
۱- جامعه زودتر به صلاح واقعی خواهد رسید.
۲- امید به آینده به عنوان اساس سرمایه اجتماعی و مهمترین عامل اقتدار ملی افزون خواهد شد و در سایه آن پیوند میان دولت و ملت مستحکمتر خواهد گردید و به سوی جامعه قوی با دولت قوی به پیش خواهیم رفت.
۳- آنان که بدخواهانه یا متوهمانه از برون و درون عظمت ملت و اقتدار کشور و تمامیت ارضی میهن را هدف تخریب قرار داده اند بیش از پیش مأیوس و ناکارآمد خواهند شد.
اینک که بخشهایی از جامعه، چون اصلاح طلبان احساس میکنند که از حوزه قدرت رسمی بیرون رانده شده اند و مهمترین ابزار بروز و استقرار حاکمیت ملی یعنی صندوق رأی از کار افتاده یا از آنان (یعنی از ملت) گرفته شده است
چند کار مهم پیش رو دارند:۱- بازنگری در اوضاع و احوال خود، شناخت و بررسی مشکلات و نارساییهایی که داشته اند و موانعی که پیش رویشان بوده است
۲- تلاش برای احیای نقش صندوق [رأی]و بازگرداندن آن به جایگاه واقعی اش با همه روشهای مسالمت آمیز
۳- تلاش گسترده برای روشن کردن افکار عمومی که یکی از پایههای مهم قدرت و اقتدار واقعی است و تقویت نقش نمایندگی خود از جامعه و افکار عمومی با درک درست مطالبات آن و البته همسو کردن آن با واقعیتها و امکانات کشور و دفاع از مطالبه گری جامعه
۴- حرکت به سوی ایجاد یک تفاهم ملی بر مبنای مصالح عمومی و امنیت جامعه از همه جهات
۵- شناخت دقیق آسیبها فارغ از دید جناحی و تلاش برای دستیابی به راهکارهایی برای دفع و درمان آنها و تنظیم برنامههایی که تأمین کننده مصالح ملی است و آسانتر و ارزانتر به نتیجه میرسد و عرضه آن به دست اندرکاران اداره امور و کمک به اجرای درست آنها و نیز قرار دادن آن در اختیار افکار عمومی
۶-در وضعیت و موقعیت کنونی دلبستگان به اصل نظام و خواستاران عزت ملت و سربلندی کشور که داعیه اصلاح طلبی دارند با توجه به تنگناها و مشکلات و موانع راهی جز حرکت متحدِ جبههای در عین تقویت فعالیتهای حزبی و اصلاحات تشکیلاتی ندارند.
محسن رنانی: در شرایط کنونی اعتماد پایه از بین رفته استمحسن رنانی نیز در بیستمین کنگره حزب مردم سالاری گفت: کارآفرین سیاسی باید ریسک پذیر باشد. کارآفرین کسی است که خلاقیت و ریسک پذیری او خیلی بیشتر است و باید ایدهها را از جامعه بگیرد و در نظام سیاسی پیاده کند. آقای هاشمی رفسنجانی یک نمونه کارآفرین سیاسی بود. آقای موسوی واقعا این توانایی را داشت، اما نظام سیاسی آقای احمدی نژاد را به عنوان نسخه بدل کارآفرین سیاسی روی کار آورد که خلاقیتهای مخرب انجام داد.
به گمان من سردار سلیمانی میتوانست تبدیل به یک کارآفرین سیاسی شود که متأسفانه این فرصت از کشور ما گرفته شد و الآن تنها کسی که میتواند نقش کارآفرین سیاسی را بازی کند، شخص مقام معظم رهبری است که میتواند یک گفت و گوی جدی را با ذی نفعان و جامعه مدنی باز کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان افزود: در شرایط کنونی اعتماد پایه از بین رفته و تنها کسی که قدرت احیای آن را دارد یک کارآفرین سیاسی است که بتواند دست به افق گشایی بزند. اما کارآفرینی سیاسی و افق گشایی نیازمند زمان است. شاه از یک جایی تلاش کرد کارآفرینان سیاسی وارد کند، ولی وقتی شروع کرد که فرصت افق گشایی از بین رفته بود و دیگر جامعه صدای شاه را نمیشنید. ما نباید اجازه بدهیم این تاریخ تکرار شود، چون تکرار آن برای جامعه ما زیان دارد.
وی اظهار داشت: احزاب اصلاح طلب اول باید با خودشان گفتگو و آسیب شناسی کنند. شرایط الآن مناسب نیست و به نظرم احزاب باید تصمیم بگیرند که کنشگری اجتماعی و یا سیاسی کنند. هنوز ما احزاب توانمندی نیستیم و در مناسبات ساده و ابتدایی هم ساماندهیهای ما ضعیف است. اگر میخواهند کنشگری سیاسی کنند باید از تشتت بیرون بیایند و چند حزب بزرگ با در انداختن گفتگوهای افق گشایانه شکل بدهند و گفت و گویی با نظام سیاسی شکل بدهند که اگر دست به افق گشایی زد ما تخریب نمیکنیم.
فرشاد مؤمنی: گرفتاری جامعه ما این است که زور فساد و رانت از زور علم بیشتر است فرشاد مؤمنی نیز در بیستمین کنگره حزب مردمسالاری گفت: در انقلاب مشروطیت ارزیابی کنندگان منصف مهمترین مسأله را «حس ملی» میدانند. دلیل اینکه انگیزه داریم و در مورد این مسائل صحبت میکنیم هم این است که گرفتاری جامعه ما این است که زور فساد و رانت از زور علم بیشتر است و اگر میبینید که آشفتگی و سرگردانی بیداد میکند، کاری که ما میتوانیم بکنیم این است که اگر حس ملی را تقویت کنیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: به واسطه سلطه مناسبات رانتی، اساس و آرایش قوا، چه در ساحت سیاست و چه در ساحت اقتصاد، ستیز و حذف است. برای اینکه حکومتگران گرامی بفهمند که از لحاظ حس ملی چه جایگاهی داریم کافی است کارنامه نظام را در دهه ۹۰ بررسی کنیم که درآمد نفتی ما کمتر از دهه قبل آن نبود. بنابر این باید این پرسش شود که چرا برآیند آن رشد اقتصادی نزدیک به صفر و توزیع همین رشد نزدیک به صفر به نازلترین سطح ناعادلانه بودن رسیده است.
وی تأکید کرد: اساس این مناسبات رانتی بر پنهان کاری است. بنابر این وقتی ما به شواهد اقتصادی استناد میکنیم، منظور نادیده گرفتن حیطههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیست. شما میخواهید ببینید که حس ملی از جنبه اجتماعی چه وضعیتی دارد، لازم نیست وضعیت احزاب رادیکال را مطالعه کنید. گزارش وزارت کشور میگوید که سقوط اعتماد اجتماعی به بی سابقهترین حد خود در ۵۰ سال گذشته رسیده است. اهمیت این مسأله در این است که منطقه ما همچنان یکی از ناامنترین مناطق دنیا تا ۱۰ سال آینده باقی خواهند ماند و بنابر این بقای ما به حس ملی گره خورده است.
مؤمنی ادامه داد: بنابر این کسانی که قصد قربت میکنند و دروغ میکنند و دزدی میکنند باید بدانند، وقتی فقط آدمهای بی کیفیت را میتوانید نصب کنید در بزنگاههای تاریخ دست ما خالی است. بسیار تأسف برانگیز است که نهادهای نظارتی ما حتی قائل نیستند مسائل مدیریتی و فساد را ببینند. در دهه ۹۰ نسبت ۱۵ درصدی بودجه عمومی نسبت به تولید ناخالص داخلی یعنی دیگر حکومت آرام آرام مسأله امنیت را هم به نحو بایسته در حیطه مسئولیت خودش نمیبیند مگر اینکه منافع ذی نفعان رانتی را تأمین کند.
وی اظهار داشت: الآن در بسیاری از عرصههای حیاتی حکومت قادر به اعمال حاکمیت نیست و اگر گوشهایی برای شنیدن و چشمهایی برای دیدن وجود داشت کافی بود به اتفاقاتی که در دهه ۹۰ نگاه کنند. الآن حکومت تمایلاتی اعلام میکند که قادر به اعمال آنها نیست. شما از منظر سیاسی میبینید که در چهارچوب چنین مناسباتی که حکومت به مسأله حس ملی اهمیت نمیدهد و حس بی اعتباری رأی مردم را شکل میدهد. آیا حکومت گران گرامی ما میدانند که طی سه دهه نزدیک به دو سوم جمعیت فعال هیچ نقشی در تولید ملی ندارند؟! یعنی مشارکت زدایی از مردم چه در بازار سیاست و چه در بازار اقتصاد به فاجعه بارترین سطح تاریخ رسیده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه وقتی حس ملی تضعیف شود امنیت ملی و تمامیت ارضی به خطر میافتد، گفت: همه افراد و گروههایی که دل در گرو تمامیت ارضی و آینده کشور دارند باید از دریچه حس ملی به مناسبات نگاه کنند. من با اطمینان عرض میکنم که در همه جای دنیا وقتی حس ملی تضعیف میشود، نابرابریهای ناموجه و فساد از حدود متعارف بیشتر میشود و تقویت تولید جای خودش را به تقویت مافیا میدهد. اگر واقعا به گفتگوهای ملی درباره مسائل حیاتی کشور دامن زده شود راه نجات کشور است؛ زور علم را باید بیشتر کنیم و این یک مسئولیت خطیر ملی است.
وی تأکید کرد: وقتی اختلالهای معنی دار در فرآیندهای آگاهی بخش مردم را تحت عنوان صیانت دنبال میکنید یعنی دنبال این هستید که مناسبات غیر شفاف ادامه داشته باشد. شهید مطهری در گفتاری درباره جمهوری اسلامی میگوید مطالعات من حکایت از این دارد که در طول تاریخ اسلام هرگاه به اسم صیانت از مشروعیت دینی آزادیهای مردم صلب شد، بزرگترین بازنده دین است. اختلال در دسترسی مردم به آگاهی، یعنی دامن زدن به مناسبات فاسد رانتی و ضد توسعهای که تمامیت ارضی کشور را تهدید میکند. بنابر این باید آگاهی را بسط بدهیم.
مؤمنی با اشاره به گزارش مهر ۹۲ مرکز پژوهشهای مجلس، گفت: اگر به دامان علم برگردیم راه نجات وجود دارد. سیاستهای تورم زا اسم رمز غارت مردم و متزلزل کردن ارکان نظام ملی است. حکومتگران گرامی و به ویژه نمایندگان مجلس باید هوشیار باشند که مهمترین مشخصه لایحه بودجه ۱۴۰۱ این است که این سند نابرابریهای اجتماعی را دامن میزند. کافی است به اصابتهای مالیات ستانی در این سند نگاه کنید. گام نخست طراحی برنامه پیشگیری از فساد است. در چهارچوب این مناسبات تخصیصها زمانی به هدف اصابت میکند که فساد در کمترین سطح باشد.
وی افزود: دولت حسن روحانی تن به برنامه نداد و شما دیدید که چه بر سر کشور آورد. به ویژه چیزی که ما خیلی مطالبه کنیم و با بی اعتنایی مواجه شد اینکه گفتیم بعد از برجام باید ذخایر ارزی کشور را به عنوان ذخایر استراتژیک اعلام کنید. ولی در طی سالهای ۹۶ تا امروز شخصا از سه رئیس بانک مرکزی دعوت به مناظره کرده ام راجع به اینکه چرا دادههای تخصیص ارز از سال ۹۶ را از سایت بانک مرکزی برداشته اند. آیا دوباره قرار است پولهای آزاد شده صرف خاصه خرجیهای فاسد شود یا عزیزان شرایط کشور را درک میکنند و تن به یک برنامه شفاف با مشارکت اهل نظر میدهند؟ اگر چنین شد اعتماد هم بازسازی خواهد شد.
کواکبیان: اینکه امام میگفت میزان رأی ملت است یک فتوای فقهی بود
مصطفی کواکبیان نیز در بیستمین کنگره حزب مردم سالاری گفت: اعتماد عمومی در قرآن کریم هم اشاره شده و آیه ۳۰ سوره بقره خداوند عنوان خلیفه الهی به انسان میدهد. اینکه خدا انسان را در مقام خلافت خودش مطرح میکند، بشری که حکومت دستش هست نمیتواند به اکثریت مردم بی اعتنایی داشته باشد. امیرالمؤمنین (ع) مخاطب پیامبر (ص) قرار میگیرد که تو ولایت بر مردم داری به شرط اینکه با رضایت تو را بر ولایت بپذیرند.
دبیرکل حزب مردم سالاری افزود: بحث اعتماد عمومی در مسأله مشروعیت نظام بسیار مهم است. من واقعا معتقدم اینکه امام میگفت میزان رأی ملت است یک سخن سیاسی نبود و یک فتوای فقهی بود. حتی در فرمایشات مقام رهبری هم بارها این آمده و اول فروردین ۸۹ ایشان در آستان قدس این تعبیر را دارد که در جمهوری اسلامی علاوه بر مشروعیت الهی، مشروعیت مردمی هم داریم. یعنی از لحاظ شرعی حکومت اقلیت صحیح نیست و باید اکثریت مردم حکومت داشته باشند.
وی تأکید کرد: ما هرچه بخواهیم پیشرفت و توسعه داشته باشیم، بدون مردم پیشرفت معنا ندارد؛ لذا من معتقدم از لحاظ مبانی علمی هیچ بحثی در این نیست. اولین شاخص کسب اعتماد عمومی، پاسخگویی است. این پاسخگویی به همه جا از جمله شورای نگهبان بر میگردد. بالأخره من نفهمیدم که چرا رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت شدم. جالب است که شامل ابلاغیه شورای نگهبان هم میشدم. سوابق اجرایی، تقنینی، حوزوی و هیأت علمی من هم پنج درجه بالاتر از کسانی است که تأیید شدند.
کواکبیان ادامه داد: بهمن بود که چهار هزار روز از حصر گذشت و ما در روزنامه هم نوشتیم که دستگاه قضایی آنها را محکوم نکرده است. آن موقع شورای عالی امنیت ملی تصویب کرده و الآن میتواند تجدید نظر کند. هنوز که هنوز است معلوم نشد هواپیمای اوکراینی چرا سقوط کرد و آبان ۹۸ و دی ماه ۹۶ را کسی پاسخگو نیست. قطعا با طرح صیانت همین اندک پاسخگویی هم نخواهد بود. آقای رئیسی میگوید باید سرعت اینترنت زیاد شود، دستور بنویسید تا اجرا شود. من از آقای محسنی اژهای درخواست کردم در مجلس نتوانستیم املاک نجومی را به نتیجه برسانیم و لااقل شما آن را بررسی کنید.
وی اظهار داشت: بنده معتقدم شاخص بعدی این است که ما مردم سالاری را جدی نمیگیریم. چرا انتخاباتی که داشتیم با ۶۰ درصد غیبت مردم انجام شد؟ یعنی کسانی که به مجلس آمده اند نماینده ۱۵ درصد مردم هستند. نباید آسیب شناسی کنیم؟! اگر اراده اکثریت باشد باید فکر دیگری کنیم. آقای مجلس بیش از ۲۰ ماه از عمرتان گذشت؛ طرح شفافیتتان کجا تصویب شده است؟! شورای نگهبان، مجمع تشخیص، دولت، مجلس خبرگان و شوراهایی که هستند هم باید شفاف باشند.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نکته بعدی افزایش اعتماد عمومی بحث فساد ستیزی است که این را هم ما نمیبینیم. درون این سیستم اداری اگر رشوه، رانت و پارتی نداشته باشید، کارتان درست انجام میشود؟! وضعیت شرکتهای دولتی، رانتهای اطلاعاتی، فرارهای مالیاتی و تعارض منافع در بحث فساد ستیزی مهم است که متأسفانه کمیت ما در این زمینه هم میلنگد. نکته بعدی بحث عدالت محوری است. روز به روز شکاف طبقاتی بیشتر میشود؛ عدالت اقتصادی ما چه طور معنی پیدا میکند؟! اخیرا میگویند شروع به آزادسازی سواحل کرده ایم؛ آقای رئیسی شما که یک عمر در دستگاه قضایی بوده اید چرا قبلا این کار را نکرده اید؟
وی تأکید کرد: میگویند ما در این دولت انتساب فامیلی نداریم؛ خجالت هم نمیکشند. ۲۰۰ نفر به خاطر انتسابات فامیلی در این دولت هستند و بحث آقازادهها و دامادها نیست و اخیرا به باجناقها هم رسیده است. اخیرا دیوان عدالت اداری میگوید رأی به موافقت با شهردار تهران اشتباه بوده است. واقعا شهردار استعفا میدهد؟! در مورد معیشیت مردم هرچه بگویم کم گفته ام. هشت ماه گذشت و روز به روز مردمی که در بورس سرمایه گذاری کرده اند بدبختتر میشوند و هیچ کسی جواب نمیدهد.
کواکبیان گفت: بحث شیرین تعامل با جهان یکی دیگر از شاخصهای اعتماد عمومی است. به خدا اگر بگویند تیم جدید موفق شده اند من خوشحال خواهم شد. چون منافع ملی برای ما مهم است و به خاطر یک دستمال که نباید قیصریه را به آتش کشید. ولی ما باید راستی آزمایی و توافق پایدار را تضمین داشته باشیم. من معتقدم آقای دکتر ظریف جز نظر رهبری چیزی را عمل نکرده است. رهبری معزز اجازه هم دادند که حتی مذاکره مستقیم داشته باشیم. نمیشود که چینیها و روسها بگویند ما این حرفها را میزنیم؛ مستقیم مذاکره کنید و تمام شود.
وی تأکید کرد: این بحثها به منافع ملی ضربه میزند. رابطه سیاسی ما با آمریکا باید به شکلی حل شود و آن رابطه زمانی حل میشود که برنامه ریزی کنیم. الآن چین با آمریکا جنگ دارند، ولی رابطه آنها قطع نمیشود و روسیه هم با آمریکا اختلاف دارد، اما رابطه آنها قطع نمیشود. ما میتوانیم رابطه داشته باشیم، اما بحثها را هم پیش ببریم. حتی ترامپ بعد از اشغال سفارت عربستان از برجام خارج شد و گرایی بود که سعودیها به آنها دادند. ما باید آخرین کشوری باشیم که طالبان را به رسمیت بشناسیم. در بحثهای سیاست خارجی منافع ملی ما مهم است.
دبیرکل حزب مردم سالاری در پایان گفت: ما به عنوان حزب مردم سالاری آماده هستیم که جبهه اصلاحات چهار حزب شود و بالأخره این بحث باید به جایی برسد. اگر واقعا نظام حزبی بخواهد حاکم شود قطعا میتواند راهکار خوبی باشد که حداقل ۳۱ حزب اصلاحات با هم عمل کنند. به نظر من راهکار بازنگری در قانون اساسی است و برای بحث تحول خواهی اصلا تردید نکنیم و باید دنبال تغییر و تحول باشیم.
در پایان بیستمین کنگره حزب مردم سالاری از کتاب «عیار اصلاح طلبی در خانه ملت» رونمایی شد.
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از جماران، تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۵۴۲۸۳۰، www.jamaran.news